|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
ReiaH |
Jag brukar roa mig när jag kör min 3:a -92 på gatorna genom att varva ut på växlarna tills spärren gör så att motorn tappar kraft...är detta skadligt för motorn eller???... |
| Om motorn är varm så nej, inte direkt. | |
|
Att köra en bil överhuvudtaget är skadligt då allting slits och i värsta fall går sönder, så om du vill förlänga din bils ålder med några år, låt bli att varva. who dares wins... |
|
|
Att dra den tills den får nog på varvtalsbegränsningen e ju inte superbra. Då får man nog lite konstig förbränning och det ger ju inte så mycket effekt heller. Växla tidigare. Men visst, den slits ju bara av sin existens. |
|
|
Tjena ReiaH: Du skriver att du vill sälja din bil, Tror inte så många vill köpa den efter hur du beskrivit hur du behandlar den!!!!!!! |
|
| Klart på grund av belastningen att motorn slits lite mer, men varvstoppet/skyddet är ju satt till ett varvtal som inte ska vara skadligt för motorn. Sen tjänar det inget till att dra den så varvstoppet går i. | |
Crusty |
mesta effekten finns inte vid varvstoppet utan där bara faller effektkurvan. VÄXLA INNAN! |
|
jag har aldrig dragit min till varvstopp.. *Stolt* ---------------------------- King of the road |
|
Aldric |
*tagit bort varvstoppet* ;) |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att varva en motor på låga växlar utan belastning är det absolut bästa man kan göra, om man vill slita ut sin motor i förtid.Det enda som är värre är att varva en kall motor. "Nöje kostar" MVH Hasso |
ReiaH |
Ok, Ok...jag fattar..ska sluta upp med det där..men har faktiskt bara haft bilen i nonn vecka så..fick körkortet för 2 veckor sen så...men ok..slut på det dära nu : ) |
|
hasso: Det är minst lika plågsamt att plåga bilar på föga växlar och på tokigt för låga växlar. Har ett exemplar av auto motor & sport här som jag kan scana åt dig om du vill. |
|
| ReiaH: Varvtalsstopp= för blinda att veta när dom ska växla?:) | |
|
Man skall aldrig varva mer än till 5-6000 då motorn är kall! ;-) Speciellt inte en diesel... ha ha ha... ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Yamaha WHY Scooter -99 (4sale) |
|
|
Det är aldrig fel att varva ur ordentligt....Till er som säger motsatsen har ni aldrig läst bmw´s instruktionsbok/inkörnings anvisningarna? Varva tills det rasar....... |
|
|
Klart att man kan varva ur den emellanåt, så mycket mer slits inte själva motorn av det. Det är ju mer slitage på typ växellåda, drivknutar m.m vid den typ av körning.. Låter snarare som några här behöver sota ur ordentligt :) Mvh Anders S. |
|
| Min bil e chippad och varvspärren flyttad till 7000rpm...har aldrig varvat dit o kommer aldrig att göra de heller! | |
|
Jag har trimmat ner min så varvstoppet ligger vid 1500 varv på så vis kan jag aldrig bli av me mitt körkort p.g.a fortkörning! Keep On Beeeming! =) |
|
|
det här är något ganska intressant, dom flesta tror säkert att ju mindre och lugnare man kör en bil, ju längre håller den, det är ju helt fel, en bil ska kanska inte pressas vid varje acceleration, men man ska varva ut den med jämna mellanrum, det är bara bra. Också viktigt är att köra en bil riktigt varm innan man pressar den. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| De som läst någon kurs i maskinelement vet att ett lager har en livslängd som mäts i antal varv. Med ett högre varvtal slits det alltså ut på kortare tid. Då har ingen som helst hänsyn tagits till tribologin. En motor som körs på höga varv plågas dock mindre än en motor som får segdra bilen. Detta beror på att smörjningen blir sämre och lagertrycken högre på en motor som belastas hårt på låga varv. Om hänsyn skall tagas till miljön är höga varv förkastliga. | |
|
Jag håller mig alltid under 4000 varv. Ser ingen anledning att varva mer. /Klaus. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.