|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Såhär när husrenoveringen börjar lida mot sitt slut så börjar man bli mer än sugen på att renovera någon BMW. Jag har dock aldrig genomfört något sådant projekt och är därför full av frågor och funderingar. Meknings-mässigt håller jag nog medelgod standard. Jag har bytt kylare, stötdämpare, fjädersäten, avgasssystem, kopplingar, fördelardosor etc. utan problem. Jag har dock aldrig gett mig på ett helt renoveringsprojekt, utan mina mekarkunskaper sträcker sig till att fixa bilen när den går sönder (har aldrig mekat med BMW dock). Är i övrigt mycket händig. Nu till frågorna och funderingarna: 1. Klarar en normal-mekar-funtad snubbe av att renovera en bil med allt vad det innebär? Jag har inte tillgång till något fint garage med lyft eller så. Har ett standard villagarage. 2. Jag har funderat i banorna äldre E30:a eller E21:a. För att lära mig så mycket jag kan, och dessutom ta reda på om jag tycker det är roligt innan drömprojektet 3.0CSi. Är detta vettiga bilar som val för första projektet? Tar gärna emot tips på andra varianter. 3. Vad är de vanligaste fallgroparna för att projektet inte skall tas i hamn? 4. Tips på literatur om ämnet, gärna någon mysig bok som handlar specifikt om BMW-renoveringar eller en så-här-går-man-tillväga-bok. 5. Vad är det i regel man behöver hjälp av utomstående med (utom lack)? 6. Hur fallfärdig kan bilen vara utan att projektet blir helt hopplöst? Dvs. vad är det man tittar efter när man letar ett vettigt objekt? Vad är det som måste vara i god kondition? 7. Finns det några riktigt snuskdyra verktyg som man bara måste ha för att kunna genomföra projektet? 8. Vad är de vanligtvis dyraste punkterna man stöter på under ett projekt? Det var väl allt jag kunde komma på just nu. Ser fram emot svar från er alla. Svara även om du bara har tips på någon av punkterna ovan, eller bara vill vädra dina tankar och åsikter. Alla svar läses med glädje! Tack på förhand! | |
| efter några "renoveringar" kan man väl lugnt säga att du skall leta efter ett så rostfritt exemplar som möjligt, utvändig rost är inget större problem, men när det gått så långt som till rost i dubbelvikta plåtar kostar det ork och lust! ett bra varmgarage+ en bra migsvets, gärna på ca 140 amp minst, en fördel är om du har en billyft eller kan lägga bilen på sidan. finns inga hopplösa projekt eller rättare sagt ju dyrare bil du renoverar dessto mer är det värt allt jobbet, renoverar man en bil som sen är värd kanske 200000kr eller om man lägger ner himla mycket jobb på en bil som inte är värd mer en kanske 20000kr efteråt så känns det lite mer motiverat att renovera den första! största problemet tycker jag är att man tar på sig ett för stort projekt(har man gjort ibland) sen orkar man inte mer efter ett tag. det dyraste på en renovering brukar vara lackeringen, räkna med mellan 10-25000 för en riktigt kanonlack! | |
Hans Andersson |
1) svar ja fråga någon här eller någon mek om du är osäker . 2) Mitt tips 635 745 728 735 jag föredrar E23 chassit, har själv en 728IA stor bil mycket plats drar mindre med bränsle än dom större motorerna men har ändå 184hk och det räcker,En dröm att köra lättmekad lite elektronik som kan krångla, klassisk modell, gärna en så rostfri och lite skruvad i som möjligt ,gör inget om det är import ! Du ska inte behöva svetsa under i trösklar innerskärmar eller balkar/golv ! det finns relativt rostfria objekt för liten peng ! va noga annars kommer du hata dig själv senare... 3) För dåligt objekt Kolla under noga ta hammare till hjälp ! svårt att hitta delar till udda modell och att det kostar alldeles för mycket ! 4) AP forumet och det finns böcker, sök på nätet och du skall finna.. 5) Kan va vad som helst det beror på dig ! 6) Det som får vara rostigt är framskärmar,huvar dörrar, inget mer ! 7)En del finns att köpa, en del lånar man enstaka verktyg tillverkar man själv eller ber andra.Det brukar gå att lösa på något sätt fråga runt i forumet här.. 8) Motordelar ,maskinarbeten man inte klarar själv tex planing av topp .oftast kan man hitta riktiga bitar att ersätta slitna/trasiga. Lackering kan bli dyrt Men du kan göra det mesta jobbet själv och lämna in för en vettig och hållbar brukslack eller gå en kurs och träna så kan du säkert lacka själv = roligare Alltså sök en modell Du ! gillar så frisk och rostfri du bara kan hitta för rimlig peng, hellre trasig motor eller låda än rost i golv och balkar tro mig ! Skaffa ett bra garage först om du inte har, med värme och bra belysning och massor med verktyg köpta hos biltema tex. Lycka till... Mvh Hasse Har du fler frågor så maila mig gärna! hea_72@hotmail.com hea |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.