AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.266

Att tänka på vid köp av M5 e34

Sida 3 av 4
Birka vad är det som är så svårt att forstå? 3,8:an har tunnare blockväggar än 3,6:an vilket gör den mer känsligare om den är utsatt för våld. så lätt är det.

Har knappas sett något 3,6 motor som säljs i delar men har sett många 3,8 som gör det.

Har också hör att det är lite mer farligsre att chiptrimma 3,8:or än 3,6:or.

Mvh
MAuricio
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Marixt,

Det är så lätt att kontra med motfrågan, har det inte förekommit en och annan rasad 3.6 genom åren? Har personligen sett fler döende 3.6or, men betyder det att 3.8an är mer hållbar?

I BMWCar 2004 finns ex. ett reportage om en schweizisk firma, Emmenegger, som säljer (sålde) ett trimpaket till M5 3.8 (ej turbo). Paketet skulle ge 400hk vid 6850rpm samt ett max vrid på kring 425 Nm. Här borras väl blocket ytterligare, eller? Finns det värre trimpaket till den mer hållbara 3.6an, så låt höra – det borde det väl i så fall rimligen göra (ha gjort)?

Aja, så kan vi hålla på. Det jag efterfrågade var lite mer fakta, gärna statistik, som kan övertyga mig om att 3.6an verkligen skulle vara hållbarare, jag ger mig gärna…

Men jag övertygas inte av nya argument, likt att någon kompis pappas kusins ingifta halvbror en gång i slutet på 80-talet kände en snidig BMW-kille, som sa att den ena eller andra var hållbarare. Eller jag har sett en m5 utan motor på blocket…
Birka,

:DDDD

Jag skulle också gärna ta del av den "statistik" som "bevisar" att 3,8 är mindre hållbar än 3,6. Att cylinderväggarna är tunnare är ju en teoretisk orsak, men skulle BMW verkligen släppa ifrån sig en motor med för små toleranser? Hur många 3,8:or har rasat på grund av sprängda block? Snarare så är det nog rasade topplock som är den vanligaste orsaken, på grund av missskötsel, slarv med ventilinställningar/oljebyten, övervarvning till följd av chiptrimning och så vidare. Vilket förstås gäller såväl 3,8 som 3,6.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Det är mest statistik som spelar roll när man pratar om hållbarthet. Min mekaniken på BMW säger också samma sak att han har renoverad betydlig mer 3,8:or en 3,6:or och han har jobbat på bmw i minst 30 år.

Men jag tror huvudsakligen handlar det mest om hur man håller koll på oljebyten, service och inte gasar så tokig när bilen är kall...

Det är faktiskt synd det är många som köper M5:or och inte har råd för än bytta olja synd:(

Mvh
Mauritx
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Men snälla,

Min mekaniker är mycket bättre en din, hur övertygande låter det?

Om du vill veta, så prova med att byta ut min ”mekaniker” mot min ”pappa”, se… vips vi är tillbaka på rastgården i årskurs ett.

Aja, vi kan nog hålla på att diskutera på denna nivå i oändlighet, men jag tror inte vi kommer så mycket längre i detta ämne.

mvh
axel
Om jag INTE missminner mig så har BMW både ökat cylinderborrningen samt slaglängden på 3.8:an...Den ökade slaglängden ger ju en högre kolvhastighet oavsett vilket varvtal man ligger på (jämfört med 3.6a), detta i kombination med tunnare väggar borde göra motorn känsligare...
Sen ska man oxå komma ihåg när man pratar om antal rasade 3.6 kontra 3.8, att 3.6 tillverkades i mer än dubbelt så många exemplar som 3.8...

Ja det är som Dawwe säger. Man behöver inte vara en doctor i mekanik eller en profesor i fysik för att kunna forstå att 3,8:an är utsatt för mer slitage än 3,6:an. Rent teoretisk borde 3,6:an hålla längre än 3,8:an men slitage på motor är inte bara beroende på konstruktionen utan också av externa faktorer som körsättet, kallstarter, olja kvalitet, service. mm

Mvh
Mauricio

Det är skillnad på teori och praktik.

Teoretiskt sett så kan man exempelvis tycka att 3,8 borde vara mer hållbar, eftersom den trots allt är en vidareutveckling, och den sista utvecklingsfasen av S38:an. Det finns dock lika få bevis för detta som det finns för att 3,6 skulle vara hållbarare än 3,8.

Mvh,
Kalle
___
Kalle: En vidareutveckling är INTE per automatik mer hållbar!!!! Det är precis vad det låter, en vidareutveckling där man förbättrat teknik/prestanda (ta F1 som exempel, Ferrari har ibland tidigare använt sig av "äldre" motorer så att säga just för att de varit mer pålitliga, en extrem jämförelse men ändå...), eller kanske t.o.m gjort någon slags kompromiss, tex offrat lite varvillghet mot bättre bottendrag, eller vad vet jag...

