AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.605

Reg.besiktning och vägning?

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Är det så numer att man måste väga fordonet vid reg.besiktningen?

Kan inte minnas att jag gjort de två tidigare gångerna jag tagit hem bil från Tyskland.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vad jag vet så vägs bilarna alltid. Vissa stationer har våg medan du på vissa måste köra till en speciell vägningsstation i samband med besiktningen. Om du har besiktigat bilen på en station som har våg i hallen så är det ju möjligt att du inte märkt att bilen har blivit vägd.

___
//Ulf
Intressant det här med vägning.

Jag reg-besiktigade i Malmö förra våren. Bilen vägdes, frågor ställdes om huruvida det var full tank, om det var andra saker i bilen osv (t.ex. reservdäck). Så räknade besiktningsmannen fram den vikt som skulle anges. Sen när registreringspapprena dök upp hemma så hade VV ändrat till en helt annan vikt.

De hade lika gärna kunnat hoppa över vägningen om de ändå sedan "hittade på" en egen vikt.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Det var så jag tänkte, att iom att den är Europatypgodkänd redan, borde ju rimligen viktklassningen vara fastställd redan från början, men så är det nu icke visade det sig.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När jag besiktigade 530'n i Karlskrona så fick jag köra till avfallsstationen där dom hade en våg. Fick samma frågor som traum (dum som man va så sa jag inte att bilen var fulltankad ;). Kommer inte ihåg om vikten skiljde sig mot det som VV sedan skickade hem.

320'n besiktigade jag i Lund och där såg jag aldrig att dom vägde bilen man jag antar att det gjordes. Inga frågor ställdes om bränsle eller reservdäck men bränslemängden kunde han ju se själv.

Enligt VV så har bilarna skattevikter på 1850kg respektive 1700kg och jag har svårt att tänka mig att vikterna så vara så jämna tal.

traum: vilken var vikten på vägningen respektive den VV skrev på papperna?

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

330-mike: som jag har förstått det så är det generalagenten som typbesiktigar varje modell och då vägs en bil som i regel är riktigt naken. När man kommer med en importbil så vägs bilen individuellt och då man i regel har en del extra utrustning så blir det en del kilo mer. Min 320d väger åtminstonde 100kg mer än den 320d som ligger till grund för typningen av svensksålda bilar. Det kan jag se eftersom en svensksåld hamnar i skatteklassen 1501-1600kg och jag får betala 700kr mer per år i skatt...

___
//Ulf
Jag kommer inte ihåg exakt - men VV la på vikt i alla fall.

Dvs: låg vikt vid vägning - högre på reg-pappret. Och då hade besiktningsmannen redan lagt på vikt till "slutvikt".
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
traum: Vägverket är inte inblandade i de viktuppgifter som står på registreringsbeviset. Vid registreringsbesiktningen för man in värdena i Vägverkets databas, och registreringsbeviset skrivs sedan ut direkt från databasen.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jeppe, vem ändrar då på vägen mellan er o regbeviset i min låda? Båda våra 2 senaste importer, farsans E39 o min E30 plussades på efter regbes. nånstans. Håller med traum, nåt är skruvat. Har för mig att farsan ringde till VV och frågade varför det lades på nästan 100kg mellan regbesiktning och det slutliga regbeviset, han fick nån svar om tabell, att de tittar i nån tabell på VV (eller är det bilregistret) igen.

Jag tycker att det är bullshit bara, ännu ett argument att blåsa en på 400:-

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kom ihåg att tjänstevikten inkluderar förare, bagage och bensin. Antag att du kommer till vägningen med en bil vars tank endast har några lite bensin. Vågen pekar på 1450 kg. Då läggs det på kanske 50 kg för bensin och 75 kg för en tänkt förare + bagage. På detta vis erhålls den vikt som står i regbeviset.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FD-Ormen: Hur vet du vilka vikter som förts in på Bilprovningen?

Jeppe

rsarits
Jag har importerat båda min bilar från Tyskland, ingen av dem har blivit vägd vid regbesiktning, fast jag har ändå betalat för vägningen.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
rsarits: Jag är ganska övertygad om att bilarna har vägts, du kanske har missat det?

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.