AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
64.044

nankang däck

Sida 6 av 9
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Pahv:
Ja...kan bero på en "massa orsaker", t.ex vad som finns just när man hamnar i ett bytesläge som i mitt fall...fanns inga andra i den dimensionen på firman när det blev aktuellt(dvs det blev hastigt o lustigt dags för däckbyte) för min del.

Jag stod med mina gamla däck i "handen" och var då inte speciellt "sugen" på att fortsätta köra med dessa, dvs montera däcken på fälg igen( de var inte helt slut), så då blev det som det blev..
Jag tänkte väl också att sååå dåliga kan Nankangen inte vara :)

Blev inte speciellt billigt heller, kostade vill jag minnas drygt 1500kr/st när jag bytte till mina två Nankang för några år sedan..
Bytte till nya bakdäck(Nokian NRY) för ett par år sedan(flyttade då Nankangen fram) och de kostade för en prisjämförelse 2800kr för två(255/40-ZR 17)

Men visst, däcken är viktiga inte bara för s.k. "premiumbilar".

Mvh Janne.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag läste ett test nyss. När "premiumdäcken" hade stannat från 100 km/h åkte bilen med Sunny däck fortfarande i 53 km/h..... På våt asfalt.
Marin: Än sen? Med sunnydäck kör du ju ändå alltid försiktigt och är på så sätt immun mot oförutsägbara händelser. Det står ju tydligt skrivet ovan i tråden ;-)
ma
7.450
marin849
Sant. Vilken tur att alkolister, rödljuskörare, älgar, självmordbenägna risktagare och andra "medtrafikanter", särskilt de som har bilar med körförbud och dåliga däck, alltid håller sig undan och tar hänsyn till mig när jag själv kör försiktigt och anpassar min framfart efter mina förutsättningar! :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Är det någon som har uttalat sig om Sunny tidigare i tråden? Jag har bara sett folk som har diskuterat Nankang, precis som tråden talar om att det handlar om.
Fast man tolkar väl som man vill bara man själv blir nöjd...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Hur är det med Kingstar? Hankooks budgetalternativ.

Mvh Philip
esadh: Helt riktigt att Sunny inte diskuterats tidigare. Men det spelar egentligen ingen roll eftersom det precis som med Nankang saknas några som helst övertygande fakta som säger att de är lika bra som premiumdäckens ur ett helhetsperspektiv.

Och att tolka saker så man själv blir nöjd, tja det är väl precis vad nankang/linglong förespråkarna gör i tråden eller hur?

Nu skall jag ha en liten rökig jäkel i glas och det tycker jag också att du skall göra, eller så spar du den till imorgon när jag fyller år :) Skål!
ma
7.450
marin849
Nej ingen har nämnt Sunny men väl andra märken i samma prisklass.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Så det finns bara en kvalitet bland däcken i en prisklass? Inga skillnader? Inte premium=Sunny-kvalitet? Inte BMW, Merca, Porsche=Kia-kvalitet? :-)
Den sortens tolkning ställer jag mig oerhört skeptisk till.

Skål, Kristoffer_L! Rökigt är godast. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
7.450
marin849
Givetvis inte, det är en grov generalisering. Men det finns ett tydligt samband mellan pris och vägegenskaper hos däck om man skall tro samtliga publicerade däcktester de senaste fem åren.

I fallet Nankang vs Sunny ger lite googling att de trivs bra tillsammans i bottenskiktet i tester i Teknikens värld eller AMS, tyvärr har jag inte hittat fullständiga tester där man kan se bromssträckan utan endast placeringen i testet och skriftligt omdöme.

Hittade också en tabell för egenskaper på torr asfalt och där var Nankang däcket bra, i övre halvan i det testet.

Om någon har länkar till kompletta tester så hit med dom. :) Jag brukar spara ner dom för referens. :)

Det är ju också "livsfarligt" (haha) att värdera ett helt däckmärke från några test av enstaka modeller, egentligen är det ju bara exakt det testade däcket som testet är relevant för. Särskilt för ett billighetsmärke som kanske säljer fyra skitdäck och har en riktigt bra/prisvärd modell i sortimentet. Det ser man också i tester att det konsekvent är vissa märken som placerar sig i toppskiktet år efter år med olika däckmodeller/årets modell medans andra märken intar bra placeringar lite sporadiskt och man vet inte från år till år om det är bra eller dåliga däck (relativt de andra). Bara det är ju iofs ett mycket kraftfullt argument att inte köpa ett grisen i säcken märke om man inte har läst ett test på EXAKT en viss modell av t.ex. Nankang och de fick bra resultat, då är det bara att fynda!

