AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.086

Hur gör ni med dörrarna?

BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Hej

Hur gör ni med trösklar / innersidor av dörrar när ni tvättat? Där brukar det ju alltid finnas en hel del skit (småsten, grus, m m) som man väl helst ska ta bort. Jag brukar använda blött hushållspapper och torka av försiktigt men metoden känns inte helt optimal. Det blir lätt repor (av grus som dras med i pappret) och det är svårt att få det riktigt rent. Skulle uppskatta några uppslag

MVH Per
Jag tvättar där precis som jag tvättar resten av bilen. Avfettning och högtryck så gott det går genom springorna, sen svampning, sköljning och torkning som resten av bilen som sagt.
Om jag tvättar en bil där ingen har gjort rent i dörrgångarna på länge så brukar jag använda en hård pensel vid avfettningen för att få rent runt gångjärn och i falsar o.s.v.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag brukar öppna och spruta på lite avfettning ssamtidigt som resten av bilen får avfettning. Sen så är det bara att gå på med högtryck i springorna med stängda dörrar. Är man ordentligt och använder rätt teknik så är det inte ofta det behövs svampas osv. där.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
RoyalShine Sverige
DÖRR GÅNGS TVÄTT !!

Ett litet tips angående tvätt i dörrar.

lägg ett petroliumbaserat avfettningsmedel i HELA dörrgången och På dörrbladen, låt verka i 5-10 min.
öppna dörren rikta högtrycksstrålen in mellan dörr och stolpe, blås på för fulla hus.
samma sak under dörrblad.
sedan kan du ta en tandborste mrd avfettning och borsta rent runt gångjärnen.
spola bort med högtryck.
rekomenderar att du vaxar dörrgångarna sedan, då är det lättare att hålla rent där i framtiden.

OBS.
Lite vattenstänk in i bilen är inget farligt. det torkar ju.

"Billigare bilvård åt folket"

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Dränk dörrgångarna med avfettniong, på med högtryck, sedan kan du svampa i dörrgångarna och sedan spola igen. Torka rent med en REN frottéhandduk som är tät mellan ludden :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.