AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
64.032

nankang däck

Sida 7 av 9
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kristoffer_L har en mycket bra poäng!
Om ett "skitdäck" kostar 600kr, ett "bra/ok/mycket bättre" däck 650-750kr och ett "premiumdäck" 1100kr så glasklart köper man ju det bra/prisvärda däcket istället för "skitdäcket" då skillnaden mellan "skitdäcket" och det bra däcket är mycket större än skillnaden mellan det bra däcket och "superdäcket".

Själv köper jag t.e.x. Hakka5 vinterdäck till bra pris i god tid före vintern nu under sommaren, men Hakka7 betalar jag inte extra för, priskillnaden är inte motiverad. Tycker det är bra sätt att få bra prestanda till bra pris.
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Jag har Nankang som vinterdäck på min SLK. Bakhjulsdrift och lätt i baken.

Nej, de är inte lika bra som dyra däck. Ja, de kostade bara två tredjedelar jämfört med premiumdäck.

Jag tycker som så, att bara du är medveten om vad du köper så är det väl helt ok? Personligen vet jag att jag har gjort avkall på en viktig detalj, och väljer därför att hålla ner hastigheten och öka marginalerna vintertid.

Det är en absolut sanning att jag märker skillnad och att dyrare däck är bättre, men jag tyckte ändå inte att det var värt pengarna. Att förvänta sig att man får "nästan lika bra däck" för halva kostnaden är som upplagt för besvikelse. Som sagt, var medveten om detta!

Jag tror det bästa för dig är att göra som "marin849" säger och hoppa upp ett eller två snäpp från det billigaste. Då skonar du plånboken och kan samtidigt sova om nätterna.

LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Det mesta är väl redan sagt i denna tråd men ute i trafiken är det marginaler det handlar om, dina OCH andras. Det låter som en klyscha, men små marginaler som faktiskt kan betyda skillnaden mellan liv och död.

"Personligen vet jag att jag har gjort avkall på en viktig detalj, och väljer därför att hålla ner hastigheten och öka marginalerna vintertid". Detta resonemang håller endast om du framför din bil på inhägnad bana - helt ensam. Ute i trafiken fungerar det dessvärre inte så. Ute i trafiken tvingas vi interagera med yttre faktorer vi inte kan påverka. Det går inte att öka marginalerna till utspringande djur eller barn, en påtänd förare som plötsligt kommer över i mötande körfält eller någon som plötsligt gör en vänstersväng framför nosen på dig.

För att hjälpa oss förare har bilarna på senare tid utrustats med en mängd olika säkerhetssystem, tex ABS, ESP, PCS (Pre-Collision System) m.m som har en enda sak gemensamt: De behöver bra fäste för att fungera optimalt. Att med dessa givna förutsättningar medvetet välja bort bra däck förstår jag faktiskt inte. Bra däck (jag undviker med flit uttrycket premiumdäck) innebär inte bara att man väljer att köpa bra däck (däck som presterat bra i tester), utan även att man byter sina däck i tid när mönstret börjar bli dåligt.

Om jag låter som en konsumentrådgivare vet jag faktiskt inte men det bjuder jag på i så fall...:))

Thats just my 2 cents...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...finns "nyanser i helvetet också" ;)

"Små marginaler" var det ja..

Slutsats:
Byt till nya "bäst i test däck" varje år trots att däcken bara rullat kanske 500mil så har man ytterligare marginaler mot att orsaka andra eller sig själv en olycka + byt stötdämpare o fjädrar efter 3000mil, uppgradera till bättre bromsutrustning samtidigt, byt vindruta vartannat år, byt vindrutetorkarbladen vår/sommar/höst, uppgradera/byt strålkastarna ofta, köp extraljus, håll avstånden, håll hastighetsbegränsningarna etc...
Åk in på verkstad och gör en "säkerhetskontroll" varje år.
Ja, man kan också köpa en ny, " bäst i krocktest bil med alla senaste säkerhetssystem", varje år.. så blir kanske fler på säkerhetsfronten nöjda.

Tillspetsat ?...visst, men i slutändan verkar detta vara det enda rätta om jag förstår andemeningen i de flesta svar här.

Vill också mena på att om en "påtänd förare" kommer över på ditt körfält så är det mycket mera än däcken som påverkar utgången där...snarare är det mycket tur med i spelet då om man ska klara sig från olycka.

Mycket åsikter i en tråd som först handlade om erfarenheter av Nankang däck, men det är väl kul kanske :)

Denna tråd tar nog aldrig slut ;)

Mvh Janne.
ma
7.450
marin849
Då har du förstått åtminstone samtliga mina inlägg helt fel. :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

marin849:
Ok ;)

Ville bara förtydliga att det är säkerhetsaspekten som har varit i fokus mest när det gäller vilka däck man ska ha och då kommer jag med "den slutgiltiga lösningen" :)

Mvh Janne.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Janne T:Det var väääääldigt tillspetsat tycker jag. Jag skrev "byt till bra däck när mönstret är dåligt". Du vinklade det till "köp bäst i testdäck var 500/mil". Som sagt, grader i helvetet...;))

Du förlitar dig på turen om en påtänd förare kommer över i ditt körfält. Jag hjälper gärna turen på traven genom att åka med bra däck och om jag hinner reagera så kanske jag har TUREN att bilen styr dit jag vill...;))
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jaja...
Jag sa inte att jag förlitar mig bara på turen, men det finns mycket oförutsägbart i utgången av en dylik händelse...oavsett däcksutrustning.

