AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.015

Varför diesel... med dagens kostnadsläge

Sida 1 av 2
andha45
Hej,
nu sedan dieseln blivit dyrare än bensinen (det är tyvärr inte tillfälligt, utan efterfrågan på diesel ökar ständigt) kan man fundera på vitsen med diesel. Tidigare var tumregeln att diesel drar ca 30% mindre än bensin, nu är ju nyaste generationen diesel törstigare med partikelfilter (ca 1 dl per mil enligt tyska BMW-ägare) och bensinarna är snålare. Kanske skiljer det nu 15-20%. ok, rabatten är högre på diesel så totalt skiljer det kanske 15% i kostnad per mil.

Dessutom är dieselmotorer känsligare och inte sällan måste omfattande reparationer göras.

PH
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Länk

än så länge är priset på diesel något längre än för bensin, men så snart de priskrigas är bensinen billigare.

dessutom brukar kortrabatten på diesel vara 40 öre jämfört med 25 på bensin..

Att dieselmotorer skulle kräva mer repartioner än bensinare håller jag inte med om, tvärt om, även om de verkar som om vissa BMW-modeller har en del problem..

BMW CS #5139
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När jag räknade på 320i vs 320d (begagnade årsmodell 02-03) så kom jag fram till att brytpunkten när diesel lönar sig hamnar under 1500 mil/år. Då utgick jag från att inköpspris, värdeminskning, service och försäkring är identiska för dessa samt att jag räknade med samma literpris för diesel och bensin. Bensinpriset pendlar mer men i genomsnitt ligger dom ungefär på samma pris i och med att rabatten för diesel ofta är högre. För varje mil över brytpunkten så sparar du ca. 3 kr.

Om detta kommer att stämma i verkligheten få väl visa sig längre fram...

___
//Ulf
Wy
11
Wyatt
325i -94
Jämför man t.ex. Volvos D5 (185hk) med bensin 2.4 (170hk) ser man att dieselns bränsleförbrukning nästan är 30 % lägre (enligt tillverkarens uppgifter) samt att dieseln har bättre prestanda. Samtidigt är dagens dieselbilar med partikelfilter miljövänligare än majoriteten bensinbilar, d.v.s. koldioxidutsläppen är lägre. Eftersom att bensin är ett ädlare bränsle torde också raffinaderikostnaderna vara lägre för diesel? Att slopa dieselskatten och införa koldioxidbaserad skatt eller sänka dieselpriset skulle så långt som jag kan förstå vara vettigt! Eller?
andha45
Nästan inga bensinmotorer numera rasar före 30 000 mil.
Här följer några bilmodeller där dieselmotorerna ofta har problem:
BMW e39
BMW e46
Ford Mondeo
Opel Astra Vectra
Audi V6 TDI
Mercedes 220/320 CDI
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vilken tyå av problem är det det rör sig om?

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

"typ" ska det givetvis stå ;)

___
//Ulf
andha45
Common-Rail
dieselpump
LMM
Injektorer

Jag pendlar 3.000 mil per år och har räknat på att byta bort min S40 T5 (220hk och automatlåda) mot en diesel. För att det ska gå ihop, med kostnad för byte inräknat, måste jag köpa en S40/V50 1.6D på 109 hk. Då blir det några kronor billigare per mil om jag kör over 20.000 mil med bilen. Jag kan alltså köra vidare med dubbla prestandan i många tusen mil utan att det blir dyrare, inte så svårt val.

T5:an drar ca 0.85 blandat, en 1.6D ligger förmodligen runt 0.6 med samma körstil. Volvos mindre dieslar är inte så snåla som de påstår, man får lägga på en deciliter för att hamna i verkligheten.

Jämför man bensin och diesel utan att ta hänsyn till kostnad för att byta bort en befintlig bil så blir det en annan ekvation. Generellt sett så förlorar man 20-30.000 på ett bilbyte om bilen kostar över 150.000, det är alltså bilhandlarens vinst. Köper och säljer man privat kan det bli billigare.
Jag har haft en 330xi e46 med automat och den drog landsväg med mitt körsätt och högre hastighet än begränsningen 1,1l/mil. Nu har jag köpt en 330xd e91 med automat och den drar med samma körsätt ca 0,75 l/mil. Jag kör 3500 mil/år så för mig blir det nog billigare. Dock ska poengteras att jag inte köpt en nybil för dryga 500kkr för att eventuellt spara lite pengar då det kommer kosta mig skjortan ändå utan jag tycker dieseln har en bättre motorkaraktär för vardagsåkning än dito bensinare, samt att jag slipper tanka så ofta som både tar tid och är tråkiigt. En bensinare har självklart bättre motorsång och enligt mig roligare motorkaraktär för lek och bankörning, men nya dieslar tycker jag har bättre motorkaraktär för vardagskörning.
andha45
Det argumentet köper jag, vissa gillar motorgång och vrid i diesel, andra gillar det jämna (men svagare) kraftflödet o tystnaden i bensin...
därför att det är mycket mer ekonomiskt i längden
jag kör ca 6000mil per år och då har jag kört med en 323i-e30 som drog runt 1liter milen blandad körning
den nuvarande dieseln jag kör med ligger runt 0.7dl milen blandad körning
en liten beräkning
1liter bensin kostar 11.59kr
1 liter diesel kostar 6.30kr (i finland)
det blir 6000*11.59=69540kr per år
mot nu 6000*6.30=26460kr per år
skillnaden blir 43080kr+ att bensinaren var jag tvungen att reparera oftare mot jämförelse med dieseln som man bara behöver tanka och se glad ut.
så varje år sparar jag ca 45000kr att köra dieselbil jämfört med bensinare i motsvarande hk pga finnbränslet som jag kan festa som en kung i baren för varje gång eller fara utomlands med kompisar några ggr per år.
men det beror nog på var i landet man bor vad man kör.

