AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.899

Angående priser?

Sida 2 av 3
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Petter1, hur vet du att just din försäljning sätter prisnivån på en viss bilmodell? Att du fick mer betalat kan du se som något positivt istället för att klanka ner på dem som trott på ett lägre slutpris.

Som du själv påpekar är det gissningar det handlar om, dock verkar dom träffa rätt väldigt ofta...
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Något som iaf. jag tycker är intressant att tillföra denna diskution är att just notera att flertalet av de åtekommande "värderarna" ej själv äger någon BMW! Kan möjligtvis detta vara en bidragande orsak till deras nedvärderingar här inne...???

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Länk

M.v.h/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Att man själv äger eller inte äger en bil av den aktuella modellen tycker inte jag har så stor betydelse.

Själv anser jag mig ha bäst koll på en modell som jag för tillfället avser att köpa. Då läser jag det mesta i annonsväg, ringer och pratar med säljare och "känner" på priset, åker och kollar på flera bilar och bildar mig en så bra uppfattning som möjligt.

Om det sen slutar med att jag köper den aktuella modellen eller inte tycker inte jag spelar nån roll i detta fall.

Omvänt tycker jag att bara för att man äger en viss modell behöver det inte betyda att man har koll på prisnivån. Efter att jag köpt en viss modell så slutar jag vanligtvis att ringa på annonser och åka runt och kika på liknande objekt, därmed minskar min värderingskunskap (som är en färskvara) med tiden.

Ska man generalisera (grovt) så borde det snarare vad de personer som avser att köpa bil som har bäst koll.

Racerbilen: Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Kanske är så att dom letar bil, tycker att just den modellen dom själva letar efter är för dyrt och försöker därför nervärdera bilarna till egen fördel?

// M.v.h. Daniel
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Spajjjs, kan säkert vara så. Tror också det är lika vanligt att ägare av en viss modell inte kan motstå frestelsen att uppvärdera sin bil.

Man får ta alla värderingar med en nypa salt och ta hänsyn till ev. egenintressen.

Racerbilen: Länk
Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Det är en bra "service" med värderingshjälp på ett sånt här forum, men jag har svårt att fatta varför det verkar väcka sådana känslor och att folk kan ta det på sådant allvar.

Om man ska sälja är det väl bara att kolla annonser och snacka med några bilhandlare om man nu inte har något helt unikt på hand.

Vid köp är det ju bara att pruta så långt man kan och då kan man ju antingen råka på någon som kan sitta på bilen ett helt år eller någon som ska åka jorden runt och ska sälja på en vecka. Då spelar det inte så stor roll vad någon säger är ett bra pris på ett forum.

Inte ett inlägg som tillför så mycket, men så är det ibland...
Pe
179
Petter1
330iM-03
jaken< Jag har sålt 5 st. E46:or,så på den tiden hade jag koll på vad dom såldes för...

Pe
179
Petter1
330iM-03
jaken< Jag har sålt 5 st. E46:or,så på den tiden hade jag koll på vad dom såldes för...

Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
Simon_en: Bilen har rullat ca:17 000 mil, sen får du plussa på M_ lister invändigt, alu-paneler, kromade ringar runt mätarna, 18" m5 vinter, 19" speedline sommar (DYRA), svart innetak, M-chassi, M-njurar, M-multifunktions ratt, angeleyes, Pioneer navi (20 000kr nypris), Ferrita avgassystem (livstidsgaranti), Mr.cap behanlad mm, mm.... bilen är oxå fullservad och mycket välskött... Det kan man inte värdera som vanlig 535ia med M-paket, tycker iaf jag...

Micke169: Man tackar... tur det finns folk som förstår sig på bilpriser och bilpriser... Snygg 540 du hade förresten...

