|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
| Svårt att säga förstås, en indikation är väl bilpriser.se som ger 90-110k, sen får man göra ett mentalt tillägg för extra grejor som facelift delar samt då ärlig bil i perfa skick. Den distinktionen blir nog dock svårt att få FB att göra. | |
|
Tänker inte nöja mig med det, det är inte därför jag betalar 12k per år för försäkringen. För det första kräver jag ju att jag får "köppris" av bilhandlare för bilen. Sen så anser jag bilen så väldokumenterad att den är att betrakta som svensksåld. Den är nog i bättre skick än en svensksåld med samma mil då den gått ca 7000 mil på tyska vägar. Med dessa parametrar hamnar vi hos bilpriser.se på 125-130. Sen FANNS ju inte all denna utrustning till svenska bilar -98, har iaf inte sett en enda bil med så mycket utrustning svensksåld. Så det borde i min mening ge några tusenlappar till. Meningen med inlösenförfarandet skall väl vara att jag inom 14 dagar skall kunna hitta en likvärdig bil för samma peng. 14 dagar är hur länge jag får behålla hyrbilen vid inlösen (så lång tid anser fb att det tar att hitta en ny). 14 dagar - då blir det bilhandeln, och hitta en likvärdig bil för runt 100k där är omöjligt, inte ens i närheten. Privat, ja om jag åker ner till Tyskland själv och hämtar kanske. Nu ska jag åka iväg till verkstan och se hur det ser ut. Men vid inlösen så är det ovanstående jag kommer BITA fast mig vid, och ändå anse vara skambud från fb. Får se hur det går....Wish me luck! |
|
Paap Reeder |
robo! Försökte bara lindra för dig. Hade känt exakt likadant själv. Allt stöd som går att uppbringa på AP är med dig. MVH /// Paap R |
|
Här finns en liknande bil som du har för 109 000:- Länk Jag blir väldigt förvånad när jag läser att tjuvarna tagit sig tid att slå sönder din navigator och övriga inredning istället för att stjäla den, eller iaf försöka stjäla den och andra prylar. Mycket konstiga tjuvar... Har inte alla BMW ett s.k hardlock system som ska förhindra för tjuven vid just rutkross? D.v.s krossar du en ruta så går handtagen fortfarande inte att öppna? ( Vill ni utan larm vara vänliga att hissa ner rutan, låsa in er i bilen och försöka öppna innifrån. ) Vad menar du med "För det första kräver jag ju att jag får "köppris" av bilhandlare för bilen." ? Är det vad de skulle sälja den för, eller vad du köpte bilen för? Jag fattar inte =) Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
|
Robo vart hände detta? i vilken del av sthlm. |
|
|
Läste just i tidagre inlägg att det hände i bro. var där och hjälpte en kille med hans dator ...ok ligger i närheten detta var 2 eller 3 vångshus med parekering och små plåtgarage. Det stod lite uppeldade bilar på parkeringen, tydligen rätt vanlgit enligt han jag hjälpte. |
|
|
Blev rätt upprörd när jag läste detta och jag beklagar det inträffade och beklagar att Sverige inte har kroppsstraff. Stöld är illa nog men vandalisering därtill är riktigt vidrigt. Smärtsamma straff istället för ett fy från socialtjänsten skulle nog leda till att några sådana brott inte utfördes. Får väl flytta till Saudi-arabien. Nää det vore nog att gå för långt. |
|
|
Robo... Om försäkringsbolaget vill lösa in bilen ska du ha lite på fötterna innan. Jag råka smascha en Mondeo -99 förra vintern som fb skulle lösa in. Jag gick in på varenda bilhandlarsida som finns i sverige och kollade upp ALLA mondeos som hade den utrustningen som jag hade och även var i bra skick. Jag gjorde ett genomsnitts pris av de bilar jag hittat och kom fram till ett pris som jag tyckte va rimligt, FB tyckte direkt att jag hade gjort en grundlig undersökning och hade ingenting att invända. Fick faktiskt mer för bilen än vad jag hade gett för den så jag kunde inte klaga. Så har du på fötterna innan så underlättar det nog en diskussion med FB, förut så hade dom ju nån sort värderingslista och så fick man pengar efter den men nu så sitter det folk på bolagen och kollar upp på bilsidorna vad bilarna är värda istället och det underlättar ju vid eventuella meningsskiljaktigheter. //Wigge |