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
andha45
I Sverige är diesel lite dyrare än bensin f n, och inget talar för att det blir annorlunda framöver. Efterfrågan på diesel ökar.

Jag törs nog säga att genomsnittlig reparationskostnad för diesel-BMW efter 25 000 mil är bra mkt högre än för bensin-BMW. Lägg samman det med lite högre skatt och kanske dyrare försäkring så...
försäkringen är billigare
reparationen är dyrare på bensinaren gäller dock e30, vet det pga egen erfarenhet tyvärr eftersom jag kör så mycket
men det är inte så konstigt eftersom oljepumpen är större, oljekylare finns och motorn varvar mindre så slitaget är mycket litet.
på dom sista 12000mil har jag bara bytt vätskor och filter mot på bensinare så är det rotor, fördelarlock ,tändstift, tändkablar etc som är svagheten så i längden är bensinaren en skitbil enligt mig( gäller dock e30)
det roliga är också att 324:an har varit lättare att kallstarta än dom bensinare jag haft i minus 30
som sagt: ca45000kr per år sparar jag så då får skatten kosta vad fn som helst
så jag kan lackera om bilen ,byta motor varje år, och ändå blir det billigare
men det förutsätter ju att man köper finndesel givetvis

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
andha: Vi är bara halvvägs genom skatte växlingen på diesel: mer skatt skall betalas vid pumpen mindre via skattsedeln... dvs lägre skatt för renare nålare dieselar (Miljöklass 2005) och högre för äldre dåligt renade och törstigare dieslar ( man kan ju även i en förlängning tänka sig dito på bensin bilar: bilar utan katalysator ( dvs 1976-1988) får högre skatt...)

Annars är ju mitt främsta argument för att köpa diesel motor karaktären: V8/V12 vridet/känslan utan V8/V12 kostnaderna i inköp och drift..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
St
139
Steelneck
525tdsa -93
524td -89
Kör man mycket tjänar man på diesel, men kör man 1500 mil per år är det nästan ingen vits att köra på diesel. Om man nu inte bor bra till som jag och Helgonet som kan tanka PÖ i Finland för 6.30-6.60 kr/litern.

Var och tankade nyss. 45,6 liter för 300kr. :) ca 6,58kr/litern.

Då betalade jag med SEK och inte med EURO ska tilläggas.

En fin fördel med att bo här uppe.

MVH/ Olle
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
Sen e det manligt o ha en bil som kostar o äga som 3 vanliga bensinare....menar då skattemässigt
Hej!
Jag har med intresse följt eran diskussion och tycker jag vill göra följande inlägg:
När ni jämför bensinmotorer med dieselmotorer tycker jag inte ni ska jämföra t. ex. en 2.0 bensinmotor mot en 2.0 dieselmotor. Det blir som att jämföra äpplen mot päron då vridmomenten är helt olika i dessa två motorer, kanske 190 Nm mot dieselns 340 Nm. Tar men en dieselmotor på 2.0 l och 340 Nm bör detta motsvara en bensinmotor upp mot 200 Hk! Och den dricker mycket mer soppa.

Sen är det synd att bensinbolagen passar på att höja dieselpriset i lagom tid så att alla skattelätttnade hamnar i deras plånbok iställetför våran. FY SKÄMS!

Mvh

mosa
Förstår verkligen inte hur någon bilintresserad frivilligt utsätter sig för diselknatter och rödmarkering vid 5000rpm bara för att spara ett par kronor vid pumpen. Hur premium sportigt är det egentligen att sitta i en bilkö/röljus och lyssna på marackasorkestern i stäven bara för att få en kalkylatorbudget att gå runt vid ett visst miltal? Nä, vill ni ha vridmoment återinför ångmaskinen, och vad var det för fel på gengas egentligen... ;)
PowerMAc, vi kan väl ta ett "hypotetiskt" exempel:

BMW nr 1 har en bensimotor som drar 0.9 liter per mil, bensinpriset är 11.50/liter och ägaren kör 3.000 mil per år. Kostnad för bränsle är alltså 31050 kr/år. Skatten är 2000 kr per år, totalt blir det alltså 33050 kr/år för skatt och bränsle.

BMW nr 2 är reggad som lätt lastbil, har en turbodieselmotor som drar 0.57 liter per mil. Dieseln köps från ett grannland för 6 kr/liter med hemleverans och ägaren kör 3.000 mil per år. Kostnad för bränsle är alltså 10260 kr och skatten kostar 1400 kr, totalt blir det alltså 11660 kr/år.

Skillnaden är alltså ca 21000 kr/år eller runt 1750 kr/månad, vilket motsvarar ungefär halva driftkostnaden för ett (ganska stort) hus. Rymligt samvete krävs dock eftersom staten kanske inte får in alla skattepengar.
dali: Nu är du framme med kalkylatorn igen. ;) Host, det där är "olagligt". Alltså att reg bes en personbil som lastbil bara för att idka nationalsporten smita i från skatt. Det kan dessutom bli stora problem vid kontroll eller olycka där personskada uppkommer med passagerare som inte skall sitta bak i "lastbilen". Nåväl, när du ändå är och far i gråzonen så kan du spä på din budget med grönfärgad diesel med lägre skattesats. Om du dessutom norpar lite i farmartanken så blir det hela smått lysande, speciellt om det är någon annans tank. ;) Själv så cyklar jag istället och kör bensinare resten av tiden. Är uppriktigt talat less på alla partiklar och skit som fordon s trafiken släpper ut i luften. Diselkärror med skamset neråt pekande avgasystem bidrar gott till partikellfesten som vi sortar i oss ofrivilligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.