AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
64.028

nankang däck

Sida 8 av 9
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Som sagt för oss har de funkat. Allt är ju behovsstyrt. Jag skulle kanske inte sätta dom på min tjänstebil som jag kör 3-4000 mil per år med.
Visa användare
47
panzerfaust
530d-99
Alpina B10 4,6 -01
320d -09
kanske är lite partisk eftersom jag precis beställt ns 20 men ,men

iallafall , om man tar sig tid och läser genom recensioner från olika ställen så tycker jag mig se en genomgående trend här att...
Bmw och mercedes ägare ,rwd alltså är tydligt mer positiva till däcket.

verkar som det förstärker framhjulsdrivna bilars understyrning, och detta ger upphov till flertalet av bottenbetygen.

kollar man den här sammanställningen tycker jag det verkar allt annat än botten.

Länk
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Ligger man i motorvägsfart när det regnar, och måste panikbromsa för tex en älg eller någon som gör ett galet filbyte - då är det värt merkostnaden att ha köpt ett premiumdäck. Finns mycket annat än däck man kan snåla in på.
Ligger man i motorvägsfart (120-130) när det regnar (ordentligt våt vägbana) så kör man förmodligen snabbare än man borde, det lär smälla med älgen oavsett... Med dryga 25000 mil bakom mig med "skitdäck" (Nankang, Goodride, Landsail, Federal mfl) så har jag varit med om "incidenter" av ovan nämnda slag (inte älg men väl idiotiska med-trafikanter) utan att jag råkat ut för konstigheter vad gäller bilens, eller däckens, beteende. Allt betedde sig som väntat. Sen finns det såklart skillnader, men kör man lite med "det man har i skallen" så klarar man sig bra på "skitdäck". Vill man däremot ligga på gränsen hela tiden så gör man nog bättre i att köpa "premiumdäck", men tänk på att ligga på gränsen innebär oxå att man utsätter medtrafikanter för onödiga/högre risker...
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Min åsikt är att det är att vara dumsnål att köpa däck som i värsta fall har flera meter längre bromssträcka på våt vägbana. Folk köper 19 och 20 tums däck, men sen har de inte inte råd att köpa bra däck i den dimensionen. För mig är det en principsak att inte snåla när det gäller däck, vill kunna veta att marginalerna är på min sida om nåt händer. Sen är det ju knappast så att alla som köper budgetdäck kör försiktigare för att kompensera för att de har sämre däck, eller hur? Detta är ju en evighetsdiskussion som man hittar på alla bilforum. Vet inte varför jag ens orkar kommentera ;-)
Visa användare
47
panzerfaust
530d-99
Alpina B10 4,6 -01
320d -09
: BMWE21323

om du nu orkar kommentera en gång till

Kolla länken med sammanställning av 260 recensioner

och berätta sedan hur trafikfarligt du tycker det verkar
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Ser inga oberoende test i din länk? Bara omdömen från folk som kör på billiga skitdäck och tycker att de funkar finfint. De gör de säkert i de flesta fall, till den dan då du behöver varje centimeter på din sida. Man har ett val och jag och många med mig väljer som tur är att lägga nån hundring extra på vettiga däck.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Utan att rikta mig mot dig personligen så är resonemanget att köra med huvudet idiotiskt. Då kan man ju rättfärdiga all sämre utrustning med det. Sämre bromsar och inget bilbälte? Det är lugnt jag kör med huvudet! Man kan väl försöka ha så bra utrustning som möjligt OCH använda huvudet.

Med det sagt måste man kanske inte jämnt ha nya Michelin däck på men att ha priset som största argument för köp tror jag är fel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bra däck handlar om att få större säkerhetsmarginaler (och bättre komfort samt bättre totalekonomi (längre livslängd och lägre rullmotstånd)).

Att "köra med huvudet" börjar ju redan vid däckvalet... ;)

Problemet med olika sidor där personer lämnar omdömen själva, är att generellt har de som köper billiga däck lägre förväntningar och då kan ett halvbra däck upplevas som superbra.

Utan direkt jämförande tester där man eliminerar olika kringliggande parametrar som underlag, temperatur, fuktighet, bilval etc. etc., är det mycket svårt att få fram vilka däck som är bra och dåliga.
Det är först när ett däck sticker ut riktigt ordentligt åt endera hållet i någon parameter som man kanske märker skillnad i vardagstrafiken.

Men om man envisas med att "spara" pengar genom att köpa billigaste möjliga däck - gör det på sommardäcken, för skillnaderna mellan skitdäck och bra dito är mindre mellan olika sommardäck än mellan olika vinterdäck.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oberoende test:
Länk

Mvh
Johan B

Det blir alltid "samma visa" när man jämför tex Nankang med valfritt premiumdäck. Motiveringarna är alltid desamma "ökade marginaler". Ja men ni glömmer bort att den ökade marginalen kan mycket väl ätas upp med råge pga att man "vågar köra fortare". Kör man då på "skitdäck" så kör man (jag) mer försiktigt (med det man har i skallen om ni så vill), speciellt i svårare förhållanden, skall vi säg regndränkta vägbanor? Och det är bättre att köra på nya fräscha "skitdäck" en premiumdäck vilka har ca 4mm kvar. Många här inne som verkar ha en rejäl övertro när det gäller premiumdäck, men även sin körförmåga? O ni som sågar "skitdäcken", har ni testat nåt sådant personligen? O då menar jag kört slut på en omgång. Jag har använt "premiumdäck" (Michelin, Good Year) på min bruxis tidigare men efter att ha testat "skitdäck" o inte märkt nån skillnad så har det blivit svårt att motivera den dubbla prislappen typ. Michelindäcken höll i ca 6500 mil, skitdäcken byter jag runt 5500 mil, o nej jag kör inte ner till corden utan ner till 1.6mm, dvs till lägsta lagliga mönsterdjup.
Mina M har Hankook, Falken, Federal o halvlistna Michelin. Och det är Michelin (Pilot Sport) däcken jag litar minst på, ca 4mm mönsterdjup, övriga har 7-8mm. Men jag kör fortfarande med "det jag har i huvudet", oavsett däcksfabrikat.
Och det finns bra skitdäck med, tex detta Länk . Helt okänt fabrikat som kom tvåa i ett tyskt test, slaget av Continental endast.
Länk
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Ja men det är ju inte heller det billigaste däcket i testet eller hur? Det billigaste däcket är ju sämst.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det skiljer ju bara 3 Euro upp till testvinnande Conti-däcket...i runda slängar en hundralapp dyrare för Contidäcket utslaget på en uppsättning.