Men ska man köpa ett däck man inte har läst ett årsaktuellt test på av exakt samma modell, då bör man välja något av märkena som konsekvent genom åren hamnar bra i tester och det gör varken Nankang Sunny eller PlingPlong fron HongKong.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag pratar iaf om mina Nankang Ultra Sport NS II i dimension 235/45-17 och hastighetsklass V och "viktindex" 94 :)

Inte så dåliga heller, men det finns några områden som är inte helt på topp som jag redan skrivit...dvs något spårkänsliga och inte 100% igt våtgrepp(men inte livsfarliga i vått heller).

Men allt är relativt och mina erfarenheter av just detta däck är just bara mina..

Sunny "whatever" namn och linglong xxx är däremot däck jag aldrig skulle få för mig att prova.

Mvh Janne.
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Att påstå att LingLong,Nankang,Sunny eller tex RoadChamp är lika bra eller iaf hälften så bra som Premiumdäck som GoodYear,Pirelli,Nokian mfl...ÄR REN SMÖRJA!!
Hur kan man ens få för sig det? Har jobbat i Många!! år hos en generalagent som säljare själv,så lite erfarenhet har man ju skaffat sig. Under diverse tester och provkörningar både på sommar och vinterhalvår.På olika platser i världen dessutom. Talat också med människor på utbildningar,seminarier,mässor och verksäder och alla är i stort sett eniga ang budgetdäck.

De två största Koreanska tillverkarna har en uppsjö av budgetfabrikat under sig som är REN SKIT rent ut sagt.
MEN...nu är ju jag yrkesskadad dessutom efter alla dessa år i denna branch.
Sen har ju alla olika förväntningar på sina däck. Alla har kanske inte lika höga krav? Jag har iaf väldigt höga krav.

Fingerspitzgefühl.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vem har påstått att Nankang är lika bra som Premiumdäck?

Mvh
ma
7.450
marin849
Och varför kallas det premiumdäck? Är det premium att kunna bromsa?
Det borde kort och gott heta "däck" eller "skitdäck". :)
sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
-Köp hankook! jättebra däck till rimlig peng. försökte mig på wanli däck innan. -det var rena katastrofen! -fick bytt till mig hankook istället av generalagenten amring i göteborg! -Skillnaden var som natt o dag!

Om man nu absolut vill köpa eller inte har råd med bättre än lågpris Tjing Tjong puckar, kanske man skulle matcha dem med en kvalitetsvagn från Korea, så är man åtminstone konsekvent i galenskapen. Tjing Tjong puckar får duga på cykeln och rullstolen om man inte färdas fortare än 30. Det finns bara en anledning till att köpa lågprispuckar, man har inte råd med bättre eftersom pengarna gått åt till flashiga fälgar i jätteformat./ När snålheten bedrar visheten.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Skitdäck kommer alltid va skit, mer eller mindre. Givetvis duger det mesta till att rulla på, men det är i krislägen de sviker. Sen att vägljud och hållbarheten ofta är dåligt som priset är lågt är en till anledning att skippa skrotdäcken.

Jag tillhör den kategorin människor som inte heller vill lägga ut 20k på nya däck, så jag ligger i mittensegmentet. Men med säkerhetsfaktorerna prioriterade framför prestanda.
Håller med Japmax till 100%. Det jag försökte få fram i mitt tidigare inlägg var att för bara några ynka hundralappar extra får man ett mycket kompetent märkesdäck som spöar asiendäcken på fingrarna på i princip vartenda område. Och som slutligen torde bli billigare i längden pga bättre hållbarhet och rullmotstånd. What else is there to say?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Något urspårad tråd ja..

Frågan var om någon hade erfarenhet av Nankang däck...

Några har försökt ge lite feedback i frågan, andra har bara försökt vara konsumentupplysare på annat sätt och passar då naturligtvis på att verkligen förklara hur fruktansvärt "borta" folk är som köper annat än "premiumdäck"(dvs däck som kommer främst i de flesta däcktester år efter år)..

Alla vet att det finns däck som är bättre än t.ex Nankang NSII.

Sen huruvida det är idiotiskt att köpa annat än Continental Premium Contact 2, Nokian Hakka V etc de får naturligtvis man tycka som man vill med, men jag tvivlar starkt på att alla som skrivit att man ska ha det bästa på bilen i däckväg verkligen har det...även i ett forum som detta.

Mvh Janne.

st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Så är det nog Janne T. Den stora massan vill handla billigt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.