|
Sida 5 av 9
|
|
|---|---|
|
Var i mantorp under bmw spring break och körde på nankang däck. Det jag kom fram till efter även några dagar i regn på vanlig väg är att dom är något spårigare och väldigt hala när däcken är varma. Men vilka gatdäck blir inte det på bana? Jag tror också att det har blivit obalans i bakdäcken efter ett par hundra mil vilket inte är så kul. Att dom skulle vara livsfarliga är dock en regäl överdrift. Vi får inte glömma att nankang ändå har producerat däck i över 80 år så något borde dom ju ha lärt sig. Personligen kommer jag lägga mina däck på hyllan och köpa premiumdäck igen då nankang spårade allt för mycket. Nu säger ju inte användar uppleveser så mycket men det var iaf mina 5 cent. |
|
|
Det verkar vara få i tråden som gjort några panikundanmanövrar eller panikinbromsningar med sina "billiga skitdäck". Det är ju då skillnaden märks! Att puttra på rakt fram i 90km/h går ju med vilka däck som helst!? Då använder man ju bara däcken för att undvika att bilens underrede skrapar i marken så att bilen blir stående. Det går även utmärkt på is att åka rakt fram i konstant fart. Men när man skall tvärnita eller göra undanmanöver kan bra däck plötsligt framstå som väldigt billiga. |
|
|
Egentligen är kommentarer överflödiga till inläggen ovan. Med den filosofin kan man lika bra strunta i airbags, krocktester och annan testfakta. Eftersom olyckor bara händer andra och aldrig mig. Grejen med premiumdäckens överlägsna prestanda är att de egentligen bara utnyttjas när det verkligen gäller. Spelar ingen roll om du kör lika fort som gammelfarmor med rullatorn på trottoaren, när väl älgen står i vägen och du ligger i de skyltade 90 känns det tryggt att inte ha prutat på däckens kvalitet. Det är den enda kontakten man har med vägen. Som jag sagt innan är det ingen tillfällighet varför svenskarna trängs vid Statesmanhyllan vid tax-free hyllan... |
|
|
En dum fråga kanske men vad är "Statesman"? ___ //Ulf |
|
|
"Stateman är helt enkelt den billigaste whisky man kan hitta. Slasken av allt annat som blir över hälls i flaskor och säljs till folk som är ute efter billigast möjliga fylla. Statesman är whisky-motsvarigheten till tyskarnas billighetsvin, Rebenschoppen, som tillverkas av överblivet vin. " Länk Vad var det nu igen om snålhet vs. vishet och vem bedrar vem? |
|
|
Men lite klokare körning slipper man undanmanövrar och panikbromsningar. Jag har i alla fall inte gjort några sådana sedan jag slutade köra som den tonåring jag var. Och eftersom man har ett bredare synfält när man kör både saktare och klokare så ser man älgen (och allt annat också för den delen) innan någonting dyker upp framför bilen... Nej, då är racerbilskörandets skygglappar betydligt sämre. Fast med det elitresonemanget ska man väl förbjuda småbilar också? De är väl betydligt mindre säkra än större bilar, speciellt när "älgen står där"? Och väghållningen är väl helt sjukt undermålig också? Det måste vara lättare att åka av vägen med dem! Huanimej! Tacka vet jag alla som kör premiumbilar med bra väghållning, alla andra är sjuka i huvet! *D'OH* Obs: ironivarning. Och Statesman är mer färgat hembränt än whiskey. Skev jämförelse. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Ok, tackar för klargörandet...Har druckit en del whisky i mina dar men aldrig stött på detta märke men det verkar ju inte vara någon större förslust. Håller mig oftast till Single Malt från Islay eller Speyside och då blir det sällan fel...;) ___ //Ulf |
|
|
esadh: Det finns ingen konflikt där. Det ena ersätter inte det andra! Definitionen på olycka är ju att något plötsligt och oförutsett inträffar som du inte hade/kunde planera för. T.ex. att nån kör mot rött. Det är lika irrelevant som när nån säger "jag har kört min röda 240gl -82 på original sommardäck året runt och jag har inte råkat ut för en enda olycka", ja vilken tur då. Självklart har föraren EXTREMT STOR betydelse för hur ofta man hamnar i riskfyllda situationer, men tänk på att det räcker ju att det går åt helsike en enda gång så sitter man där med nyllet intryckt i ratten, benen krossade, midjan avskuren vid bältet och med lösa inälvor i den röda 240n och är inte så kaxig längre. Jag känner mig ju mindre trygg om jag t.e.x vet att "ok, 50% av mina medtrafikanter har ingen manöverfömråga alls i detta väglag", som jag insåg i vintras, helt plötsligt börjar bilen framför i andra filen glida med bakänden på en raka (ok extremt svag kurva) och är på väg in i mig, varpå jag stampar på bromsen och ser en bil i varje fil bakom mig fortsätta utan större hastighetsändring på väg mot min bak samtidigt som de drar sig utåt mot vägrenen dvs de bromsar eller har låsta hjul och kan ej styra, snabbt kast med ratten in i det halvtomma innerspåret och sedan full gas för att få upp farten igen till samma som de bakom mig. Det hade ju aldrig varit möjligt om jag haft skräpdäck. Och att de bakom mig inte höll tillräckligt avstånd i förhållande till sin förmåga/däck är ju svårt för mig att påverka om jag inte väljer att åka cykel istället... Visst jag kunde ju haft ännu större avstånd till framförvarande (vilket på denna väg i princip hade inneburit max en bil på detta vägavsnitt samtidigt, det är en tungt trafikerad väg) men jag hade nog inte riktigt insett hur extremt värdelösa och direkt livsfarliga däck folk kör omkring med. själv har jag inga superdäck då de börjar vara gamla (hakka dubb) och jag ska byta men jösses tydligen är skillnaden milsvid till de som kör runt utan grepp öht utan att anpassa hastigheten det minsta (max 10km/h). Nu var det sommardäck det gällde och våt asfalt tycker jag är i princip som IS med fel däck. Om man kan spinna loss på trean på våt asfalt utan att sparka på kopplingen med en Toyota Corolla kan ju däcken inte vara särskilt bra hehe. |
