AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.112

Z3-Abstinens - Vår + Bensin + Långsam tankning

FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Hej i vinterkylan!

Nu är man bra abstinent efter en tur med bilen. Tänkte stilla tankarna med lite frågor men även så man kan komma igång så fort som möjligt när våren är här.

1. Några tips inför påställnigen (min först påställning av en Z3 efter en vintervila) av bilen? Speciell tvätt? Något man skall kolla efter vinten? Något man skall passa sig för?

2. Tvingades vid min första Z3-bilsemester i danmark förra året att tanka 95 oktan någongång. Annars hade det varit soppatorsk. Är detta något som skadar bilen och kan man göra det fler gånger vid eventuell semester utan 98 oktan?

3. (Ställt denna fråga förut) När jag tankar måsta jag tanka mycket försiktigt annars så slår pumpen av direkt när man trycker på. Dröjer kanske 7-10 minuter att tanka full tank. Någon som annar något. Det har hänt på många mackar. För trångt rör ned i tanken?

Tackar som vanligt för alla fina svar!

Vänliga hälsningar - FMZ3

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
FMZ3:

Om du tvättade bilen ordentligt i höstas så är det inget du behöver göra igen om du haft den under skydd. Själv tänker jag snart plocka av täcket på vår Z3a och ge den en polering för att få till den där perfekta putsen inför sommaren.

I övrigt är det väl bara att kolla lufttryck, olja mm samt kolla att allt ser helt och rent ut. Att bilen inte har läckt något osv. När du startar igång bilen sen så skulle jag iaf låta den stå en minut på tomgång så allt snurar igång. Efter det rulla iväg lite försiktigt och lyssna så att allt låter bra osv. Sen är det bara att efterhand öka belastningen. Bör absolut inte vara några problem men känns alltid bäst att ta det lite varsamt i början.

Gällande bensinen så kan du utan problem tanka 95 om det är vad som finns. Är säkert många som kör på 95 alltid. Dock är det självklart bättre att köra på 98 eller ännu hellre V-power.

Det där med tankningsproblem har jag aldrig märkt på vår. Bara en chansning men har du testat att inte sticka i påfyllningsröret lite mindre. Dvs låta det "hänga" lite mer. Har fungerat på andra bilar för mig.

Lycka till med allt och väl mött på vägarna i sommar!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
ka
204
kaell
330xi -01
När jag haft tidigare bilar så är det ju ganska standard att byta oljan efter vinterförvaring. Oljefiltret gör ju ingen större skillnad, men kanske inget att spara på?

Anledningen till byte är kondens osv som kan ha bildats vid temperaturskillnader under vintern, om man inte haft bilen i ständigt +20grader, sen om oljan inte var direkt nybytt i höstas så är det verkligen dags då den kanske skiktats lite efter att ha stått stilla i 5-6månader?

Sen känns det ju alltid skönt att ha fräsch olja i motorn, eller hur? Jag tänker byta olja till våren, även fast jag kört bilen kanske ofta i vinter, just p.g.a. att det kan vara lite vattnig och sörjig på sina ställen där kondens bildats.

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
ka
204
kaell
330xi -01
Hittade ingen EDIT-knapp :P

Men ett annat tips kan ju vara att gå på bilen med diverse smörjmedel och smörja upp gummilister, låskolvar, gångjärn osv.

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Jag fick rekommendationen här på forumet i höstas att man absolut skulle byta olja INFÖR vinterförvaringen. Detta för att gammal olja kan ha dragit till sig kondens som med minusgrader inte är en höjdare. Ny olka under vinterförvaringen är därför önskvärt.

Detta kändes förnufftigt så jag gjorde en Service 1 i oktober.

Nu till våren (säkerligen kring 1 maj när gruset kommit av vägen) kommer jag göra som "Andersson_CSI" beskrev - tomgångskörning 5-10 min och sedan försiktigt öka belastningen på bilen delar.

Vaxning blir det under maj eller senast juni. Måste byta bakdäck och besiktiga bilen under denna jäktigaste månad på året.

/Bo-Erik
Länk
eF
900
eFx
520d Touring -09
FMZ3; Ang. tankningen, prova tanka med munstycket upp och ner (ja, upp och ner), d.v.s. stoppa in munstycket och vrid det 180 grader och sen provar du som vanligt. Brukar fungera på dom bilar där det av någon anledning inte funkar som det borde.

/eFx
www.z4.se
2,
295
2,8 power
Tankningsproblem kan uppstå om man inte hittar en rak linje ner i bensinrörret. Bensinen skvätter då mot någon av rörväggarna som därmed ökar motståndet vid munstycket. Då slår det där stopmunstycket till som om du hade tankat fullt (vid full tank så ökas motståndet då bränslenivån kommer upp till munstyckets utmynning)

/Bo-Erik
Länk
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Håller med föregående talare utom på en punkt, byt ALLTID oljefiltret när du byter olja.

/// Viktor

Mer mos till folket
2,
295
2,8 power
Ja nu var det väll ändå "kaell" och inte mig du syftade på "ViccoA" ??

/Bo-Erik
Länk
Oljefiltret kostar så lite och är så enkelt att byta i en BMW att det är bara dumt att låta bli.

/Fredrik
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Visst var det till Kaell jag skrev Bo-Erik. Skrev ett svar men glömde bort att posta på någon halvtimme... :P
ka
204
kaell
330xi -01
Japp...

Inte för att det hör hit, men att låta bilen stå på tomgång en längre stund är inte bra, speciellt inte om den stått stilla över vintern.

Står den på tomgång så är oljan i motorn kall "så länge som möjligt", bättre är det att åka ut och fis-köra lite (max 2500rpm?) så att motorn får belastning, oljan blir varm så fort som möjligt, samt att oljepumpen får jobba lite med den kalla oljan.

Hade jag varit er hade jag också bytt tändstift inför varje säsong (eller varannan säsong), också värt de kronorna att veta att allt är i bra skick!

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
2,
295
2,8 power
Bra tips! Fler som tycker som kaell?

/Bo-Erik
Länk
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Jag håller med om att man inte ska låta motorn bli varm genom att tomgångsköra den.
eF
900
eFx
520d Touring -09
Det står t.om. (av någon anledning?) i M Coupéns manual att man inte ska tomgångsköra mer än nödvändigt..

/eFx
www.z4.se
ka
204
kaell
330xi -01
eFx: Det står i alla bilars manualer, dels p.g.a miljöskäl samt att de inte är bra för motorn på någon bil alls.

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
eF
900
eFx
520d Touring -09
Aha.. där ser man.

/eFx
www.z4.se
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Vet inte om någon missförstod mig ovan, självklart ska bilen inte stå på tomgång 10 minuter men enligt mig så skadar inte en minut så motorn får bygga upp lite oljetryck samt få runt alla vätskor osv några varv.

Sen har jag läst att det är totalt onödigt att byta olja+filter igen när man tar fram bilen till våren om detta gjordes precis innan avställningen.
Hittar dock inte den tråden just nu.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
An
291
Antiloop
E38 728iA
Vad gäller tankningsproblemet: Håller med de som svarat ovan, men om du inte vill vara så drastisk så att du vänder pistolen 180 grader, brukar det räcka med 90 grader bakåt. Träffat på detta problem på E38-or tidigare. Och nej, det har inte hjälpt att hålla munstycket "längre ut".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.