AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.016

Varför diesel... med dagens kostnadsläge

Sida 2 av 2
Kör man på Finsk röd diesel För 6 kr/L Lönar de sig Ganska mycket + att finska city diesel kostar 1 euro typ 9,50 kr/L,som kanske ska sänkas till 5 kr/l till sommaren. jämmför med i sverige 11,20kr/l alla kör diesel nära gränsen till finland
Ve
107
VecTor
320 dT -10
Det är inte olagligt att lastbilregistrera sin personbil, däremot är det
olagligt att ta bort gallret och sätta tillbaka baksätet.

Själv skulle man gärna tanka i vårat grannland med det är för långt dit så då tankar man här istället.

Ca 1500 mil är brytpunkten för mig, då har jag en 320d som går kanon bra.
Kör gärna diesel för att jag gillar vridet + att man slipper åka in till macken varje vecka...
Som sagt, det är inte olagligt att lastbilsregga bilen så länge man behåller gallret på plats. Det jag skrev om "rymligt samvete" handlade om diesel som inte skattats fullt ut.

Jag kör fortfarande bensinbil, nästa gång kanske det blir en diesel, med partikelfilter. Jag vet dock hur många här uppe får ner kostnaderna för att köra diesel, det illustrerades i tidigare inlägg.
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
Jag röstar på en Diesel med partikelfilter!! Visst e det lite roligt när det ryker ordentligt bakifrån.... Kör diesel Vet inte om det lönar sig men jag gillar vridet å faktiskt ljudet... låter väl gött när det knackar lite.....

//fredrik

Mmmm Diesel......
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
Powermac: fortsätt du o trampa på din cykel.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det handlar inte om snålhet enbart.
Jag hade kunnat ha 3 bensinare i stället för dom pengarna som min bil kostar mig. Det är nåt visst med dom rackarna som Lindqvist precis skrev.
Dessutom om jag velat ha en bensinare som är lika stor som min, hade jag aldrig gått på den förbrukningen jag har nu.....
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
dali: du skrev "Dieseln köps från ett grannland för 6 kr/liter med hemleverans"
Får man fråga vem det är som levererar? Det stjäls nämligen ganska mycket "PÖ", på svenska brännolja ur privata tankar här i Finland.
Ztefan, det finns alltid annonser i tidningarna där folk säljer "Eldningsolja/Diesel", alltid bara med mobilnummer i annonsen. Förmodligen kontantkort så att man inte kan spåra vem det är. Tror dock inte det är stulen diesel, de leverar med tankbil ...
Powermac

Smaken är som baken. Att jag väljer att köra diesel har ingenting
med ekonomi att göra. Jag kör diesel för att jag gillar mycket vrid vid
lägre varv snarare än att varva ihjäl bilen för att känna nån form
av kraft. Det kanske är kul när man är 18 och kör en golf gti eller
dylikt men det är ju nåt man oftast växer ifrån.......= )

Att en modern diesel skulle "knattra" så jäkla mycket är en seglivad
myt av dieselhatarna som antagligen inte åkt nån diesel sen
det var gamla dieselmercor (123´'an) som gällde.......

Jag har haft en hel del benisnare också och kan ärligt säga att jag aldrig
skulle byta ut den 140 hk diesel jag kör idag mot en likvärdig bensinare
oavsett om jag till och med skulle spara pengar på bytet.

Diesel power!

Miper335
Varför Diesel ?

Dyrare i drift ?

En dieselbil är dyrare i Sverige eftersom att vi är ett förbannat förmyndarland som skall kontrollera allt.

dieselbilen har alltid varit bojkottad utav myndigheterna och det sitter djupt i oss billister.

Ta vilken ny BENSIN bil som helst och läs om bränsleförbrukningen och jag kan lova att den alltid är lägre än i verkligheten.

För dieslar är det omvänt och dess karaktär passar de flesta bättre.

Häng sen på en husvagn eller ligg på höga hastigheter och man är för evigt såld på dieseln.

Men.....kör man aldrig mer än kanske 1500 mil om året så blir årsskatten svår att köra in.

Det finns en orsak till att de flesta taxibilar samt transport fordon ÄR Dieseldrivna.

Dessutom är driftsäkerheten helt oslagbar.

Provkör en 530D Andha45 och 528:an är ett minne blott....
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Gillar diesel pga vridet. Min Golf III TD med 75hk är mycket trevligare än motsvarande bensinare. Men går den sönder blir det DYRT, pumpen eller motorras vill jag helst inte tänka på...
andha45
Hej, jag har kört 530d och den är schysst... men jag har gått igenom tester och konstaterat att dieslar i % ofta ligger mer över EU-mix än bensinare

e39 530d var ganska lastbilsmässig i stan men bra på autobahn (men dieselpumpen pajade efter 3000 mil =(

e60 530d är bra!

Mina invändningar gäller framför allt alla driftsproblem och höga kostnader.

På www.bmw-treff.de är det 1-2 5-serieägare/dag som har problem med injektorer, rasad turbo etc.

Att dra en husvagn med 320i är en katastrof, där är dieseln mkt bättre...
En stor fördel med en stark diesel är att snitthastigheten kan öka betydligt på långfärder pga två saker ,dels att dieseln drar betydligt mindre än bensinaren när farten stiger samt att tankstoppen blir färre. Man ser sällan jämförelsesiffror på förbrukning vid snitt på 100+./ Blådåren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.