|
Sida 9 av 9
|
|
|---|---|
|
mycket Osakligheter tycker jag som "Bara omdömen från folk som kör på billiga skitdäck och tycker att de funkar finfint" ang 260 oberoende personers åsikt. Adad testet är ju ganska tydligt , men från 2010, skulle vara intressant att veta hur ofta fabrikerna ändrar på gummiblandningarna? sen skulle det vara intressant att veta hur många meters bromssträcka det skiljer från ett toppdäck till de sämre, Har aldrig någonsin märkt någon skillnad på olika sommardäck förutom buller. då visserligen med falken som billigaste märke, men ,med de starka åsikterna som finns här så borde ju friktionsdäck vara absolut bannlyst att ens våga nämna, för där kan man ju verkligen prata om stora skillnader i på bromssträckan vissa inte allt för ovanliga väglag. förövrigt tror jag det farligaste vi har på vägarna är förare med övertro på sig själva och deras utrustning |
|
|
Silver: Jag sparar inte in på däcken. Det är ett medvetet, genomtänkt val. Däcken på mina M brukar i regel hinna "torka ut helt" innan de är nere på 5 mm. Bruksisen får nya sommardäck vart annat år. Testa o montera nya dämpare runt om, passa på att byta samtliga bussningar/leder mm, det behöver inte bli scheisse-dyrt faktiskt. Upplev den markanta skillnaden. Gör du allt detta kommer du nog kanske komma fram till samma slutsats som jag, man behöver inte köpa testvinnar-däcken, man klarar sig utmärkt med "mellan-klass", men visst det blir dyrare än o bara köpa de bästa däcken, men det är väl säkerheten som är det primära, inte totalkostnaden? |
|
| Faust: Precis. O just "testvinnar-däck" kan få vissa att tro att "Jag kan köra hur fort som helst med dessa däcken", men så "glömmer de bort" att de kör omkring i en halvsliten 15000 milad whatever.... | |
|
Dawwe, ok - du säljer prylar som du anser vara sopslut (din egen definition)....!? Självklart påverkar friskheten hos dämpare/fjädrar/bussningar mm. väghållningen också, men däcken är det enda som har kontakt med vägen och är därmed den klart mest kritiska komponenten i väghållningen. Dessutom är det den länk i kedjan som är lättast och även billigast att hålla på "topp-nivå". Det finns svart på vitt hur mycket det skiljer mellan olika däck genom att läsa olika tester, men det är svårare att få fram hur mycket mer eller mindre slitna chassikomponenter påverkar prestandan i väghållningen. Att det påverkar är det inget tvivel om, men frågan är hur mycket! Utan empiriska data är det svårt att uttala sig i frågan. Varför lägga tusentals kronor på chassidelar för att sedan spara några hundringar på dåliga däck? I en perfekt värld skulle man väl byta alla chassikomponenter senast var 5000:e mil och köra på sprillans nya däck (i max 2000 mil innan de byts till nya), däck som har vunnit de flesta oberoende testerna. Men det är nog få som anser detta vara ekonomiskt försvarbart. Om flera olika av varandra oberoende verkstäder bedömer att chassidelarna inklusive dämpare/fjädrar är helt OK, så får man väl lita på dem - de lever ju dessutom på att byta dylika komponenter. ;) Men som sagt bakvagnen får nya delar i vår, förutom bromsarna som är i väldigt bra skick nu... Men detta är väl som med politik och religion - man kan inte omvända "de redan frälsta" oavsett argument. ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Ja. En "filosofi" jag har att det är billigare (för mig!) att byta delar vilka enligt min åsikt är "sopslut" än o verkligen köra tills de är det oxå, för då är värdet oxå noll kronor. Jag fick 3500 kr för de där fjäderbenen vilka gissningsvis vara "användbara" i 6-7000 mil till, en super-affär för min del. Denna "filosofi" genomsyrar allt jag gör med mina bilar, tex så kommer jag byta lambdasensorer, LMM,termostat,v-pump,kylare,bränslepump mm på min E39 bara för att jag vet att dessa inte har "obegränsad livsslängd" (vill påstå att runt 13000-14000 mil bör man nog byta allt detta...), de kan hålla länge till eller gå sönder snart, jag vet inte mer än att det är inget fel på prylarna när de demonteras. Jag är ju inte värre än valfri