AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
64.038

nankang däck

Sida 3 av 9
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har kört med nankang ns2 runtom på min bil. Nu endast bak då fram behövde bytas. Jag har inget att klaga på. Fasiken så mycket bättre grepp än många andra däck jag haft, tex Sava intensa som enligt mig var rent skräp. Jag kör nu en ww polo som är sänkt och har grymt bra väghållning. Innan jag köpte ns2 kollade jag på dacktest.com De flesta resensenter verkade nöjda med däcket, och jag slog till. Har aldrig ångrat mig. Nu sitter det två TNG Star Performer fram. Tänkte att jag skulle prova för kuls skull. Men dessa tycker jag inte lika mycket om. Är för mjuka. Kommer garanterat inte hålla lika bra som Nankangen, men har förmodligen bättre grepp på grus och våt asfalt.

Om jag var ekonomiskt oberoende skulle jag köpa värre däck, men så är inte fallet.
Kör även jag på nankang. 235, 45, 17. Har inget att klarga på ännu (250mil) Verkar ha riktigt bra våtgrepp samt även på torr väg. Inga vibrationer alls. Det enda är att de kanske låter lite mycket.
Tja, vad skall man tro. Detta där NS-2 sägs vara hala och inte användbara i trafik möjligen till drifting.: Länk Eller detta där konsumenter tycker annorlunda: Länk Jag tolkar det hela som att däcken duger till vardagskörning. Det vill säga så länge man inte råkar ut för någon knivig situation, för då sitter man duktigt i klistret. Om man inte är duktig på att köra på bredden, vilket dom flesta inte är, speciellt en mångdag morgon med tandkräm i mungipan... ;)
Tu
58
Turboleffe
535d GT-12
Som vanligt dom som inte har koll ska alltid vara besservissar.. Ni om inte kör på dessa däck kan väll inte säga i mot oss som har kört på dessa däckeller ???
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Jag har ställt frågan förr och ej fått svar så jag provar igen:
Är det någon som vågat beställa "TOP" från Däckonline och vad får man för några däck då?
Känns nästan som man vill beställa en omgång bara för att se vad man får...
al
499
alaska1
118dA-13
Tycker du ska prova! Har ibland under min bil tid haft taskig ekonomi så det blev Mitchelin (x tror jag de hette) som inte gick att nöta ut! Lång bromssträcka visst - men styr mot det billigaste!

Semperit SP4 var ett fruktansvärt däck när tempen gick under 0! Svängde av E4 ett år och tyckte efter ett tag att min GSI gick konstigt "tungt" och att det sladdade bak! När jag stannade upptäckte jag att fanstyget gled istället för att rulla!

Om du kollar upp äldre tidningar så ska du se att de sämsta däcken ligger 10 år efter i tiden! Alltså om du kör en 93 års M3 så satt det antagligen inte bättre däck på bilen vid leverans än ett par bra Nankang!

Att nya kvalitetsdäck är enormt bättre behöver jag väl inte säga! KOM IHÅG, om någon bromsar framför dig så bestäm dig fort vad du ska sikta på för risken är stor att du parkerar där!
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Jag kör Nankang Ns-2 och upplever dem riktigt bra! Inga problem när det är blött heller... Hoppas dom håller länge! =D

Mvh Anton
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jag hade köpt Nankang förra sommaren pga punka(jävla Akallarånet) och taskig ekonomi och tänkte: va f*n, de va så billiga och sommaren är slut snart, jag få väl ha dem bara sommarer ut...

Jag vet inte vilka modeller ni menar, men måste säga att med Nankangs "senaste sportdäck" NSII 235/255(med V-formade mönster och vattenkanaler) blev jag överraskad. Jag har jag pressat dem och tom försökt drifta, de håller greppet i våt och torrt, inga vibrationer eller oljud, tom bättre än mina slitna Michellin. Det kan väl bero på att helt nya, breda budgetdäck med sportmönster blir ett mellanting och kompenserar dålig gummikvalité, men det kanske blir längre bromssträcka, har inte märkt än...

Men jag skulle aldrig chansa på vintern, då är det dubbade Nokia Hakka 2 som gäller...

BMW 4EVER
Bilen:Länk
Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Förresten, jag köpt en 528 iM-00 nu, med stora M-paketet, sportstolar och aluinredn. Så jag kanske inte blir lika nöjd med dessa sommardäck nu med lite starkare bil, det får vi se...:-) Jag vill gärna behålla fälgarna iaf.

Bilder kommer snart...

BMW 4EVER
Bilen:Länk
Länk
Är det ingen som kan ge ett ärligt tekniskt svar för jag har tittat på ett Fulda Carat Progresso däck som ser ut precis som GoodYear UtraGrip som skall vara ett bra däck med ett fint V-mönster och alla verkstäder säger att Fulda är mycket däck för pengarna. Jag har varit på Mekonomen och tittat på dessa däck men jag skulle aldrig köpa Fulda för det ser ut som hårdplast och däckmönstret är bara hälften så djupt som GodYear UltraGrip. Så nu har jag börjat titta på EN-TYRE och NANKANG och har talat med en däckfirma som informerade mig att NANKANG är mycket bättre än EN-TYRE och när jag tittade på dessa däck så såg jag samma skillnad som mellan Fulda och GodYear. Så NANKANG däcket har djupa V-mönster, en jämn rull-kant i mitten för längre bensinförbrukning, 2st rännor på vardera sida om rull-kanten i mitten vilket ökar styrförmågan vid vattenplaning och ser till att det kommer in mer luft mellan däcket och vägen som ser till att det blir en lägre ljudnivå. Så kan någon svara på vad som är så fel med NANKANG för i mina ögon så ser inte det sämre ut än GodYear UltraGrip som är ett riktigt bra däck?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett däcks egenskaper bestäms av mycket mer än bara mönstret!

