AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.806

Nedslag på rostig dragkrok

Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Hej
Besiktigade bilen i början av vintern o fick nedslag på att dragramen var rostig. Fick inte svetsa eller så utan byte eller plocka bort var det som gällde. Funderar nu på att fula lite o köpa en beggad krok o byta ut. Antar att detta inte är riktigt så man bör göra men men. Någon som vet om de kommer att kolla extra noga på kroken nästa år då jag fick nedslag (skulle åtgärdas till nästa år) på den tidigare besiktningen?

Varför välja något annat när man kan åka BMW!!
Om det är ytrost på den och vill fula lite,ta och slipa ner den och måla på den med hammarlack,men gör det inte om du anser att det kan bli en trafikfara.
Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Det är uteslutet att använda den gamla då den inte är så vidare hel... Teknikern slog ganska fina gropar o den med hammaren. Så det blir en nyare...

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
köp en beg och sätt dit,går hur bra som helst! är man duktig med svetsen är det bara att laga den gamla ordentligt såklart och måla den!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
M-persson: Att byta till en begagnad kopplingsanordning är inget "fusk", bara den du byter till är frisk går det hur bra som helst. Den enda gången utbyte kräver registreringsbesiktning är om du byter från fast kula till demonterbar eller tvärtom, annars är det bara att byta.
En rostskadad dragram ska alltid föranleda ett underkännande med krav på efterkontroll, så kontrollera en gång till vad det står i protokollet för säkerhets skull. En anmärkning som "ska åtgärdas till nästa år" finns inte...

Tempus_jeho: Att rengöra och måla en kopplingsanordning är helt i sin ordning om anmärkningen gäller rostangrepp (alltid "bra att veta"), gäller det en rostskada skall den bytas eller demonteras.

dd: Det är inte tillåtet att svetsa i en kopplingsanordning, den skall bytas. Reparationer kan godtas om den utgörs av utbyte av hela rörprofiler och reparationen är "fackmannamässigt utförd"...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Observera att "Reparationer kan godtas om den utgörs av utbyte av hela rörprofiler och reparationen är "fackmannamässigt utförd"" inte gäller dynamiskt provade kopplingsanordningar, dessa måste bytas.

Jeppe

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Inte för att jag är inblandad i denna diskussionen men jag tycker det är fruktansvärt bra att ha en besiktningsman på forumet :D
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
tillåtet och tillåtet, vad gör man inte för att få igenom en gammal bil!
Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Jesperado: Ok. Har kollat på pappret nu och det står bra att veta: Dragram kulkoppling, rostangrepp. Dock så sa han att nästa år skulle den inte gå igenom. För när han slog på den flög det stora kokor med rost. Ska ta o plocka ner bakre kofångaren o kika. För själva "draget" är inte så jädrans rostigt.

Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Och vad är egentligen "dragram"? Har kjolpaket på min så kan ha ha kommit o och slagit på dragramen? Jag kan ju vara ute o cykla nu men men...

Fick samma nedslag på besiktningen nyligen och tänkte demontera.
Tänkte göra det enkelt för mig och helt enkelt bara kapa kroken och
demontera elen. Räcker detta?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
stbeh: Ja, det räcker bra...

M_persson: Jag har tydligen missat din fråga innan, men bättre sent än aldrig heter det ju. Dragramen är hela kopplingsanordningen bortsett från själva kulan eller kuldelen om den är en separat enhet eller demonterbar.

Jeppe

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
tar man av kroken måste man regbes bilen! tokigt men sant.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
dd: Inte tokigt, men sant...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.