Det finns ofta rena undantag att hitta, men generellt får man vad man betalar för när det gäller däck.

Nankang-däcket som det diskuteras om kom ju bland de sämsta i testet jag länkade till. Och som nästan alltid är det våtgreppet som blir mycket sämre när man köper billiga däck.

Att köra med huvudet, innebär i min värld att man inser att man aldrig kan förutsäga alla "incidenter" oavsett hur försiktig man är själv och därför bör försöka skapa så stora marginaler man bara kan genom t ex. däckval - skillnaden kan då bli en incident där man kanske får byta kallingar efteråt med bra däck, eller en olycka där någon får en protes efteråt med dåliga däck... ;)

Mvh
Johan B

Är ni lika noga med bilen i övrigt? Dämpare vilka gått 12000 mil eller mer är att betrakta som "sopslut". Kassa dämpare förlänger bromssträckan samt "manövermöjligheterna" avsevärt. Slitna/undermåliga bromsbelägg kan mycket väl ta "längre tid på sig att betta" vid blött väder. Slitna bussningar är ännu en sak ni bör tänka på. Däcken är bara en del av det ni kan göra för att undvika olyckor. Jag håller allt detta i absolut nyskick, på alla mina bilar, gör ni oxå det?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, framvagnen byttes förra året (Sachs-dämpare plus TRW-delar) och bakvagnen kommer att "renoveras nu i vår".

Två olika verkstäder har bedömt att dämpare och fjädrar samt bussningar mm. är fullt funktionsdugliga i bakvagnen, men jag byter ändå då bilen gått drygt 20.000 mil.

Visst kan man byta tidigare men inget tyder på att det är slitet...

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Skivor och belägg byttes nästan direkt när jag köpt bilen för 2000 mil sedan.

Slitsade skivor runt om och Bosch-belägg fram samt Ate-belägg bak.

Mvh
Johan B

Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Jag vill nog påstå att jag är väldigt noga med min bil, däremot byter jag inte stötdämpare baserat på mil det ska erkännas. Men om jag byter stötdämpare eller bromsbelägg så väljer jag inte efter pris utan efter märken jag känner igen eller som t.ex är oem leverantör.

Att du håller allt på dina bilar i "absolut nyskick" men sen väljer att spara in på däcken är ju bara konstigt.
Johan B: Du måste skämta med mig...Min ena M hade vid bytet av dämpare/fjädrar inkl monteringsdetaljer gått full-dokumenterade 12500 mil. Dämpningen kändes helfrisk, inga läckage, inget "gung" osv. Jag plockade isär fjäderbenen...Främre dämparna hade tappat "massa" tryck, nya (Bilstein B12) tog/tar ca 10-12 sek på sig "sträcka ut", de gamla ca 30 sek, samma sak bak. Motståndet kändes "jämt o fint", så jag gjorde bedömningen att det är nog brukbara (brukbara för andra...) i ca 6-7000 mil till, dvs jag sålde de så klart. Bilen känns "något stramare" med de nya grejerna så att säg.

Annat exempel: Bekant köpte en bil med ca 12000 dokumenterade mil, med EDC-dämpare. Dämparna (bilen!) hade nyligen testats på "skakande landsväg" där man kollat skick/dämp-karaktär på dämparna, med betyget "Utmärkt skick!". Jag var ytterst skeptisk o sade: De är nog tvärslut. Ca 2000 mil så var de mycket riktigt "tvärslut", ena främre pissade olja...

Att ha frisk stötdämpning gör att däcken (ja däcken!) får optimal kontakt med vägbanan, vilket de inte får om man har halvsuspekta prylar. Med andra ord, du kan mycket väl ha lika bra bromssträcka med de kassa Nankang på en bil som är frisk i alla avseenden kontra en bil med "värsting däck" men i övrigt tveksamt underhållen. Det är många som glömmer detta. Men absolut köp bra däck, men se då till att de får bästa möjliga förutsättningar att leverera. Jag kör alla gånger med sämre däck o en bil som är "top notch" i alla avseenden, än att rulla runt på "märkesdäck" men inte ha råd o sköta bilen i övrigt.

Säkerhet är så mycket mer än däck, o kom ihåg att samtliga tester görs mer eller mindre på fabriksnya bilar, så de isolerar just däckens "prestanda" vilket så klart är syftet. En del av skillnaderna kan säkert bero på att vissa däck (fabrikat) lirar bättre på ett visst bilfabrikat (tänker tex på folk som monterat märkes däck med "Mercedes Only" märkning på sin BMW upplever köregenskaperna annorlunda kontra "original däck" av samma fabrikat). Testa en äldre 15000 milare med bästa däcken o jämför sedan resultaten med en likadan 15000 milare vilken fått nya stötdämpare endast. Vilken bil presterar bäst då? Dött lopp? Vilken bil är säkrast om det nu blir dött lopp?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.