AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.586

Vad händer med bilar som går på export?

Vi
61
Viktor_535
BMW 525 Sportlimousine -94

Hej!

Har under några veckors tid försökt sälja Min BMW 525 -92

Har väl fått ett tiotal samtal bara från utläningar.. absolut inget illa om dom!! De enda dom är intresserade av e priset!
När den siste som ringe idag nämde att bilen skulle till hans hemland blev man ju lite misstänksam..

vad gör dom igentligen, kör hem bilen slaktar å säljer den i delar?

MVH Viktor
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
sålde nyss en E32a och har samma erfarenhet... ringde nästan bara invandrare och 3st av dom ville köpa bilen för export till irak..?!
tänkt på att dessa gamla BMW förmodligen är mkt dyrare där än här, så dom vill väl tjäna lite pengar på att sälja den dit...

BMW CS #5139
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Sålde en Merca 200-84 för några år sen som skulle gå på export till Sydafrika och jag frågade invandraren som köpte den om vitsen varför man köper en gammal bil för 10000kr och skickar på export. Han log och tittade på mig "5000dollar..."
Borde inte själva frakten kosta en del?

Också varit med om liknande snackat med en gubbe de letade efter toyotabussar picupper osv. Konstigt att det kan löna sig.

Sydafrikansk "mobile" ??

-Phil
Vi
61
Viktor_535
BMW 525 Sportlimousine -94

jo nu när jag tänker efter så.. en bekant till mig sålde en gammal toyota camry.. dom skicka ner bilarna tak mot tak ihoppunktade med svets.. finns väl lite pengar å göra då..

men om de nu är så mkt dyrare varför drar dom sig ur när dom inte kan pruta så mkt som dom vill? domn verkar juh ändå tjäna rätt bra när dom säljer den vidare sen..

MVH Viktor
Bekantade mig med ett par herrar från Litauen som arbetade i Sverige, hade gjort det sedan 10 år tillbaka ungefär, de reste hem ett par ggr per år och tog alltid med sig var sin bil hem. Hjälpte dem att hitta ett objekt innan vi skildes åt. För deras del var det tidiga 90-talare i prisintervallet 5000-10.000:-som de sedan sålde hemma för 20.000 - 30.000:- BMW var dock svårsålda där, övriga "billiga" tyska bilar, samt franska var hetare. Enligt dem var det många ryssar som kom över för att handla bil där.

De gjorde nog fina affärer för de valde helst bilar med körförbud som de kunde få extra billigt som de sedan lät repa hemma, huvudsaken att de rullade ned till färjan...försäkring existerade icke så tänk på att det rullar en del gamla häckar på väg ned mot färjorna.

De kände andra som kom med trailer för att hämta ett gäng bilar, men annars så tror jag de nog inte har problem att rekrytera förare för hemtransport av deras objekt...det är nog en försumbar kostnad av deras lön i Sverige plus vinsten för objektet!

/ Micke
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Körde igenom Tyskland för någon vecka sedan. Var mest i gamla östtyskland och såg verkligen många Polsk registrerade bilar med släp eller mindre lastbilar lastade med tyska krockskadade bilar. Det var helt extremt så många vi såg. Speciellt mellan Hamburg och Berlin (A24). Autobahn A9 ner till München var det en del också.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag exporterade en peugeot 504 till senegal för ett par år sedan.
vi Betalade 2700kr för bilen i Sverige och fick 10000kr där nere.
Vi gjorde det inte för pengarna utan för äventyret att köra bil i Sahara så det var ju trevligt att få lite vinst på bilen.
Europa är för övrigt helt dammsuget på: Peugeot 504 /505, Gamla Merecedes dieselar, Toyota hiace minibussar.
Vi mötte många som levde på exportera bilar till Marutanien och Senegal.
Se vår hemsida från resan Länk
Hälsningar Lars

Finbilen:Länk
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
lalaw:

Strongt gjort.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.