|
|
|
|---|---|
|
Har skaffat en Active GPS och Bluetoth handsfree som ska/bör anslutas till ett switchat (över tändlåset) uttag och undrar om någon vet något lämpligt ställe att ta ut spänning under instrumentpanelen vid förarplatsen? Min intension är att de ska vara dold dragning och "fast" inkopplade så att man inte behöver dra ut eller stänga av något då man lämnar bilen då båda enheterna behöver en omstart vid start av bilen annars. Tacksam för en detaljerad beskrivning, om möjligt? Helst med kabelfärg/stiftnmmer/placering e.dyl. Toson | |
| Demontera panelen över pedaler och mät dig fram till kabel som går över tändning. | |
| Är inte ciggtändaren kopplad över tändningen? Isåfall kan du ju koppla in dig på den. | |
|
Du letar efter en vit/lila kabel, finns på många ställen under panelen, vid säkringarna, stereon osv. Här finns 12V i nyckelläge 1 (radioläget). Tändaren har ständig 12V FP |
|
|
Tack, Folke! Finns mer konkreta uppgifter var kablar går, det är ju ganska trångt och jag är lite rörelsehindrad i sådana ställningar? Toson |
|
|
Svårt att förklara per distans, du lär hitta vit/lila så fort du gräver i nån kabelstam i stort sett var som helst. Detta är standardfärg för switchad plus, precis som brun är jord/minus osv. Eftersom din belastning är väldigt liten med GPS osv så spelar det mindre roll vilket säkringsgrupp osv du landar på. Ett ställe där du garanterat hittar många är bakom handskfacket, det går att dra ner täckpanelen under detta för lite åtkomst osv (snäppfästen). FP |
|
|
Flera tack, ska försöka den vägen (verkar lättast). Många verkar ha liknande utrustningar anslutna, men försöker man då inte att göra en "proffsig" anslutning också så man slipper ha en massa kablar hängande som måste dras ur och sättas in varje gång man använder bilen? Jag eftersträvar att ha så automatisk funktion som möjligt och att det ska vara "inbyggt" och inte synas samt verka "orginal". Toson |
|
|
Jag har samma lösning, allt dolt med laddning för PDA, strömförsörjning till GPS osv. Det skall inte hänga en massa kablar och ciggkontakter löst, annat än vid mycket tillfällig användning tycker jag. FP |
|
|
Har samma problem men när man väl börjat finns ingen åtevrvändå Har just monterat i mp3 spelare samt cd-växlare & så en kabel till w-800 för att kunna lyssna på mp3 från telefonen, för övrigt väntar jag på min bluetooth HCB-700 som jag nog kopplar via tändningslåset på lila vit kabel under instrumentpanelen. Navigatorn på min 530 hittar rätt så bra i storstan men det är värre på landsbygden funderar på mobil GPS den varnar visst även för trafikkontroller samt kameraskåp Schnitzer |
|
|
Jag tror att alla "lite vän av ordning" (läs: pryltokiga) vill ha det snyggt och funktionabelt i bilen med alla tillbehör. Tips och beskrivning på att ha en lättåtkomlig dold "plint" under instrumentbrädan för alla dessa "nödvändiga" tillbehörs inkoppling är inte fel. Toson |
|
|
Är i samma situation. Har precis köpt PDA med Brodit-hållare, tyvärr den sortens hållare med ciggtändar-kontakt. Kan jag kapa kabeln till ciggtändar-kontakten och koppla den till strömförsörjning någonstans? Är det samma vit/lila kabel som gäller för E46? Är det bara att koppla den ena till den vit/lila och den andra till brun? Är det någon som vet var man bäst drar denna kabel från hållaren, via ventilationen eller genom någon skarv nära mittkonsolen? Jens |
|
|
Lägg lite tid på placering & kabeldragning, man stör sig nog på en lös sladd. Jag tog bort luftutblåset & drog kabeln vid sidan om, ett litet snitt i panelen så blev det ialla fall så bra att jag blev helt nöjd. Kopplade elen på orginal tändare bakom kåpan var noga att koppla + & - rätt. Tid 1/2 timme & så blev även själva kopplingen över bilen´s orginal säkring. Jag vill ha kontinuerlig ström på, annars hade jag behövt koppla över tändningslåset. Mvh Schnitzer |
|
|
Tack för det snabba svaret! Det låter ju inte alltför omöjligt, även för en el-analfabet som jag. Jag får ut i garaget och göra ett försök i helgen. Är det vit/lila och brunt som gäller på kablarna till tändaren för +/-? Jens |
|
|
På tändaren har du annan färg på plus, medan brun alltid är jord. Liten varning för att lägga konstant plus på utrustning som alltid drar lite ström, risk för att man står där med tömt batteri en dag. Även små strömmar blir till många Ah när bilen står en längre tid. Tändningsplus (läge II) är knappast aktuellt, däremot radioläget (läge I), man skall ju inte behöva stå med tändningen på, med t.ex lyse, alla instrument och kontrollampor, motorstyrning, osv, det dra en massa ström. FP |
|
|
Det får bli läge I ist f tändaren, tack för varningen. Antar att det krävs att bilen står ett tag för att batteriet ska ladda ur men det är lika bra att vara på den säkra sida. Speciellt nu när man ska göra en "fast" montering som inte går att koppla ur hur som helst. Antingen får kabeln gå ner till säkringarna eller till stereon, får kolla var det passar bäst. Är det någon som har en länk till en bra beskrivning av hur man demonterar panelen i E46? Helst med bilder... Letade på e46fanatics utan resultat. Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.