AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.427

X5:an stulen - behöver tips på spårsändare

4
7
4 boys
m3 e30 -89
m3 e46 csl
Jag blev förvånad när jag skulle hämta min x5 4,8 på parkeringen utanför Scandic Brommaplan,den var borta.
Hur har detta gått till,ju den blev hämtad på natten av några mindre nogräknade människor med bärgningsbil som sedan skickade den vidare.
Detta hände för exakt 3 veckor sedan,just nu så är det diskussion med försäkringsbolaget.
Detta sk ej hända igen så jag kommer att instalera en spårsändare så jag skulle vilja ha lite tips om villket märke jag ska använda.

Du kan kontakta t.ex Follow it eller Hellmertz elektronik, sök på nätet.
De jobbar på GSM-bandet med eller utan hjälp av GPS-mottagare för högre noggrannhet. Finns även system på andra frekvenser som kan pejlas och funkar helt eller delvis även på bilar instängda i containrar, båtar eller parkeringshus. Kostar inte alls gratis men tekniskt finns det en del att välja på. Duktiga larmföretag bör kunna ge råd och prisförslag.

FP
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Försäkingsbolagen har uppgifter på vilka spårsändare som är godkända hos respektive bolag. Fråga dem så får du rätt, och godkänd bil.
Sen dessutom kan man inte komma med nedsättning av ersättning pga oaktsamhet om någon stjäl din nyckel och kör iväg tex.

Mpower
ti
229
timur
520xd F10 -16
Lite offtipic kanske men jag läste nånstans att det går helt enkelt att gömma in en mobiltelefon i bilen och koppla in den på bilens batteri. Med ett abonnemang självklart.
När bilen försvinner så kan man genom polisen vända sig till telebolaget och be dom spåra upp mobilen, blir inte exakt men iaf ett alternativ. :)
Man kan då och då ringa till mobilen för att kontrollera om den fortfarande är igång.
Man behöver inte anlita nån operatör eller polis, vilka för övrigt behöver kräver en minst sagt omständig byrokrati för att ställa upp med sina tjänster. Man kan ha t.ex ett Telia ab. i en dold mobil och sedan aktivera "friend finder" eller motsvarande på webben och följa bilen på en karta osv. Problemet med dylika "enkla" lösningar är att de är rätt kända och lätta att "oskadliggöra" och dessutom funkar de inte i dolda utrymmen, källargarage, containrar osv. Lite dumt när bilen fraktas iväg på en färja osv, det måste till mera sofistikerade anordningar då för att spåra bilen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.