Dawwe,

Läs hela mitt inlägg igen. Jag skrev ju att det TEORETISKT borde vara så att en nyare motor är mer hållbar än sin föregångare. Hur det fungerar i PRAKTIKEN är en helt annan sak, precis som i hela den övriga diskussionen gällande hållbarhet. Det enda som presenterats här i tråden är en massa TEORIER och historier om att 3,6 håller bättre än 3,8, inga faktum.

Mvh,
Kalle
___
Det är konstig tycker jag att det är så svårt att forstår detta. särkill för dem som har 3,8:or ;)

Ökade slaglängden + tunnare cylinderväggar = (ökade slitage/B)*M

där B= bra behandling på motor = mindre slitage
och M= mishandling på motor = mer slitage

Är det lätt så kanske?

Mvh
Mauritx
Maurixt,

Jag håller med om att det är märkvärdigt svårt för vissa att förstå skillnaden mellan spekulationer och faktum ;)

Det finns inget samband mellan tunnare cylinderväggar och ökat slitage! Att detta däremot leder till större risk för att blocket rasar kan jag dock hålla med om, men hur ofta händer detta???

I så fall är nog den ökade kolvhastigheten en större "bov i dramat" vid ras.

Din andra formel angående misshandel kontra bra behandling håller jag dock med om, men det är ju just det som är min poäng! En välskött S38 håller riktigt bra, oavsett om det är en 3,6 eller 3,8! Vanvårdar man motorn så rasar den förr eller senare oavsett cylindervolym!

Mvh,
Kalle
___
Ok, har nu tittat igenom, det mesta här, Jag måste bara få fråga om det finns någon av viktigpettrarna i denna tråd som har andra intressen av sin m5:a än att sträcka ut genom alla växlarna på en raka en gång varannan solig söndag för att sedan åka snabbt hem och kolla olja och ringtryck. M5:an är så ootroligt mycket mer maskin är vad 99% av ägarna verkar ha en aning om.

Ps. Ta inte illa upp, det kan bli intressant at diskutera

Det blir alltid sämre innan det blir bättre
Niels_msson,

Jag begriper inte riktigt vad du vill få fram med ditt sista inlägg, och det är jag nog inte ensam om.

Mvh,
Kalle
___

Ja det är sant om man tar hand om bilen odentlig kommer båda motorer att hålla hur länge som helst . Detta med att "M5:an är så ootroligt mycket mer maskin är vad 99% av ägarna verkar ha en aning om."
är kanske sant men jag menar hur många vågar prova var gräsen går för raseri?

Jag i alla fall hade som tumregel att alldrig gasa på odentlig innan oljan hade nå en temperatur av70 grader. Tror att det hjälper väldigt mycket om man håller detta som tumregel nummer ett. sedan är det att byta olja regebunden och inte slarvag med servisar.

Mvh
Mauritx

Den röda tråden i inläggen är så vitt jag kan förstå, en oöverträffad rädsla för att något skall rasa, sluta fungera eller bli fult. Jag gillar också att putsa, men ärligt talat så kör jag lika gärna lilla sexan om det är smågasa jag ska göra. ska man använda maskinen fullt ut så kan man räkna med att det går itu, oavsett hur jäkla hållbar en 3.6 är enligt modellguiden här på autopower.
är man väldigt osäker på vilket skick bilen man skall köpa är i så får man väl överlåta besiktningen åt nån annan. vad jag sedan menar är att det kanske inte är så intressant att betygsätta ingengörerna på BMW.

Vist får man äga en m5 som skall hålla i hundra år, men det gör den helt enkelt inte om man utnytjar hela dess potential. All credit till bmw som kunde bygga en motor som höll lika bra som en m20 under samma belastning. nästa 100hk/liter är vad det är, vågar du använda allt?

Att ge gärnet med en iskall eller delvis kall konstruktion av rörliga delar i stål faller inte på något sätt inom ramarna för sunt förnuft, det är dumt.

har folk aldrig sett ett krokigt stekjärn och undrat varför det blev så :)

Niels_msson,

Givetvis skall bilens och motorns fulla potential utnyttjas, MEN under rätt förhållanden!

Rätt förhållanden är:
* Högkvalitativ motorolja (Företrädesvis Castrol 10W60), som är nyare än ett år/1000 mil.
* Övrig service gjord enligt serviceintervall (även stift, ventiljustering, osv)
* Driftstemp på oljan (över 90 grader)
* Att inte burna, utöva drifting, ligga och slå på varvstoppet eller annan misshandel.

Uppfylls dessa kriterier (kanske har jag missat något?) så kan, och bör man utnyttja gaspedalens bottenläge och känna på det massiva draget över 4000 rpm.

Mvh,
Kalle
___
Kalle Hansen,

Känner du aldrig att den där känslan av det massiva draget som du talar om, liksom lägger sig rätt fort?

M5 är en fis i rymden i sammanhanget massivt drag, det är bara att tugga i sig. Du vet det och jag vet det. Man få ta sig upp i HISKELIGT mycket mera effekt än 316 eller 34 hästar mer, om man inte skall tröttna på det smärtsamt fort

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.