|
|
|
|---|---|
|
Funderar på en M5a, är sugen på en 92b-95 pga effekten, några kända fel på dessa motorer? törs man köpa en chippad? skillnad på 3.6an och 3.8an ? samma block? topp? grenrör osv.....? Mvh Micke Gasar Tills Det Rasar | |
Gemini__ |
Ett tips är att sikta in dig på en originalvagn, eller iaf en som är så orörd som möjligt. Alltså, inga chippade sönderstylade vrak med borttagen varvtalsspärr/toppfartsspärr. Vidare är det viktigt att bilen har fått den omvårdnad som den behöver. Det duger inte att bara byta olja och filter och kalla den "fullservad", finns många skräckexempel ute på marknaden. Kontroll av ventilspel (justering vid behov) är tex en detalj som brukar falla i glömska, vilket kan ge upphov till huvudvärk längre fram. Men det har kanske ingen betydelse för din del då du "gasar tills det rasar" i vilket fall som helst =) Skulle råda dig att ställa in siktet på en 3.8l när du ändå är i farten, absolut inget fel på en 3.6:a dock. Se till att dokumentation finns, en ärlig servicebok är givetvis ett stort lyft. Räkna med att bilen är skruvad vid en första anblick (tyvärr), fastna inte för första bästa. Försök bilda dig en uppfattning om hur en frisk M5:a ska bete sig. Försök leta efter tecken på en krockskada, kolla att inpassning på huv/dörrar är 100%-igt. Om fronten/huven är uppgraderad(till den "breda") kontrollera varför, tidigare krockskadad? Sitter EDC-dämparna på plats se till att de inte läcker eller har dålig funktion (dyra). Är stötdämparsystemet utbytt ska du ha det i åtanke när ni diskuterar pris. Ett tips: Sök i forumet så har du att läsa hela natten lång =) Mvh: Thomas Den enda sanna E34 M5-sidan - www.e34m5.se |
|
Håller till 100% med Gemini_. Köp en bil i så fint teknisk skick som möjligt, häng dig inte på en rostbubbla på backluckan:) Och köp 3,8l! Har haft båda och 3,8l är helt enkelt så mycket bättre. Motorn har urkraft från låga varv, EDC dämparna (elektroniska) är underbara. Riktigt bekväma när du kör sakta, styva när du kör hårt. Lycka till! |
|
|
Hur mycket pengar har du att röra dig med? En "fin" 3.8 som är någorlunda ärlig ligger nog runt 60-70", motsvarande 3.6 kanske runt 45-50". Vilken du än väljer så räkna med att service kostar...Rekommenderas tex att byta vattenpump i förebyggande syfte, en kylare som springer läck kostar ca 6000kr ny hos BMW, termostat 1000kr. 3.8:an är hållbar förutsatt att den fått rätt service i rätt tid. De kända felen på 3.8:an är att den är känsligare för att köras på maxvarv än 3.6 (högre kolvhastighet!), en o annan tändspole kan gå sönder, bekymmer med avgasvärden (gäller även 3.6), men på det hela taget är båda motorerna hållbara. Har själv en 3.8 och har hittils lagt ner ca 11000kr (endast delarna dvs, lambdasond,kylare,termostat,v-pump,kamkedjesträckare,motorfästen) i förebyggande åtgärder endast på motorn (exkl service)...Sen är det ju självklart upp till var o en o göra som man vill, men jag tänker som så att tex en kylare som hängt med i ca 10 år borde ha åldrats så att plasten blir skör...O dessa saker har en förmåga att gå sönder när man minst behöver det.... Något som är vanligt på både 3.8 och 3.6 är dålig oljetrågspackning, kostar ca 3500 att få bytt exklusive olja (Stockholmspris) Sen det där med att "alla" är skruvade är väl inte riktigt sant, men en bil som har gått ca 20000 ärliga o välskötta mil skall inte uppvisa några slitage-tecken på inredningen, är förarstolen ordentligt skavd kan du nog utgå från att den gått en bit över de 30-35.... Mitt tips: Kolla bilen noga, inte bara en gång utan flera gånger. Tänk dig för. Kolla under bilen, känn på drivaxlarna, kolla efter läckage (motor,v -låda,diff). Är hardyskivan hel? Kolla efter små-små sprickor i bromsskivorna. Mao du bör var mycket mer noggrannare i din kontroll än av en vanlig bil då fel exemplar kan kosta fläsk att "fixa" upp...O gör avgasstest! Rätt exemplar kommer skänka dig mycket glädje, köper du fel bil däremot får du hål i plånboken förutsatt att den är normal-tjock.... Om du tänkt dig att hålla dig bland de billigaste bilarna (säg ca 45" för en 3.8) rekommenderar jag att du tar dig en titt på en "fin o välfungerande" i referenssyfte. Lycka till! |
|
|
Tänkte lånad tråden här lite, Jag har köpt en e34 m5a för ett tag sen. Jag tittade,kände, klämde provkörde ca 6 gånger osv osv Jag köpte bilen och efter att ha ägt den nu ett tag så är jag riktigt nöjd med mitt köp. Det finns bara en nackdel egenteligen med bilen och det är att det saknades papper på service osv... alltså ingen dokumentation. Jag vet ju naturligtvis att detta är en stor plump i protokollet men ändå, bilen är super fin och allt funkar som det ska! Min fråga då är hur ni på forumet hade reagerat om jag hade slängt ut bilen på annons? På mätaren står det 18600 mil, skinnet är i bra skick osv Jag vill ju kuna sälja bilen om jag nu en dag skulle vilja det (troligtvis inte) MVH Alexander |
|
|
Tomorrow: Det är en "klar" nackdel...Men...bilen går ju bevisligen bra o är enligt dig i bra skick (kan ju vara så att vad jag kallar för "bra" skick är något som du bara skulle kalla "bruksskick"...eller tvärsom) I vilket fall,den dagen det blir dags att sälja bör du istället inrikta dig på att understryka hur problemfri bilen varit (om det nu är sant!) samt dokumentera precis alla reparationer,förbättringar osv...Ja menar en bil kan ju ha varit hur välvårdad som helst av de 2 första ägarna för att sedan hamna i händerna på några som bara kör tills de inte har råd längre o säljer sen, så har du bara GOD dokumentation av bilens senaste 4-5 år bör det inte vålla alltför stora problem att boken är borta...Skicket är det som avgör, o de flesta som köper en M5 E34 vet va de ger sig inpå antar jag:-) |
|
Gemini__ |
Dawwe: Jag menar förstås inte att "alla" är skruvade. Man måste dock utgå från att vagnen kan vara skum, dumt att bli blåst pga sin naivitet. Tomorrow: Personligen skulle jag inte köpa en M5 E34:a utan någon sorts dokumentation. Tror ändå inte du kommer få några större svårigheter med att bli av med den vid en ev. försäljning. Speciellt inte om den är i ett mycket bra skick, som du säger. Mvh: Thomas |
|
Tack för svaren! Jag kommer dokumentera allt minutsiöst på bilen. Har alltid varit sån med mina bilar =) Och jag skulle aldrig få för mig att undranhålla nåt om jag ska slänga ut bilen på annons !! Det vållar ju bara problem när folk kommer och förväntar sig en sak av bilen och den är en helt annan. Sen är jag inte rädd för att köpa en bil utan dokumentation heller, utan får helt enkelt gå på eget omdömme =) MVH Alexander |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.