|
|
marin849 Hehe, det beror på hur mycket Corollan är trimmad. ;-) Och i princip håller jag absolut med dig men det här snacket om att alla billiga däck är livsfarliga är ju befängt. Någonstans måste de ju börja och innan de blir ansedda att vara ett bra märke kan de inte ta ut dessa fantasipriser som premiummärkena gör för däcken. Nankang har jag provat och de beter sig inte på det viset du beskriver. Visst, de kanske upplevs som spåriga men greppet är knappast ett problem. Jag pendlade till jobbet 5,5 mil på en kurvig skogsväg och hade ofta lite väl bråttom hem vid midnatt och det var inte torr asfalt hela tiden. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag gillar ändå det svartvita tanken i många diskutioner. Vill man vara helt säker på att inte råka ut för en olycka stannar man hemma och beställer allt över internet så kan någon annan dö på sina trotylfyllda nankang däck. |
|
|
Grabbar... Tänk på att det är farligt att leva, man kan dö :) Mvh Janne. |
|
| Nja, risken om man stannar hemma är ju att det kommer ett riktigt åskoväder och vips så börjar bilarna med Nankang-däck att välla in över gräsmattan och in i vardagsrummet! | |
| Har nankang bak och tycker dom är ok och prisvärda, vart finns testerna som visar att dom skulle va farliga? Oo | |
|
Läs oberoende organiserade däcktester AMS, TV, ADAC etc och jämför hur de kinesiska budgetdäcken klarar sig jämfört med de övriga. Enda fördelen med dem är ett lågt inköpspris, dvs precis detsamma som med Statesmanwhisky. Med tillräckligt mycket cola går tom den att dricka :-) Att sätta dit Nankang på en M5 är som att matcha en Armanikostym med ett par badtofflor från Stadium. Just My 2 cents. För bara några hundringar mer finns det betydligt bättre kvalitetsdäck som ger bilen de köregenskaper den egentligen är byggd för. Om garanti mot oförutsägbara trafikhändelser ingår i Nankangdäcken vid förståndig körning skall jag omedelbums köpa mig en omgång. Om inte så väntar jag att köpa dem tills de överglänser konkurrenterna. Och under tiden fortsätta att köra försiktigt med testvinnarna. |
|
|
En bekant köpte 4 st sommardäck 235/45-17" av billigt märke (han gav 2100 kr för ALLA FYRA!!!), detta var inte Nankang, men priset på drygt 500kr/st ger väl en fingervisning om vilken kategori däck det var. Han var rätt nöjd tills han kört sin framtunga framhjulsdrivna bil på blöt asfalt, sen sålde han dom. |
|
| Kristoffer_L: Är det dessa test som du syftar till? Länk Länk Kinesiska budgetdäck må så vara till priset men inte till vad dom presterar numera. LingLong och Nankang har ätit upp dom europeiska märkesdäckens stora försprång. | |
| Nankang är inte kinesiska däck. | |
|
Oroväckande att Michelin Energy Saver fick så lågt betyg. Det är väl t.o.m. original på vissa bilar, t.ex. Volvo DrivE. Prisskillnaden var inte så chockerande i den dimensionen och placeringen i testet sticker inte ut jättemycket från priset heller. Det vore intressant med ett test av t.ex. dimension 235/45 R17: Rotalla (600kr), Linglong (600kr), Sunny (610kr), Goodride (620kr) jämfört med Dunlop (1200), Goodyear (1150), Continental (1300), Michelin Primacy HP (BMW OEM, 1500kr). Priser från däckonline exkl. allt. |
|
|
henke lexus: Testresultaten för Wanli, Sunny och även LingLong imponerar inte på mig. Att de skulle ha ätit upp dom europeiska märkesdäckens stora försprång, njaa det är väl ändå att ta i baserat på de länkade testen :-) De blir givetvis bättre i takt med utvecklingen och om några år är de troligen de och nosar de stora märkena i nacken, men vi är inte riktigt där ännu. Det är intressant att läsa testet, för endast 175kr mer per däck får man utmärkta GoodYear Efficient Grip jmf med LingLong. Prestandamässigt är de lika på en del punkter men GY har bättre allround egenskaper och rullmotsåndet är överlägset. Troligen kan en stor del av merkostnaden för GY sparas in i form av minskad bränsleförbrukning, kanske rent av blir det billigare än LingLong efter 2000mil... Michelin Energysaver har ju varit ett sorgebarn tidigare och det är inte förvånande att det klappar igenom. Kombinationen lägsta möjliga rullmotstånd med våtegenskaper är än så länge en omöjlig ekvation. Men visst skall förväntningarna vara större på en premiumproducent som Michelin, och det är heller inget däck jag skulle överväga köpa. |
|
| Varför köpa en premiumbil som BMW och sedan försämra den genom att köpa sämsta tänkbara däck??/ Konsekvent. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.