bilskrot på denna punkt... Skillnaden på en uppsättning däck till en M kan röra sig om 3-4' kr mellan "premium" och "OK". Jag har alla gånger märkt mycket större skillnad när jag "fixat" chassiet än om jag beställt bra eller sämre däck. O som sagt, däcken till mina M hinner torka ut mer än o slitas ut... O bruksisen rullar så mycket o att där kör jag helst med så färska däck som möjligt, med gott mönster, o även där skiljer det en hel del i pris. Man kan inte bedöma skick på dämpare vilka sitter på bilen, de måste demonteras o kontrolleras manuellt så att säg, vilket jag gjorde med de jag sålde, o passade på att blästra o lackera samt montera nya dammskydd/genomslags-gummin :D Länk . Men en god regel är att runt 12000 mil är det dags att byta, därmed inte sagt att de kan rulla uppåt 20000 eller mer, men då presterar de långt ifrån bra. |
|
|
Man kan ju dra säkerhetsargumentet hur långt som helst tills vi alla måste köpa en ny xc90 för att vara så säkra som möjligt. Jag vill egentligen inte att den här tråden ska handla om dig och dina val Dawwe, jag är helt säker på att du sköter och kör dina bilar utmärkt. Det jag inte riktigt accepterar är argumentet "kör med huvudet" och nu gör du i princip samma sak fast med argumentet att resten av din bil är i så bra skick att däcken inte är av samma vikt. Jag får helt enkelt inte ihop det, även dina bilar blir bättre av bättre däck. En bil som är "sopslut" blir också bättre av bättre däck. Om det nu är så att alla som kör bilar som gått mer än 12000mil har stötdämpare som är sopslut är det väl bra att kompensera lite för det genom att ha så bra däck som möjligt? Givetvis jämför man däck med övriga parametrar identiska. Har man en värdelös förare i bilen med bra däck får man ha det i den med dom dåliga också annars jämför man ju inte öht. Panzerfaust Länk Jag vet inte om den länken fungerar men det är iaf ett gammalt test från 2009. Det intressanta är att det skiljer 10m på bromsträckan i på blöt vägbana mellan sämsta respektive bästa däck. Hastigheten är 80km/h alltså inte ens motorvägsfart. I bästa fall resulterar det bara i plåtskador men en älg exempelvis kan göra värre skador än så. På torr asfalt är skillnaden ca 5m från 100km/h, en billängd ungefär. Värt att tänka på vid hastig köbildning exempelvis |
|
|
jo, länken fungerar. Är nog ungefär som jag trott , Bortsett från det där wanli däcket så skiljde det inte mer 5 meter mellan resten av kina lågprismärkena mot testvinnaren, I det här testet Länk så har bästa friktionsdäcket 12m längre broms på is än bästa dubbdäcket i endast 50km/h , och där är det typ bara robert collin som beklagar sig, verkar vara ganska allmänt vedertaget att åka på friktion numera om man sen ska jämföra inbromsning av bästa dubbdäck på snö mot sämsta sommardäck på vått är siffrorna 58m-80-0km/h mot 38m-80-0km/h , då ter sig ju dessa 5 meter vi diskuterar på sommardäck ganska ointressant tycker jag så länge mänskligheten har för avsikt att fortsätta köra bil under vintertid |
|
|
Jag gillar att ha 5m kortare bromssträcka på sommaren oavsett vad grannen har på vintern. Siffrorna visar tydligt hur viktigt det är att välja rätt däck. Det är inte alltid det dyraste som är bäst men det är ytterst sällan som dom mer etablerade märkena är rent av dåliga. Mät upp 10m på vägen och fundera på hur snabbt du måste köra för att få så lång bromsträcka. Den hastigheten har wanli föraren när bilen framför står still. |
|
|