|
|
Har varit och kollat lite mer på bilen hos Bellevue Bil. Herr Gaspedal: Stämmer nog med "hardlock". Insidan på dörrhandtaget var sönderbrutet, så jag antar att de försökt öppna dörren, men misslyckats. Boven har alltså ålat sig in genom rutan = betydligt smidigare kille än mig. De har brutit i Naven, syns kanske inte på fotona men lister och så runt den har brytmärken. Fick väl inte lös den så då slog man sönder istället. Visst har de tagit med sig grejor. Baslådan, originalficklampan (50:- typ??), handboken med läderfodralet (serviceboken har jag på annan plats än bilen) och diverse småsaker från skuffen. Hade egentligen inte mycket av värde i bilen, det som var värt något är borta. Det som dom möjligen då hade kunnat stjäla är ju då Nav/TV, men då måste de ju skruva bak i skuffen bra mycket också för att få komplett. Ratten hade väl kanske haft ett litet värde eftersom den har värme vilket många saknar. Med "köppris" menar jag vad en handlare skulle sälja en motsvarande bil för, inte vad jag gav för den det är orealistiskt. Tycker däremot att det är rimligt att man får såpass i ersättning så man kan gå till handlare och köpa motsv bil. Den bil du länkar till kan vara OK. Men jag är avvaktande. Majoriteten av privatimporterade bilar jag kollat upp på blocket har varit skruvade eller haft bristfällig dokumentation. Ryggar lite för att den är nästan nyimporterad och endast 12000 mil. Klädseln på förarstolen ser lite skabbig ut och ratten lite blank. Inget som betyder fusk naturligtvis...Sen ingen facelift, inte ens originalxenon vad jag kan se, men det kanske det är, var det på min från början. Men roligt att se vad man tar för bilar med samma utrustning som min. Ska kolla hos tyska BMW vad prisbilden ligger på där. delorian: Ja, ser utbrända bilar lite här och var. Ibland kan det se ut som det rådit rena kriget på parkeringarna. Har eskalerat det senaste året, var inte såhär när jag flyttade hit, då var det rena småstadsidyllen. Bellevue gjorde tydligen en snabb uppskattning på skadorna igår som de förtäljde mig idag. Uppskattningen låg på 80-90Kkr vilket dom skickat till FB, men motorn startade inte vilket dom inte visste vad det berodde på så där kan det ticka fler tusenlappar, de skulle trixa lite senare och se om den ville starta. Ska ringa FB och se om de har någon uppdatering att ge mig, skulle kännas skönt innan helgen att höra lite mer. Numera kör jag hyrbil, en ny Audi A3 1.6, inte imponerad. |
|
|
Wigge: Precis vad jag avser göra om de löser in bilen. Någon standardprislista kommer jag bestrida såtillvida den inte är bra för min del, men det tror jag knappast. Dessvärre lär jag inte ha lika tur som dig även om jag får ut hyggligt för bilen så kommer jag aldrig kunna få mer eller ens nära av vad jag gett. Men det kräver jag inte heller. Killen hos Bellevue var dock försiktigt optimistiskt att det gick att fixa bilen, men det var ju inte upp till honom utan fb. |
|
|
ok, hur det än går hoppas jag att det löser sig för dig så du blir nöjd. Bellevue? är det en kedja för jag vet att det finns en sån verkstad i Jakobsberg/viksjö också, appropå ingenting :) |
|
| woa, 80-90k för att laga den... det låter nog som det blir inlösen ja, är det inte oftast vid ca 50% av bilens värde den löses? | |
|
80-90 000 stämmer på ett ungefär vad jag lite löst räknat fram. Skulle tro att försäkringsbolaget sätter värdet nånstans mellan 100 och 110 000 och jag har svårt att tro att de inte löser in den. Tyvärr tror jag också att du kommer bli besviken vad bolaget än beslutar - blir det reparation kommer bilen inte att vara i samma skick som innan och löser de in den kommer du med stor sannolikhet inte att få mer än jag skrev ovan. :( |
|
| seb_540 - Det är nog en gammal sanning, det där med halva värdet. En polare tygade till sin Saab 9000, då värd nånstans runt 60 000 och försäkringsbolaget beslutade om reparation trots en slutnota lååååångt över halva värdet. Minns inte exakt vad det kostade, men runt 50 000 var det iaf. | |
