|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Dannej! Jag är jäkligt glad i att gasa! Tyvärr har jag inte allt för tätt plånbok eftersom jag studerar. Jag valde igentligen mellan en 240/740 eller 316i/318i och det valet var ju rätt så självklart. Sen att det blev en 1.6 istället för en 1.8 berodde på att jag kom över en 316i relativt billigt! |
|
|
hmm, är det valet så självklart? jag hade ju personligen helt klart helldre köpt en 740 turbo. billigare att köpa in med. och går bättre. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
dannej: Men då är ju BMW E30 tusen gånger snyggare än (usch) Volvo 740. BMW rules! |
|
|
tycker jag inte, en orginal E30 är inte jättesnygg direkt, precis som 740. men båda går att få ganska coola så utseendet är jämt tycker jag. Och personligen så går jag inte på utseendet när jag väljer bil, det är bara en del av allt. Vet itne vad en E30 316 kostar, men en 740 turbo får man ju en fin för 15 tusen, och då runt 200 hästar, det är en viss skillnad. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Att motorljudet blir dovare efter en stunds hårdkörning beror på att klangen i avgasrörets metall ändras med ökad temperatur. Rostfria system är extra känsliga vad det gäller detta fenomen. Tror ni verkligen själva att en modern motor som körs på fina helsyntetoljor sotar igen om den inte "varvas ur"? Problemet var dock vanligt på trimmade Puch Dakota... För de som inte äger en nyare BMW kan jag upplysa om att den klassiska frasen i instruktionsboken om att "efter en tids kökörning låta motorn jobba några kilometer på över 4000rpm" är borttagen! Att en motor tar mer skada om den varvas utan pålagd kraft är rent nonsens. Det är den pålagda kraften som ger höga lagertryck och vridmoment på den utgående axeln. En bil med kraftig motor använder bara bråkdelen av maxeffekten då den framför fordonet i maklig konstant fart. Jag har hört obekräftade siffror i storleksordningen 10kw för att föra fram en normal personbil i 90 km/h. Dessa bilar skulle då slitas ut betydligt snabbare än bilar som belastats stenhårt under sin livstid enligt dem som hävdar att en obelastad motor förstörs? | |
|
Dannej! Hur kan du jämföra en 316i med med en 740TIC?? 740 Turbo skall väl vara värsting modellen, då borde väl den jämföras med BMW E30 M3?? Dessutom tror jag knappast att jag skulle fått en 740TIC i samma skick och för samma peng som jag fick denna 316. Ser att Du har en 525tds T -92. Inget kraftpaket det heller precis! Dessutom Kombi... |
|
|
hmm, kör du som du vill, men om du tror att en motor håller länge om man pressar den obelastad så kan du ju prova det. såg sträckexemplet på trafikmagasinet för ett par år sedan, någon firma testade dieselbilar tror jag det var, la en tegelstan på gaspedalen och lät den stå på maxvarv en stund, gick den sönder var motorn inte bra sa dom... du kan ju prova det om du tror en motor gillar den behandlingen. ett lager ska ha en viss belastning i rätt riktning, alla lager har glapp och med för lite belastning blir det vibrationer vilket sliter sönder lagren mycket smabbare än nötning genom belastning. inte så svårt att förstå. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jocke_999> jag kan väl jämföra värstingar mot varandra då, M3 mot 740turbo, men hamnar vi i samma prisklass då? knappast! och jag sa inget om skicket på din, har jag ingen aning om, vet inte heller vad du gett, jag spekulerar bara. Angående min bil så köpte jag inte den för att vara en sportbil, men kraften är det ingen fel på, inte kostnaderna heller, kör över 30 mil för 100 spänn. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
BlackE32 |