Dawwe, man kan givetvis diskutera vilket som ger mest förbättring per krona - nya chassikomponenter eller bättre däck. Dock är en sak bra oavsett vilken "sida" man väljer - man har i alla fall försökt förbättra väghållningen så långt det går enligt eget resonemang - givetvis är det bästa att förbättra båda delarna (däck och chassi). Men problemet är nog att merparten av de som köper billigast möjliga däck, också kör "billigast möjliga chassi", dvs. byter delar först då rena haverier uppstår och/eller de får nerslag på besiktningen etc. Hur fort färdas bilen som behöver 5 meter längre bromssträcka när den passerar bilen som har stoppat 5 meter tidigare pga. bättre däck? Dvs. vad händer med ett barn som springer ut där bilen med bra däck stannar precis innan barnet i jämförelse med bilen som behöver 5 meter längre bromssträcka - 5 meter är långt vid maximal inbromsning och bilen som fortfarande rullar gör det troligen i en hastighet som är direkt dödlig för någon som blir påkörd! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jo ok , 5m är 5m men är det inte lite av en ickefråga så länge vi trotsar vinterväglaget och vågar oss ut på resan mot fjällen oavsett om vi kör hakka allihop hoppas nu bara att jag blir besviken på mina ns20, så jag får sälla mig till de kritiska verkar vara lättare att argumentera mot än för : ) |
|
|
Jag har oxå Nankang NS-2 (275/35/18 samt 245/40/18) vilka skall monteras så smått. Bakdäcken kostar just nu ca 1050 kr/st, närmsta märkesdäck Hankook ca 1650 kr/st, eller om inte det är bra nog så kostar Michelin ca 1950 kr/st, nästan "dubbelt så dyrt". Fram är priserna ca 810 kr, ca 1150 kr samt ca 1650 kr. Då blir det ca 3000 kr billigare med Nankang kontra Michelin. O båda lär "torka ut lika snabbt". Nya bra stötdämpare (Bilstein B8) runt om kostar ca 6000 kr, det gör valet enkelt för mig. Nya däck (de gamla däcken var/är GT Radial Champiro 245/40/18 runt om med ca 6 mm mönster kvar, byter för jag vill inte blanda däcksfabrikat och vill ha korrekt dimension bak) och nya dämpare kommer göra bilen långt bättre/säkrare än bara nya "värsting däck". Jag har hittills aldrig varit missnöjd med mina skitdäck, men återigen, jag tror inte heller att jag är Ari Vatanen... Nankang gör rimliga däck numera är min åsikt, men så klart inte lika bra som de bästa. Så ni som klagar, varför inte testa istället? Finns det olycksstatistik över vilka däck bilar i singel-olyckor har? Statistik över däcksfabrikat i olyckor öht? |
|
|
Nankang är skräp för norden. Fungerar bra i klimat med höga temperaturer utan regn. |
|
|
För dubbla priset hade inte jag heller valt Michelin men på t.ex bythjul skulle Hankook kosta dig ca 1700kr mer. Det är ett däck jag skulle lita på. Hankook sågs för bara några år sen som ett koreanskt skitdäck men nu vinner dom faktiskt tester nån gång emellanåt, dessutom levererar dom däck till DTM. Något jag kan tycka är mer relevant för normalbilisten än pirellis F1 satsning. Kanske är Nankang på väg dit också, dom har blivit bättre helt klart men efter att en vän till mig inte lyckades få balans i sina ns-2 väntar jag nog ett tag till. |
|
|
Jag har kört Nankang NS-20 däck i två säsonger. Dimension 265/30/19 samt 235/35/19. Tester av Nankang placerar det som medelmåttigt däck. Våtgreppet är det som falerar. Min upplevelse är att jag var ganska nöjd med Nankang-däcken, de har varit helt ok med tanke på priset. Inte upplevt de som sliriga vid väta som andra erfarit. De var inte heller så värst svårbalanserade som andra sagt. Det är ju givetvis ett budget-däck och Jag bytte ut framvagnen och stötdämpare fram till Meyle HD och Bilstein B4. Sen en fyrhjulsinställning givetvis. Körde sen några dagar med Nankang NS-20 runt om. Ända tills jag upptäckte ett av bakdäcken höll på att gå sönder. Slitbanan höll på att släppa. Och då hade jag ändå cirka 6 mm kvar på däcken. Att de går sönder efter två säsonger tycker i alla fall jag inte är ok. Bytte därför ut bakdäcken. Provade att köra med Nankang-framdäck och good year eagle f1 asymmetric 2 bakdäck i ungefär 100 mil, för att se hur bilen betedde sig. (Hade tänkt byta ut fram också, men ville testa bara, för att få det bekräftat att BMW inte gillar blandning av däckmärken) Nankang upplevdes nu också som väldigt hårda, samt bullriga. Nu har jag slängt på Good year eagle f1 asymmetric 3/2 istället 245/35/19, 275/30/19. Jag har förhoppningar om att dessa däck ska vara mycket bra om man kollar testerna. De verkar vara mjukare än Nankang, samt bullrar inte lika mycket. För min del blir det inte budget-däck i alla fall på ett bra tag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.