AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.036

Någon som har sänkt E31?

Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Hej!
Funderar på att sänka min E31 en aning eftersom jag skaffat 19- tumshjul, är rädd att det kommer se lite mysko ut annars.
Jag vill inte ha några hårda och stötiga grejor eftersom jag kommer att göra detta mest av estetiska skäl.
Det vore kul att höra om era erfarenheter angående detta. Till exempel vad ni har för sänkningssatser, hur mycket dom sänker och hur det inverkade på komforten.

He
347
Hellboy
440i GC -18
Tror du lättare finner vad du söker här:
Länk

Mvh,
Hellboy
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min 850 har ett par sportdämpare och sänkfjädrar monterade nu men de är nog rätt gamla. F.n. har jag beställt H&R fjädrar samt Bilstein Sport dämpare runtom och de kommer att monteras inom några veckor.. Fjädrarna sänker 35mm runtom och jag hade en liknande sättning på gamla krutis och det förstörde inte komforten nämnvaärt men körningen blev desto trevligare. www.forza.se har dessa grejot. De enda dämparna som finns att tillgå till 850 är original samt Bilstein sport. Bl a Alpina använder Bilstein sport i sin chassiesats såg jag.
Efter det jag kollade runt på nätet verkar ovanstående vara bra kompromiss mellan sport och komfort.
Mvh
Asken
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Kalas! Skall kolla med Forza

He
347
Hellboy
440i GC -18
Asken:
Om man bara är ute efter själva sänkningen så går det väl bra med bara H&R fjädrarna va?

Mvh,
Hellboy
Länk
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
HB:
Om jag har förstått det hela rätt, funkar det att bara byta fjädrarna och behålla originadämparna, förutsatt att dessa är i bra skick förståss.

He
347
Hellboy
440i GC -18
Grejjen är att det inte sitter några fjärdrar baktill på 850i orginal, bara dämparna som går att ställa elektroniskt mellan komfort/sport

Denna finess finns inte på CSi, så jag antar att jag har vanliga fjärdrar därbak, men ska jag vara ärlig vet jag inte säkert.

Mvh,
Hellboy
Länk
He
347
Hellboy
440i GC -18
Det där lät lite konstigt ser jag,,,, :)
Klart det sitter fjärdrar bak, men de sitter inte runt dämparen som de gör framtill. Är osäker på hur de sitter på min bil.

Mvh,
Hellboy
Länk
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Stämmer, mina fjädrar sitter innanför dämparna på min 850i

Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
"Asken" Hur mycket gick hela kalaset på?
Funderar på att byta jag med nämligen.
Har hört att man ska byta hjullager samtidigt när man byter dämpare fram stämmer det?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har man EDC, elektronisches Dampfer Control, så är det speciella fjäderben. Detta är TILLBEHÖR från fabrik på alla 850 exkl csi. Baader: byt även dämparna. End el jobba att bytaa och de är garanterat inte friska och gamla dämpare med lägre fjädrar får jobba ännu hårdare. När man ändå river fram och bakvagn bör man kolla bussningatr och leder för de slits på en så tung bil... Jag vågar inte snåla och byta bara fjädrarna men det är jag det. Vill ha nybilskänsla, eller bättre som jag tror det blir med nya chassiesatsen.
Mr mad: ring Perra på 087110687 det är han som fixar grejorna. Skulle gissa med renoverad fram o bakvagnsgrejor kring 20k? Har ingen aning om hjullager men det vet Perra.
En sån här investering håller sig i tio år lätt.
Asken
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Tack för tipset Asken, du har nog rätt i att det är dumt att inte byta dämparna när man ändå har byxorna nere! Finns det speciella bussnings-satser att köpa?

Micke

Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Ett år har nu (snart) gått :-)

Har du sänkt bilen än? Bytte du dämparna också eller behölls dessa?

Behöver sänka min fram en aning och har EDC, därav frågan.

Sidan länken längre upp hänvisar till tycker jag är en aning svårnavigerad. Måste öppna upp varje svar enskilt, dvs inte som här, då man ser svaren efter varandra. Inställningsmöjlighet tro, eller är det bara så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.