AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.900

Angående priser?

Sida 1 av 3
Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
Hej alla entusiaster!!! Har läst många trådar om bilar som folk vill köpa, och i nästan varje tråd så säger minst en av alla som svarar att det är för dyrt pris och så vidare... Jag köpte min bil för 90tkr... Och tycker själv att det var ett ganska vettigt pris med tanke på utrustning och skick... Kan inte ni som är insatta i priser kolla på min sida och svara vad ni anser som ett bra pris för den??? Vet att man inte kan prissätta genom att kolla på ett par bilder och läsa några rader, men på ett ungefär bara...

Mvh//Joni

Min pärla Länk
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Miltal? Dokumentation?
Gjorde en koll på bilpriser.se och skrev in att det är en 97:a med SCHiin, automat och Mpaket(som du skriver), metallic, direktimport samt 20000mil. Det ger 70 000-78 000 vilket är lite väl högt skulle jag tro. När köpte du den för 90KSEK?

joni_535:
Är det bilen du länkar till "din pärla" så är det säkert ett bra köp om den är lika fin som den ser ut på bilderna, vet av erfarenhet att fina bilar ska man inte få värderade här på AP, jag har alltid fått bra betalt för fin välutrustad bil men här får man bara höra "hittat likvärdig på blocket alt. mobile för halva priset på din bil" o.s.v
Viktigast är ju att du är nöjd och jag tror du kan ha den ett tag och nästan få igen pengarna, ser fin ut.

M.v.h/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Micke169,

har du ett mer omfattande statistiskt underlag som bekräftar " vet av erfarenhet att fina bilar ska man inte få värderade här på AP, jag har alltid fått bra betalt för fin välutrustad bil"? Om inte tolkar jag det som rent tyckande. Jag får ofta skäll för låga väderingar...ändå stämmer de ofta in. Men visst är det obekvämt för säljaren att förlora, men det är irrelevant för värderingen.

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Micke169: Håller med dig fullständigt, jag har oxå märkt den "trenden" här inne.

Enl. min uppfattning så har vissa bedömare och folk i allmänhet en helt annan syn på vad "fint skick" betyder jämnfört med vad jag anser att det är. Och jag tror främstatt det är där värderingarna glider isär. Detta har jag inte minst märkt när jag ända sedan i september har letat efter en riktigt fin M3 3,2 E36. Har massor av praktiska exempel på det som jag ej ska trötta ut er med. Än idag, efter ca 15 provkörningar av M3 och ett antal bilar som man granskat på bild, inte hittat en enda som jag anser slår min i skicket och utrustning kombinerat. Låter kanske kaxigt men det är verkligheten... tyvärr måste jag säga! Missförstå mig nu inte heller att jag går och tror att min E36 är den finaste av dom alla.

Jag är pedantisk med min bil och det har tidigare ägare oxå varit och därför inbringar den ett större värde på marknaden för dom som uppskattar det. Gör man det så är man oxå beredd att betala extra för att få en bil i "mint condition".

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Jimmyboy och Micke169,

om nu det görs så dåliga värderingar här får ni delta aktivt och höja kvaliteten då! Istället för att klaga och göra att de duktiga värderarna tröttnar och till slut somnar forumet in!

Jag vill påstå att värderingsforumet här på Autopower är ett väldigt effektivt och pricksäkert organ!

Att det sedan finns bilar i "mint condition" och folk som är beredda att betala extra för detta är självklart - men det är helt ointressant när man gör en värdering, eftersom de flesta bilköpare är ganska ointresserade av att betala stora extrasummor för en bil i toppskick. Merparten nöjer sig med bra skick och därför får bilen värderas utifrån detta, med +/- 5-10 000 för bilar i superskick/sunkskick.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Micke och Jimmy, klart att det kan bli lite snett om det handlar om extremt fina bilar.

När man värderar en bil utan att ha sett den får man försöka läsa mellan raderna hur fin bilen egentligen är, de flesta tycker nog att sin egen bil är finare än de flesta.

Min uppfattning är att man i praktiken inte behöver betala så jättemycket mer för en riktigt fin bil jämfört med en hyggligt fin. Gemene man fokuserar mycket på årsmodell och mil för att det är lättast och bekvämast.