|
wigge: Det var precis där den hamnade! Det var dit fb beslutade att bilen skulle skickas. Snackat med fb, värderingsmannen hade fått underlaget från Bellevue men det var inte klart än. Fick inte prata med värderingsmannen själv men kundtjänst trodde väl att jag kunde få svar på måndag. 65Kkr exkl moms hade de fått från Bellevue. Men jag undrar just, Bellevue skickade in underlaget till fb 13:30 igår, bärgarn hämtade bilen kring 11:30. Så jag vet inte hur exakt uppskattningen är, speciellt som de inte vet varför motorn inte startar. Dessutom så är det ju inte kul om avfettniningen satt sig i ventilationssystemet, eller ev. elfel. Bellevue var på det klara med att HELA inredningen måste bytas inklusive instrumentbrädan. Golvmattan måste rivas ur. Han hoppades på att det skulle finnas en beggad inredning att få tag på, hoppas jag också, men kommer att kräva att få se den innan de sätter in den. Under tiden får man förbereda sig på det värsta och börja kolla priser osv för att bygga upp en egen värdering i stil med vad wigge gjorde. |
|
|
Komplett beg inredning för 13000kr + tysklandsfrakt: Länk |
|
|
Anders N: Om de löser in den och sätter värdet kring den nivå som du anger kommer jag bestrida benhårt om jag kan finna underlag för att bilen är värd mer än så. Jag har inte själv satt en nivå, vet vad jag skulle bli nöjd med men det tar givetvis fb ingen hänsyn till. Kommer därför under helgen att göra en egen "opartisk" bedömning om vad bilen är värd genom att kolla bilhandel, BMW i Tyskland osv. Landar den värderingen lika lågt så blir det jobbigt att ta strid. Enda sättet då är att bevisa det nära entusiastskicket på bilen, vara lite besvärlig och kanske till sist lägga lite tyngd på vad jag faktiskt gett för bilen (vilket fb lär strunta i). Men läsa villkorstexter och skriva överklaganden kan jag om det kommer till det. Men i första hand ska jag lämna in en seriös personlig bedömning på bilens värde med underlag om de nu löser in den. Faaan, den såg ännu jävligare ut idag när jag såg den i bättre ljus. Fler skador invändigt. Nu var den upptinad och peppar peppar så verkar den faktiskt helt OK utvändigt förutom brytmärkena på förardörren. |
|
|
seb_540: Ja, för den händige så skulle det nog kunna vara en god affär att om möjligt få tillbaka bilen i nuvarande skick + kontantersättning och laga själv. Tyvärr har jag inte den tiden eller möjligheterna. Det är ju inte bara skinninredningen som måste bytas. Skulle inte våga ta tillbaka den på ovanstående premisser själv då jag inte vet hur mycket dolda fel som orsakats av avfettningsmedlet, tänker främst på elfel exempelvis då motorn inte startar. Vet ju inte hur mycket mer som kan spöka... |
|
| Fy fan vilka jävla fiskmåshjärnor, de e så re hugger i hjärtat. Hoppas att allt löser sig för dig.(undrar bara hur man skulle reagera om man var på väg ut till bilen och tog personen/personerna på bar gärning,???) vågar inte ens tänka tanken. | |
|
BMW Tyskland gav ganska klent resultat avseende bilar med liknande utrustning och miltal av samma årsmodell. Hittade en som var ganska exakt utrustad som min med 17000 mil på mätarn, alltså mer än min. €14770 Sen fanns det en röd (kall på marknaden) 523a, ca €14000. Sen en hög 540 med varierande priser men en sån vill jag inte ha, eller jo det vill jag men för dyr i drift, försäkring... Så mellan 130-140Kkr tycker tydligen BMW i Tyskland att bilarna kan vara värda. Synd att där fanns så få, ger dåligt statistiskt underlag. Ska fortsätta gräva, mobile.de har väl massor, men där blir det svårare att avgöra skick osv för att få en korrekt bild, men jag ska väl ge det ett försök. Sen blir det de svenska handlarna... Saklig statistik måste vara min bästa chans vid inlösen. FB borde ha svårt för att bortse från sådan om man framställer den på rätt och korrekt sätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.