Dannej - Hur f*n lyckas du komma över 30 mil på 100:-? Det blir 3:- per mil och måste innebära att din 525TDSAT (puh) drar MINDRE än 0,3 liter per mil. Tegelsten UNDER pedalen?? |
|
hehe, hur räknar du? även om jag kör hårt (litern milen) så kostar det bara mig 4:- per mil ändå. Kan ha att göra med den höga skatten på diesel kanske, hehe Köra diesel och tanka på macken? finns det någon som gör det allvarligt? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Dannej! Angående MIN bil så köpte jag inte den för att vara en sportbil, men kraften är det ingen fel på, inte kostnaderna heller. Min drar 0,8 liter skattad 95 okt bensin per mil ;) Din 525 diesel är väl en halv sekund snabbar 0-100 än min, det skulle jag kalla rätt så jämnbördigt! =P Förövrigt så är dom rätt så snygga dom där. Min nästa bil, när jag har ekonomin för det, blir nog en 535 eller liknande :) |
|
|
dannej: Bor du i norrland och kör på finsk röd brännolja eller? Har själv en opeldiesel och bor 50km från finska gränsen så ni kan gissa vad som är i tanken på den!:-) ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Yamaha WHY Scooter -99 (4sale) |
|
|
Hmmmmm, angående 740Turbo, har kört min polares en gång, chippad, 3tums, öppet filter, skruvat ytterligare på turbon, påstods lämna 220-240hk. Med 5 pers i Volvon var det jävligt svårt att komma om en 318 E36 med 5 pers i, precis att det gick, så 740 är inte speciellt kvicka vill jag inte påstå, om man inte modifierar rejält förståss........ Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Osäkert om en 525TDS Aut- 92 är snabbare till 100 än en E30 316i... men efter 100 är säkert 525TDS snabbare Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
Vänta nu här... Klart som fan att en motor går sönder förr eller senare om man övervarvar den. Om de hade fått samma diesel att varva lika mycket på högsta växel i 45 graders lutning uppför hade den havererat ännu fortare. Eller? Kiip Spiiding! |
|
|
Jag kan ju säga direkt att tds:en är snabbare upp till 100 och där över. Att det är automat är ingen skillnad på den lådan. Punkt slut! mvh Andy |
|
|
hmm, vem bryr sig om en diesel är snabbare? min bil väger dessutom 1840 kilo, tror inte man köper den för att få prestanda direkt. men visst går den bra för att vara en diesel. vet en som har en volvo 740 turbo diesel, 0-100 på 8 nästan blankt, det är inte fy skam heller. tycker 525tds:en inte beter sig som en diesel, den är varvvillig och kommer mer på höga varv, en diesel brukar ju ha enormt bottendrag och sen meningslös att varva. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Andy--> BMW 525tds Touring E34 = 143hk, 1800kg, 0-100 11.6 sek BMW 316i Sedan E30 = 102hk, 1000kg, 0-100 10.7 sek (enligt Tekninkens Värld & Tekniikan Maailma) Men diseln är som sagt snabbare efter hundra... Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
525tds snabbare än 316i..!? Näe ni! 316i e ju välkänt snabbare än vad som anges i pappren. En fin 316i gör väl 100 på 10+ typ.. Men, däremot 525tds: 143(lömska diesel)hästar, 1800kg + automat, enligt uppgifter gör en sån 0-100 på 11,6..vilket e ganska duktigt för den! Har själv en 320i å ja måste erkänna att min polares 316i inte är långt efter när vi är gasglada, d e mest bara kraften som saknas, t.ex. vid gummibrännande å så.. just d, kraften saknas, därför kan ja nog hålla med om att 525tds:n borde ta 316i ganska enkelt efter 100km/h, för efter 100 börjar nog en 316i så småningom iaf tröttna till, MEN INTE FÖRE D!!! Bemari |
|
|
väger dom bara 1000kilo? det är ju som en gammal golf. då är det ganska självklart att den är pigg, men blir slö över 100 när det börjar bli lite luftmotstånd, likaså om man är några pers i bilen kan jag tänka mig att den inte är så pigg heller. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.