Klart man kan få betydligt mer för en riktig pärla men det kan ta sin tid att hitta den riktige entusiasten som är beredd att slanta upp ordentligt.

Racerbilen: Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

BjörnB: Håller med dig delvis, de värderingar som görs här är grundat på att objektet är en bruksbil, och skick därefter. Alltid svårt att sen omvärdera om skicket mm är bättre.

Jag hade i höstas bla. en köpare på min som jag sa nej till honom pga. av att jag visste att han ej skulle sköta bilen som tidigare ägare inkl. mig har vårdat den. Löjligt kanske men så tänker jag...

Mvh Jimmy

Simon:
Jag vet av erfarenhet att entusiastbilar/speciella bilar betingar ett högre värde än bilar i bruksskick, dessa kan man nog värdera här men extremt fina bilar är det bättre att inte låta sig värdera här (måste ses) för det blir som jag skrivit tidigare, bara fel. Har sagt detta till dig tidigare här och kommer fortsätta om inte "värderarna" här inklusive dig har lite bredare spann på värderingarna och sluta klanka och hitta "likvärdiga" att jämföra med då någon undrar värdet på sin bil, det är väl inte så att de billigaste på blocket resp. mobile styr även om de påverkar lite, har man inte bråttom att sälja en "pärla" får man förr eller senare bra betalt, och simon_en: lycka till med värderingarna här på forumet.

M.v.h/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

Simon: Deltagit aktivt har jag gjort när det har varit värderingar som jag anser mig själv ha koll på, alltså mestadels värderingar som gäller E36. Vissa återkommande "värderare" här inne tror sig ha koll på alla modeller oavsett årsmodell, vilket jag tvivlar stark på att dom verkligen har.

Naturligtvis är det ju oxå så att detta är ett forum och det som står här inne är INTE lag utan åsikter från olika personer med väldigt olika värderingar i grunden. De personer som ber om hjälp med att få sitt objekt prissatt här inne kan inte förlita sig till 100% på en värdering endast baserat på AP:s "värderare".

Mvh Jimmy

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
En bilvärdering är ju inget annat än en mer eller mindre kvalificerad gissning av vad någon är beredd att betala för den aktuella bilen.

Vilket pris man kan få ut för en viss bil beror inte bara på själva bilen utan på hur bra man är som försäljare mm.

Jag känner inte till någonstans där man kan få en mer trolig värdering än här på AP när det gäller BMW priser i Sverige.

Racerbilen: Länk
"Simon:
Jag vet av erfarenhet att entusiastbilar/speciella bilar betingar ett högre värde än bilar i bruksskick, dessa kan man nog värdera här men extremt fina bilar är det bättre att inte låta sig värdera här (måste ses) för det blir som jag skrivit tidigare, bara fel."

Var står det i frågan att det är en bil i ett extremt bra skick? Det står endast att ägaren själv upplever det som ett bra pris i förhållande till utrustning och skick, inte att det är ett bra skick eller hur? Dessutom förutsatte jag att bilen hade gått 20 000mil eftersom inget miltal uppdags. Har den gått 13000mil blir värderingen naturligtvis en annan. Jag utgår från värderingen på bilpriser.se som ofta är mycket träffsäker. De säljer 100tals begbilar i veckan så det är svårt att slå deras erfarenhet.

"Har sagt detta till dig tidigare här och kommer fortsätta om inte "värderarna" här inklusive dig har lite bredare spann på värderingarna och sluta klanka och hitta "likvärdiga" att jämföra med då någon undrar värdet på sin bil, det är väl inte så att de billigaste på blocket resp. mobile styr även om de påverkar lite, har man inte bråttom att sälja en "pärla" får man förr eller senare bra betalt, och simon_en: lycka till med värderingarna här på forumet."

