|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Vår pärla är sjuk. Har sedan en tid tillbaka haft ett lustigt problem som jag vill ventilera bland er "vänner": Vid inbromsning på ojämn väg så skramlar det i framvagnen.Är osäker på om det bara kommer från vänster sida eller båda eller. Svårt att avgöra är det iallafall. Notera att det knappt märks när jag kör på ojämn väg & INTE bromsar. Om man är riktigt uppmärksam så kan man kanske höra en antydan även när man inte bromsar men det är knappt märkbart. Har haft uppe bilen på en lyft & bänt & vridit & knäckt men problemet verkar bara uppstå vid inbromsning när det är ojämn vägbana. Vid jämn väg finns inte en minsta tendens till vibrationer eller skrammel. Detta bekymmer hoppas jag att fler har haft . Jag är tacksam för alla tips som kan hjälpa mig på vägen | |
Abbelille |
skulle tipsa dig om att ringa och rådslå med BMW mvh abbe |
|
Skramlar det bara vid lätt bromsning, och försvinner det om du bromsar kraftigare? Abbelille: Då får han svaret "kom hit med bilen, vi debiterar minst en timmas felsökning á x kr/h". Forumet har vi väl för att hjälpa varandra, det finns folk här som kan BMW bättre än vissa BMW-anställda mekaniker… Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Abbe: Tack för det snabba svaret. Jag har ventilerat detta med dem & fick bara en antydan. Stödämparlagringen fram ,men jag ser även att den spjutspetskompetens som finns här på forumet får säga sitt åxå. Har för mig att stötdämparlagringen går på ca en tusing /sida om jag inte missminner mig...... |
|
|
Skrammel på ojämn väg kan vara bussningar. Det sitter sånna lite var stans. Dom är i gummi och slits av tiden. Svårt att upptäcka hur slitna dom är utan att belasta dem. Det kan oxå vara så enkelt som dämpare. i och med att du upplever det när du belastar dämparna/framvagnen hårdare d.v.s på ojämn väg och samtidigt bromsar så flyttar du tyngdpunkten lite framåt. Den ojämna vägen gör att du får lite högre svängningar i framvagnen. Kolla också kränghämmaren. pinne som sitter mellan hjulen. Vet inte hur det ser ut då jag precis köpt en E34 själv i helgen men i vissa fall så är kränghämmaren fastsatt med ett överfall i karrossen som har en gummibussning. Vid inbromsning på ojämn väg så vill hjulen fjädra ut och in i olika takt och det belastar krängaren.. Om bussningen inte sitter rätt så skulle det skramla ganska ordentligt. (långsökt men..) */Danne |
|
Abbelille |
hmmmm...BMW kan var sådär tråkigt o-informativa. (allt för att tjäna deg) Rent spontant skulle jag gissa på dämpare eller hjullager.... mvh abbe |
|
kan garantera att om du byter spindelleder i framvagnen...så kommer det att sluta .....hade samma problem.....men det kan även vara en stöt dämpare..... byt delarna så kommer det att funka.... |
|
Abbelille |
hur har det gått? |
|
Jag tro på krängningshämmar stagen. De kostar någon hundring styck till våra bilar och är enkla att byta. Byt båda. Tror på detta då det skramlar vid ojämnheter i marken som du skriver... Lycka till, DANNE Min bil: Länk |
|
|
Senaste nytt: Bilen är såld!!!!! Neej jag bara skojar,men jag hade en god vän som provkörde igår kväll! Han blev mäkta konfunderad då det bara låter vid en inbromsning & på ojämnheter. Krängningshämmarstagen har jag bytt tidigare Dandelue. Vi har bänt & brytit på lyften & jag har till och haft den inne på bilprovningen . De hittade ingenting som glappade. Min teori nu är att det kan vara lagringen eller dämparna fram som spökar. Båda dämparna & lagringarna på respektive fjädertorn skall bytas tillsammans med att jag får hem mina framdämpare. Ska verkligen gå till botten med detta lyxproblem som besiktningsmannen sa. Han tyckte att jag var petig..... -Bilen är ju 12år!!! -Ja...och??? Ibland undrar man hur folk tänker...... |
|
Abbelille |
ja, de där besiktningsgubbarna är ena riktiga fragglar! |
|
Problemet löst!! Bytte fjäderbenslagringen å problemet försvann. Kostade ca 2k på bmw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.