|
|
|
|---|---|
| tja jag går i tankarna å köpa en 523-528 e39a skulle vara tacksam om vad man ska se upp med har läst modell guiden men finns det mera tips så är jag tacksam | |
|
Begagnatguiden: Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Välkommen till forumet! /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Leta efter en med M-sport chassi, det gör under för bilen. Kolla pixelfel i displayen Känn om växellådan känns konstig när bilen är kall och du har lagt i femman och skall växla ner till fyran igen. Verkar vara ganska många som har problem med att alla växellägena försvinner en stund vid detta förfarande. Min glappade ganska bra i framvagnen, det kändes direkt när man körde över ett väggupp eller upp för en trottoarkant samtidigt som man bromsade. Rost under tanklocket snackas det en hel del om här också. De två första felen är väl inget som spelar så stor roll, men de är likväl irriterande. De kan dock vara bra att uppmärksamma när det är dags för prisförhandlingen. Dessa felen kanske är vanligast på senare e39:or, men det skadar ju inte att vara uppmärksam. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Viktigast är att inte köpa en "ny"importerade "lågmilad" 4-5-6 år gammal E39 av nån suspekt importör för sådana finns bara i fantasin. ///MVH Hasso Länk |
| tackar så mycket för snabba svar mvh hacke | |
|
Samt att du enligt min ringa åsikt bör gå på 528:an istället för 523:an. Kanonmotor som ger det där illa extra som du kommer att sakna på den mindre varianten. |
|
|
Jag har en 528iA T -00 (tillv. 10/99), 12700 mil. Importerad i augusti -04 med 10300 mil på mätaren om jag inte kommer fel ihåg... Hittills har det inte varit några problem med glapp i framvagnen. Förra vintern hade jag problem med att ABS:en var ur funktion. Inte speciellt roligt. Det visade sig att stiften i kontaktstycket hö fram hade "rostat bort", så nu är kablarna "bara" ihopskarvade. Vi tog bort kontaktstycket, helt enkelt. Förra vintern hade jag också problem med att motorn gick ojämnt, och ibland riktigt dåligt. Det visade sig vara hål på en slang som "finns" på insugets undre sida. Köpte en slang på OK, ca 30 cm samt en slangklämma, och så efter mycket om och men var problemet löst. Har också pixelproblem! Råkade se ett mekartips här om hur det kan lösas, så det blir att kolla läget, men skulle behöva serva två motorcyklar först. Det var ett tag sedan jag var ute (i mitten av januari blev den en tur på 5,5 mil). Bytte termostaten hösten -04, ca 500 för själva termostaten inklusive hus, om jag inte kommer fel ihåg. Egentligen var det fel på huset! En hake som håller termostaten hade gått av (plast!!!), så att själva termostaten låg lös i "röret", och det fungerar inte! Det var vissa problem att komma åt, lite trångt nämligen. Sportchassie har jag, perfekt nu på "delvis" snöröjda vägar... Spärren till säkerhetsbältet i mitten bak går i baklås när ryggstödet är nerfällt. Det betyder att det inte går att fälla upp rygstödet igen!!! Så nu måste jag sätta säkerhetsbältet i låset innan jag fäller ryggstödet. Sedan när väl ryggstödet är uppe får man dunka "lite" för att spärren skall lossna. Vilka fina konstruktioner... Bromsskivorna fram är ojämt slitna. Funderar på att låta svarva dem, även om jag har nya i källaren. Är lite sugen på att se resultatet av svarvningen. Har dock inte kollat om de "redan" (efter nästan 13000 mil) är för tunna. Pratade med en kvinna på Lidls parkering här i Köping senaste tisdag. Lät i och för sig som att det var hennes mans bil. Det var väl en -03 525i T med sportchassie (och också sportratt och sportväxelknopp, M alltså). De hade haft ett antal volvobilar, men gubben tyckte att det var dags att prova på något annat (BMW), så de hade köpt en med 1900 mil, och nu var den körd ca 4500 mil. Hon sade, att det ångrar de inte. Nu lär det väl inte bli någon fler Volvo... Med tanke på eventuella fel, tänk om man kunde köpa en genomsnittsbil i stället för ett enskilt exemplar, där vad som helst kan hända. Men oberoende hur man vrider och vänder på det hela, så får man mycket bil för pengarna om man köper en e39:a. Vill man utmana ödet kan man förstås köpa det billigaste som är till salu. Som sagt, så har jag en -00:a, men jag har t ex bara trafikförsäkring (för närvarande), eftersom jag inte tycker att bilen är så dyr(bar). Jag har haft körkort i över 30 år, och det händer helt enkelt för litet, för att det skall vara motiverat att betala en "oskälig" premie. Leif L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.