AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.671

e34 startar ej :(

Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
Hej!
Har ett problem min B10:a startar inte efter två månadres stillestånd. Vänder mig till detta forum pga att bilen i grund är en 535:a
Kan ju börja med att berätta att bilen har varken gnista eller bränsle. Bränslepumpen startar inte för där är ingen spänning bak till den, och jag har mätt upp spänning fram till tändspolen men jag har ingen gnista på stift. Det är inget fel på startspärren för den avaktiverar sig som den ska och "låser" ju upp startmotorn. Där är bra kräm i batteriet så det kan inte vara för lite ström.
Nu till det roliga. Bryggar man bränslereläet (det brandgula som sitter under de fyra styrboxarna på höger sida) mellan stift 87 och 30 så startar pumpen när man vrider nyckeln till läge 2 eller startläget. Men nej reläet är inte kasst för det prova jag koppla på ett annat vanligt 12v batteri och det klicka och där är "aktiverings"spänning fram till reläet också så vad är det för problem?? Problem nummer två, gnistan! DME reläet som är vitt och sitter alldeles brevid bränslereläet som typ ska sköta tändning o starta styrboxar med det mesta klickar också väldigt fint och där är också aktiveringsspänning men jag får ingen gnista även om jag bryggar det!
Vad kan mitt problem vara?
Vevaxelgivare? men då hade väl pumpen gått i läge 2 på nyckeln iaf eller??

Alla tips o funderingar godtas o tänks igenom!
MVH: Staffan
Am
569
Ambush
540i/6-94
Har Du gjort något med bilen under dessa två månader? Om inte så skulle jag nog ändå gissa på batteriet - har Du provat att ta loss det och ladda det under en natt bara för säkerhets skull? Ett dåligt batteri kan ju ge dom konstigaste fel samtidigt som det inte är helt lätt att se när det är dåligt om man inte har en syraprovare.
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
Nej jag har inte rört något på bilen de månaderna den stått. Enbart justerat ventilerna! vilket inte har något med det elektriska att göra..
Batteriet har stått på laddning nu de senaste två veckorna så jag tror ej det kan vara det.

Inga fler tips??
Am
569
Ambush
540i/6-94
Startmotorn drar alltså men ingen gnista och inget bensintryck? Jag skulle nog försöka läsa ut felkoderna ur ODB:n för att se om det larmar på något.
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
kommer inte ut ur garaget med bilen, samt om typ vevaxelgivaren äe kass så visas inte det genom felkoder har jag hört.
Typ ingen med liknande problem??

em
339
emhå
525i -88
om du inte gjort ngt med bilen förutom att justera ventiler och bilen gick innan du ställde inden så skulle jag gissa på att du har haft bilen i ett fuktigt garage och därigenom fått korrosion på flatstift, kopplingsplintar mm...
Testa att spraya så många du hittar med ngn typ av korrosionsspray typ 5-56 eller wd 40...
inget säkert kort men billigt att försöka med...
Mvh, Magnus...
he
16
henttin
m3 coupe´ -93
535i -90
hej!

hade samma problem med min m3:a efter att den stått någon månad.
bytte relät till motronic.
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
nu funkar bilen totalt felfritt,, bytte vevaxelgivaren! Så nu kan våren komma så fort som möjligt ;););)

Speed limits are for pussies
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
FrwakPutte: Vad tror du var fel på givaren och hur upptäckte du att det var den det var fel på?

Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
Fick ett tips av en erfaren bmw-mek. När jag väl fick bort de gamla givaren så märkte jag att den var inte lika magnetisk som den nya.

Speed limits are for pussies
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Freakputte: Okej! Har du bilder på B10:an? Vore kul...

hej staffan har samma problem som du har på min 318i -94 att pumpen inte vill gå och 0 v spänning i stiften :( bilen bara dog efter lite sladdning på en parkering gissar du på att de kan vara kam axel givaren ? mvh daniel
Vi
37
ViktorStefansson
BMW 525 Tds -94
Testa med att byta vevaxelgivare! Det var den som krånglade på min 535:a! Och då hade den inte så stor lust till att starta!

MVH/Viktor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.