|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Acey: gör gärna det. Vad jag menar att så länge en motor har nått att jobba mot dvs växla vid rätt varvtal där effektkurvans vrid är som bäst så är det ett "normal" förfarande. Men stå still och varv med pedalen i botten får du se vad som händer om det inte finns nått varvskydd. eller kör på ettan på maxvarv hela tiden, det är inte en bilmotor byggd för att klara. Reia H: undra vilken körskola som lär ut bilkörning på detta vis som du beskriver???? MVH Hasso |
| Hasso: Självklart är det inte att dra det till det extrema. Tror inte någon åker runt med 7000rpm på ettan hela vägen till jobbet. Men däremot är det nog vanligare att mormor segdrar sin stackars bil i 25kmh på 4an. | |
|
acey: Inte min mormor iaf! Där går det undan, kör nästan som om hon stulit både bil och bensin! ;-) /Micke |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
acey: jag tyckte att förfarandet var extremt nog, speciellt av en nyexaminerad. Jag är snäll mot min bil och då är den snäll mot mig:) MVH Hasso |
|
Micke: hehe, biltjuv i sin ungdom kanske? ;) hasso: Ja behandla din bil dom du vill behandlad själv eller något i den stilen ;) |
|
|
jag tror jag har läst nån undersökning om när, var och hur en motor slits. Det stod nått i stil med att en motor slits minst vid ett varvtal mellan 3000 och 4000v/min. Nu gäller självklart inte detta för t.ex. traktordieslar och dylikt... who dares wins... |
|
| Jag växlar oftast strax före varvspärr. Finns ingen anledning att låta spärren gå i. Det är klart att motorn slits mer som jag kör än om jag skulle växla vid 4000rpm, men det är det värt med min skrothög. Om man istället byter olja lite oftare så tar det nog ut varandra. (självklart kan man byta olja lite oftare utan att övervarva). Sen finns det ju dom som aldrig varvar över 3000rpm, och det är ju definitivt inte bra det heller. Snacka om att sota igen... | |
| Fick "bongårdsvagnen" att varva 6000 rpm igår....på 5-an. Mätarnålen tachade 240 sträcket :-) | |
Marin: hur många mil han du köra innan pedalen var i botten?? har själv aldrig provat. Var din grå invädigt.Har grå velourmattor över som var med när jag köpte min bil kan inte använda dom ty dotter rider.Endast förarmattan är istort sett använd då det var en ensamstående äldre herre som hade bilen innan.Men de kanske inte passar en bongårdsvagn heller. MVH Hasso |
ReiaH |
Jag märker att de flesta svarade på min fråga med att det ändå inte är så farligt...Men motorn måste vara varm för att ha kul med bilen...En annan idiot sa att det inte fanns nonn mening med att varva ut den ordentligt!! BAH!...har jag en BMW då ska det låta lite då och då i svängarna...TACK för alla svar... |
|
Hasso: Köpte bilen i Frankfurt, och fick åka ändå till Hanover (3 filigt och spikrakt)innan den fick sträcka ut ordentligt.Hade snitt på 147km/h t.o.m. Hamburg (enligt BC)....sen blev jag stående i stau i 2h :-( Sorry, det fanns redan mattor i bilen. Mvh Marin |
|
|
Visst slits motorn om man varvar mycket, men inte slits den mer utan belastning än med! Det kan jag inte förstå hur det skulle hänga ihop isf. Mer belastning = hårdare jobb för motorn = större slitage. Eller? Kiip Spiiding! |
|
|
En bil skall köras lungt! Den som tror något annat kommer för eller senare i sitt liv få erfara motsatsen. De som påstår att en bil MÅSTE varvas ut för att inte sota igen har bara dåligt samvete för hur de plågar sina egna bilar och försöker skylla detta på sådana "fakta". Det är mycket möjligt att det kan var bra att varva ur den LITE ibland. Men när man står på järnet efter en korsning och varvar på rött hela tiden ska man ju för guds skull inte tro att man gör bilen en tjänst! Förövrigt slits ju alla delar i bilen mera vid häftig och snabb körning. Men sen får man ju räkna fördelar mot nackdelar. Det är ju värt lite slitage ibland ;). Själv varvar jag ur min kraftfulla 1.6 litare alldeles för ofta *suck* |
|
|
Det är klart bilen måste "sotas ur" ibland! Jag har märkt att bilen känns betydligt piggare/starkare EFTER att man har kört på autobhan en hel dag. Här hemma så är det sällan över 3500rpm motorn varvas. |
|
|
Det står till och med i instruktionsboken att om bilen går mycket stadskörning så bör man sota ur den (kan gå ut och kolla under dan exakt vad som står). Har upplevt precis som Marin att vid långkörning och allra helst vid lite högre farter så går den riktigt bra efter det. Mvh Anders S. |
|
|
Visst ska det varvas!!!!!! Vill man ha kul får bilen lida pin...... Det där med att den går bättre efter att man kört hårt ett tag håller jag med om, speciellt blir det ett mycket dåvare avgasljud, mums........ Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Att den skulle gå bättre om den fått gå lite hårdare ett tag kan jag förstå, men att den skulle få ett dåvare avgasljud måste vara ett påhitt av sällan skådat slag. Hur skulle det hänga ihop? mvh Berg Rädda djurens mat - Bli Antivegan! |
|
|
Möjligtvis om man kör så att insatserna i ljudämparna åker ur..... =) mvh Berg Rädda djurens mat - Bli Antivegan! |
|
| Min bil beter sig faktiskt lite lustigt. Vissa dagar känner jag bara för att åka lungt och inte gasa mycket alls. Då har den en förmåga att börja rycka och ibland lägger den av! Händer aldrig när jag kör den hårt. Undrar vad det kan vara för fel. Jag blir inte klok på det. Är det någon som varit med om detta? Det som kanske är lustigast är att det värkar vara tändningen som strular, och inte bensintillförseln. Ja, ja, jag kommer förmodligen aldrig att sälja min bil ändåså. Har lagt ner alldeles för mycket tid och pengar i den. Jag får väl kanske pressa den tills det rasar:-) | |
|
Jocke_999> syns nästan direkt vilka åsikter du har, menar har man en 316, så kan man inte vara så glad för att gasa. och som någon skrivit så är det så att en bil ska inet pressas utan belastning, att tillexempel använda 1:an som acc växel är inte så smart, att varva bilen utan växel i är ännu sämre, det är alltid lite glapp i lager och allt i motorn, det blir obalans ocg vibrationer utan belastning, en bil är tänkt att gå framåt, därför byggd efter det. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.