Mvh//Joni

Min pärla Länk
Pe
179
Petter1
330iM-03
Tycker du fått ett bra pris! Vissa säger att inte fälgar och annan extra utr. inte ger så mycket höre pris, men det vill jag säga är helt fel!! Ialla fall på en bil som BMW,som har ett visst klienterie som köpare.Visst,en småstylad volvo eller saab kanske inte skiljer sig så mycket i pris mot en standrd.
Dom som köper en sådan bil har den nog mer som bruksbil.Dom BMW jag sålt,så har jag fått bra betalt för tex. fälgar...

Petter1:
Jag skulle gärna vilja se din garageuppfart.... 3 stycken E46:or samt 1 st E39... (enligt din profil).
Eller har du missuppfattat frasen "Äger följande BMW" och trott att det står "Har ägt följande BMW"???

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Pe
179
Petter1
330iM-03
Sorry,miss av mig.Har inte uppdaterat på ett tag...Men trångt på uppfarten är det ändå ;-)

Det SKA vara trångt på uppfarten!!! ;-) Roligast så....

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Petter1,

bra att du fick mer betalt toppen. Jag är inte på något sätt ofelbar, dock brukar det stämma ofta. Har som du säger slutat att värdera treserien beroende på att många var riktigt otrevliga/osakliga och såg det som en rättighet att skrika ut det högt. Dessutom intresserar modellen inte mig så mycket(jag är ju gubbe..:) ). Olika uppfattningar om prisnivåer Kan även bero på geografiska skillnader vilket inte ska underskattas. Begbilar är klart dyrare i Norrland t ex. Ser att du bor i Jönköpings län vilket inte heller är speciellt billigt vad gäller BMW, iallafall inte om man kollar på beg priserna hos Levin i Värnamo. Alltid lika ql att gå och titta på dem när jag är hos mina svärföräldrar och förundras. Hoppas att du kommer att vara med och lyfta kvaliteten på forumet vad gäller värderingar då min aktivitet sannolikt kommer att minska.

Joni_535,

din bil är klart svår att värdera. du verkar ha väldigt mycket eftermonterad extrautrustning som någon ska vilja betala för. Som flera innan sagt måste du hitta någon som är villig att betala för den och som inte ser det som en belastning. 535modellen som sådan är dessutom lite udda då den inte aktivt marknadsförts i Sverige. Har dock läst att tre st sålts iallafall, vet dock inte det till 100%. Motorn som sådan är det säkert inget fel på dock! Säkerligen en skön komfortmaskin! För att få reda på det reella värdet kan du krasst endast annonsera ut den och se vad du får, men det kanske inte var tanken med frågan!

Jo
109
Joni_535
Jo det e ju så att man ska hitta rätt köpare... Har inte haft tanken att sälja ännu, var bara intresant att fråga vad andra tyckte... Men när den dan kommer att det blir dags att sälja så väntar jag på "rätt" köpare istället för att släppa den för ett allt för lågt pris.. Tror inte att det blir helt omöjligt att sälja henne:)

Mvh//Joni

Min pärla Länk
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Det är väl alltid tråkigt att göra en dålig affär, men för den skullen kan man knappast skuldlägga budbäraren.

Joni_535
Har du kollat upp bilens historik noga? Tycker mig ha hört något om en kärra med TWL...?

Because it’s on the Internet, it has to be true!
Jo
109
Joni_535
Jayms: Så länge min bil har rullat här så har den haft personliga plåtar (förra ägaren)... Den fick inte TWL förrän jag köpte den...

Mvh//Joni

Min pärla Länk
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Tänkte bara kompletera tråden med lite fakta från min försäljning i helgen.

Jag sålde min 328 Coupé -97, 12150 mil för 116tkr. För övrig spec. se Länk .

Vi diskuterade ju tidigare det här med att bilar som är i extra fint skick inbringar ett större värde och det va ju de flesta överens om. Men frågan va ju hur mycket mer det gör på priset, så här är kanske en liten "hint" om detta.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Jimmyboy

Det var inte dåligt betalt du fick, bara att gratulera! För de pengarna får man ju en fin M3!

Min svarta: Länk
Min blå: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.