Gummiblandning, stomuppbyggnad, precision vid tillverkning (toleranser), mängd material i däcket, kvaliteter på alla komponenter, vulkprocess etc. är faktorer som påverkar egenskaperna och priset.

Generellt får man vad man betalar för, när man köper däck.

Som ett exempel från däckbranschen när det gäller tyngre däck (t ex Skogs- och entreprenaddäck), har det de senaste åren dykt upp diverse lågprismärken såsom t ex Kinesiska Tianli, United och Wanli. Dessa däck är kanske 30-40% billigare än Trelleborg och Nokian. Jag pratade med en säljare från Nokian som var väldigt ödmjuk om konkurenternas produkter i förhållande till sina egna.
Han berättade dock att Nokian (och alla andra tillverkare) givetvis köpte sådana konkurentmärkesdäck för att skära sönder och analysera. Slutsatsen som de kommit till var att dessa däck inte skall kosta mycket mer än de gör, för mängden material och kvaliteten på det gör dem billiga att tillverka.
Däremot sa han också att kvaliteten verkar vara ojämn hos dessa lågprisdäck, vilket gör det till ett litet lotteri - ibland kan de vara ganska hyffsade, men andra leveranser har dåliga egenskaper.

Ovanstående erfarenheter styrktes även av Trelleborgs representant (pratade med dem på en minimässa).

Personligen tycker jag att det skiljer väldigt lite i pris mellan lågprisdäck och billiga kvalitetsdäck hos t ex Däckonline, att jag inte skulle riskera mitt och andras liv och hälsa på "dåliga" däck! (skiljer det 10 m i bromssträcka från 110 på vått, kan det vara skillnaden mellan en olycka och ett tillbud...)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Vi ska väl inte blanda ihop Nankang och nankang NS-II ?

Jag har Nankang NS-II på min (225/40-18), hel nöjd.

Inte några vibrationer, bra grep.

Körde i ösregn, gled i 130 km/h, INGA problem, omkörningar 150-160 hur stabilt somhelst.

Men visst, hade jag 600hk skulle det spinna , men det gör det nog med många däck, då äre ju R däck som gäller.

Vardags däck, även lite tuffare körning, funka fint!
Tu
58
Turboleffe
535d GT-12
Den info som jag har fått om Nankang är att NS1 och NS2 är de klart bästa sommar däcken som kan mäta sig med flera namnmärken. SV5 är deras nya vinter däck som är framtaget med Nordisk teknik (Nokian) medan S600 är ett däck som inte ska rulla på våra vägar. När det gäller hela gamla 600 serien sommar däck har dom flera nackdelar men flesta av dom har då rättas till med uppföljare på den serien. Man kan säga att Nankang i prinsip är ett premium däck för extrapris. Så den som köper ett Nankang däck ska satsa på de däck som finns på www.dawadack.se som är svenska importören av Nankang.. Att köpa de gamla serierna på ex Dackonline kan få ödestigra konsikvenser efter som dessa inte riktigt svarar upp för våra krav i Norden.

För övrigt kan man säga att Nankang har ett teknik utbyte med Yokohama
och som jag fattar det även haft ett ägar intresse i Nankang.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Detta gäller visserligen vinterdäck, men kan vara intressant ändå då det rör Nankang

Det var dags att byta ut framdäcken på fars Saab 9-5, och han testade Nankang (dubbfritt). Det första vi märkte var att ABS-bromsarna gärna ville gå in lite om man bromsade till på barmark, väldigt stor skillnad mot dom gamla michelin hjulen. Sen så slets dom ut väldigt fort och är efter en säsong nästan slut, dom förra michelin höll dubbelt så länge.. Bilen är inte någon starkt däckätare utan en 2,0t 150hk..
Tu
58
Turboleffe
535d GT-12
weeeman: Vilken sort och dimension hadde ni på Saaaben?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad skulle ni välja:

Bridgestone Potenza
Dunlop SP9000
Pirelli P-Zero

Kan inte bestämma mig. Skiljer endast 1000:- spänn för alla fyra på dackonline.

Länk
Anders: Sportmaxx! :) Jag e sjukt nöjd med mina.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Tu
58
Turboleffe
535d GT-12
Anders S. : Ja beror på vad du vill ha ut av däcket.
Prestandard tror jag på Potenzan.
Har kört på RE050 mot SportContact och fick bättre varvtider på Potensan än SC (V70T2,5-03)
Livslängd och mot vattenplaning SP9000 (egen erfarenhet)
Pirellin vet jag brukar ha dålig livslängd men superbra i övrigt men har ingen erfarenhet av just detta..
Så det är lite klurigt för inga av de däck du vill ha är dåligt val så du får dra lott om vilket för du kommer troligt att vara nöjd med än vilket du väljer..

MVH Turboleffe
Jag köpte till min Alpina AVON ZZ3 och än så länge helnöjd med detta däck !
Se länken..
Länk

Billy B10 , Alpina CS
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

wendtan,
Sportmaxx säger du... Hmm. Kanske ska lita på dig då. :)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.