Jag anser för övrigt inte att mina Nankang NSII är livsfarliga, dock inte det bästa däcket att inhandla om man vill ha absolut topprestanda i alla lägen.

Mvh Janne.
ma
7.450
marin849
Dina Nankang NSII kanske inte heller representerar snittet för märket, dvs de är några av märkets bättre däck. Därav vikten att köpa lågprisdäck med ett färskt test av exakt de modellen så att man vet vad man får.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nejdå, Janne har nog inte förstått inläggen fel. Vi kan alla läsa vad som är skrivet tidigare och en del inlägg är riktigt svåra att feltolka. Och resonemanget hos en del skribenter är precis som han beskriver, hur mycket ni än försöker släta över det hela. Tillspetsat, sa Bull.
Med detta har jag inte sagt att alla har gjort det men det är kanske bra om alla kunde fundera lite på vad de verkligen har skrivit kontra rubriken i tråden.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
7.450
marin849
Och ingen skriver ju att man skall köpa ny bil när man får en fläck på vindrutan.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

marin849:
Precis, det är ingen som skriver att man ska köpa ny bil när man får en fläck på vindrutan :)

Det jag skrev i det inlägget du feltolkar, betyder >>>> att det är dit man bör sträva om allt ska vara hyperfixerat till 100% säkerhet när det gäller " bil på väg".
Jag försökte ge exempel på annat man kan göra som kan betyda en hel del i "säkerhetsfrågan" på vägen..om än tillspetsat en del ;)

God natt !

Mvh Janne.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nankang är skit, basta.
Ekin
Tycker det är rätt så överdrivet när ni skriver hur dåliga Nankang däck är.
Jag har kört me Nankang på både min BMW och min Audi, visst, ja skulle väl inte välja dem på banan direkt men inte är dom livsfarliga som vissa försöker påstå.
Jag har reagerat på att dom slits ganska fort jämfört med dyrare märken.

men ja varken skryter eller klagar på dom. man får väl vad man betalar för.
hellre så köper jag dyrare vinterdäck, för på vinterdäcken anser jag att de är större skillnad mellan billiga och dyra däck.
viobebe
Monterade Nankang på min gamla 323ti compact, visst Dunlop SP9000 däcken som jag hade tidigare var bättre inget snack. Men som en tidigare skrev att för vanlig brukskörning så passar de perfekt, även han som köpte bilen av mig senare blev förvånad att det var så bra grepp. Men jag kan säga att jag hade inga helst speciella förväntningar på dessa när jag köpte dom. Så de var mkt bättre än jag trodde.

Kommer inte ihåg exakt vad beteckningen på däcken var, men här en bild på min bil då jag ägde den, man kan skönja lite av däckmönstret på däcken.

Länk
Ta
14
Tanso
M3 E46 -01
BMW 318i E36 - 97
Har Nankang Ns2 sport bak på min M3 e46. Fungerar jättebra. Köper hellre nya däck oftare.

Känner inte att sommardäck behöver vara så värst påkostade.

Sparar hellre pengarna till bra vinterdäck då det behövs.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Sedan en annan grej är ju faktisk att NYA Nankang är minst like bra som era sletna flera år gamla Michelin ni kör tills sista mm för att inte att tala om alla töntar som kör runt på sina "året runt däck" därute på vägarna.

Gå ut på din lokala parkering och kolla hur däcken ser ut på bilarna överlag det är en skrämmande syn. Jag brukar motionscykla en del och blir fortfarande omkört av idioter på dubbdäck??

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vid normal körning på torrt väglag fungerar vilket däck som helst. Då är de mest bullernivån man märker skillnad på.
Det är vid vått väglag däcken sätts på prov. Där har ett nankang däck inte så mycket att sätta i mot om man jämför med ett Michelin däck.

Chansade själv på en uppsättning kumho ku31 inför detta år och måste säga att jag är positivt överraskad.
Klart värt dom extra hundra lapparna dom kostar mot tex nankang.

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Vi hade NS2 på frugans 323:a det var inget fel på dom. Efter 3 säsonger, cirka 1000 mil då hon inte kör så mycket, så såg de fortfarande nya ut. De lät heller inte och var inte dåliga i regnigt väglag.

Bytte på 850'n nu till NS2. Den bilen körs ju bara några hundra mil per år samt oftast i torrt väglag. Fick 265-35-18 samt 235-40-18, 2 av varje för 3900 på infosite. Klart prisvärt!

Det finns typ 6000 recensioner om NS2 på däcktest.com och de fflesta är övervägande positiva! Men vissa blir skrala bara för att det är Kina etc men det behöver ju inte spela nån roll. Finns nog dåliga Kinadäck oxå men jag anser inte att detta tillhör dem.

Som flera skriver så är det viktigare att lägga krutet på bra vinterdäck. Där köper jag alltid nokian hakka dubb.
Här Länk hamnade NS2 7:a i ett test. Personligen har jag haft NS2 på en bil och kan bara hålla med om sammanfattningen i testet.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.