Bevisa motsatsen då om nu du anser att jag måste ha ett bredare spann. I detta fallet tycker jag att jag haft ett mycket brett spann. Det är mer än 10% mer att betala 78KSEK jmf mot 70KSEK t ex. Ett för stort spann ger ingen speciellt bra pricksäkerhet. Ska ett större span ges ska det naturligtvis även gälla motsvarande nedåt hur obekvämt det än är eller hur?
Dessutom anser jag utan belägg att priserna på mobile och blocket i hög grad styr prisbilden. Ett utbudsöverskott gör att de bilarna som i en annan balans i marknaden skulle vara dyrare tvingas ned mot de lägre regionerna.

Tack för lyckönskningen. Önskar dig lycka till att hjälpa till att göra forumet än mer pricksäkert att värdera bilarna istället för att ägna dig åt kink. Tillsammans blir det än mer pricksäkert. Själv ägnar jag mig inte åt treserievärderingar eftersom det alltför ofta resulterar i skrik/kink. Ett effektivt sätt att få bort de duktiga värderarna.

ojojoj

BmwCS nr05419
Länk
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Bra sagt simon!
Jag måste verkligen hålla med om att är så mycket mer än miltal och årsmodell som bestämmer priser.
Dessutom tycker jag att bilpriser.se är tämligen värdelöst, såvida man inte skall köpa en S40 med enbart SE-paket eller dylik bil. Exempelvis fick jag mellan ca 20-40% mer för min förra bil än vad Bilpriser värderade den till. Varför? Jo, det fanns en köpare som var villig att betala den summan för min bil.
simon_en; Jag gillar dina värderingar, nyktrast här på forumet, dom fungerar till 100 % på dom flesta bilar, på mera udda bilar, som denna 535: a med speciell utrustning, 01: ans lampor, M5 Speglar?, M stötfångare fram, 18”+ 19" navi/DVD, det finns delarna att sälja för minst 30tkr, hamnar värderingen snett om inte hänsyn till utrustningen görs, ett par frågor om denna bil är, hur är historiken? Och finns det kvitton på alla delar?

Priset är alltså helt okej om man vill ha en stylad 535iA-97, "den är riktigt läcker, fullträff med M bakstötfångare" om vilken som helst 535: an duger är den dyr, jag personligen hade hellre valt den silverfärgade 2äg 540iA E39-4/96 med 10370mil, 18" Alpina, läder, telefon, PDC, glastaklucka, AC Schnitzer sänkfjädrar, sportavgassystem till salu för €9990 i Tyskland, fått BMWhandlaren att montera Xenonljus och US bagagelucka i stället för att pruta = en unik och fin V8 E39 Sedan för rätt pris.

Mvh Stephan
simon_en:
Jag utövar inte kink/skrik, kan bara inte hålla tyst ibland då jag tror att vissa med liten erfarenhet och fina bilar litar blint på värderingar här och på t.ex bilpriser.se för att sedan dumpa iväg bilen till första bästa i tron om att bilen i stort sett är osäljbar som ofta sägs här tyvärr, synd att du inte tål kritik utan slutar värdera (vissa modeller) om du tycker du gör sådana pricksäkra bedömningar (tycker inte jag), jag orkar inte tjafsa fram och tillbaks med dig här, har försökt nån gång nu och det verkar meningslöst, jag jobbar med rekond och försäljning av bilar och har en del erfarenhet.

M.v.h/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Pe
179
Petter1
330iM-03
Håller med dig till 100% micke!!!
bilpriser.se visar ofta låga priser.såld tex. frugans Golf-99 som enligt dom skulle vara värd 60.000:-.Den gick för 72.000:-.Och jag har kollat på fler exempel.
Det enda som är intressant är ju egentligen dom som sålt motsvarande bil.Allt annat är ju rena gissningar!

Pe
179
Petter1
330iM-03
simon_en försökte sig på värderingar på mina E46:or,men som tur var lyssnade jag inte på honom.Då hade jag varit ruinerad nu.Låg i snitt 15.-20´under vadjag sålde dom för.Sen blev han sur och slutade värdera E46 bara för att folk påpekade att han värderade allmänt lågt...Det är väl bara att erkänna att du inte hade tiollräclkigt med kunskap om den modellen.Vad jag kan se så har du aldrig ägt någon E46,och då är det väl inte så konstigt att du inte vet vad dom säljs för??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.