AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.991

Bil för ca 20 000kr.

Sida 1 av 2
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Behöver en billig BMW eftersom jag kör så lite och tänkte lägga budgeten runt 20kkr. Den ska bara vara trafikförsäkrad och helst inte dra för mycket soppa även om vissa 530 e34 och så kan vara lockande. Vill helst inte ha fyra utan tycker BMW ska ha en sexa.

Kan tänka mig att fixa lite enklare saker som bromsar, lite ytrost osv.

Jag har kollat på 525 e34 men behöver egentligen inte utrymmet utan en 320 e36 skulle kanske vara det bästa, men det är få av dom som ryms i min budget av de annonser jag sett.

Vad rekommenderar ni?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
en e34 får du billigare än en e36, för 20 000kr kan du hitta en jättefin 525 med m50 motorn! 530 är inte lönt om du vill ha den stora sexan, 535 kostar lika mycket, fördel med m30 motorn är hållbarheten, nackdelen är bensinförbrukningen!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lite så jag tänkt också, men ibland tycker jag annonspriserna ligger ganska högt, men det kanske bara är annonspriser.
Var öppen för alla modeller och kolla enbart skick speciellt rost och bry dig inte om utrustning, mil, färg, antal ägare mm...

Större BMW innebär billigare inköpspris men även högre driftskostnader. Det är bara att välja. ;)
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
större bmw innebär även bättre krocksäkerhet! väldigt viktigt för mig iallafall!!! men skall man inte ha den som bruksbil kan det kvitta. och det där med rost stämmer ju, men på en bil för 20000kr är det faktiskt viktigast att den är bra mekaniskt! skulle typ motorn gå sönder på en så billig bil, blir den ju genast jättedyr, men kan du meka själv så välj en bil med frisk kaross före det mekaniska, men ännu bättre är ju att hitta en som är frisk överallt, men det finns många bilar, bara att välja och vraka, det är defenitivt köparens marknad!!!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Powermac, det där med ägarna stör mig faktiskt lite, en bil som börjar ha upp emot 20 ägare tycker jag borde bli skött lite där efter, att ingen kostat på den nåt då de inte haft den så länge. Fast det gäller ju främst på annonser där man kan bli lite avskräckt, jag har inte varit och kollat på någon än.
dd skrev: "för 20 000kr kan du hitta en jättefin 525 med m50 motorn! "

Eh, visa mig den så köper jag den direkt! Jag vill hävda att man får upp med ungefär det dubbla av det su skrivit för att hitta en "jättefin" 525i 24v. Såvida du inte med "jättefin" menar rostig, sliten, obesiktigad och mätarskruvad :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Grelle: Det är inte dom före detta ägarna du tar med dig hem det är bilen. 20 pedanter eller en "Berra" med kepsen bak och fram och M3 komplex. Vilken är bäst? ;) Ta det med en nypa salt...

Vad gäller rosten så är den svårast att få rätsida på anser jag. Lite sunkiga stötdämpare, muggig kylare och läckande vattenpump är väl fixbart. Men en helrutten kaross fixar man inte i en handvändning. Dock så är BMW relativt skonat från detta till skillnad från andra märken ---> Länk ;)

Sen håller jag med dd om att det är "defenitivt köparens marknad". Men fina bilar tenderar att springa iväg rätt fort...

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kolla på blocket, bilar finns, och hitta en 525 i nyskick är kanske inte så lätt, och begärt pris säger inte mig mycket, folk begär sjuka pengar ibland för sina bilar. här nere hos mig fanns en 525 24v för 8 eller 9 tusen, ok skicket var inte det bästa, men körbar, och jag kunde inte ens sälja min 520 24v för 5-6 tusen!! det verkar skitsvårt att sälja bil just nu, så för 20 lappar skall man hitta en fin bil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ett problem till jag har är att jag bor i Sundsvall och då tycker man kanske att Gävle och Övik är nära, men ska man åka dit och kolla på bil så blir det ca 40 mil tur och retur. Därför så kan jag inte lätt åka och kolla på en massa bilar och bara välja och vraka.

Och kollar man annonspriser så får man inte mycket för 20kkr men kollar man forumet så får man desto mer. Men jag har lite svårt att tro att en som vill sälja sin 525 för 30kkr går nere till 20kkr bara för att bli av med den. Det tär ju på psyket att sälja när nån prutat så mycket ;)
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
pruta pruta pruta!!! och nån liten defekt kan du väl acceptera?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Defekter kan jag acceptera och räknar med det i denna prisklass. Men man vill ju provköra dessa bilar för att få en bild över om det är något att ha och då är det synd att utbudet till närliggande bilar där jag bor är litet.

Länk

Även E36 verkar krypa ner i pris så det passar mig, jag behöver ju egentligen inte en 5-serie, men jag har tyckt att E30 är lite väl liten.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
jo krocksäkerheten i e30 är nog inte mycket att hurra för, då är nog e36an bättre!(om det nu var det du menade)
Med den rostblaffan undre bakre blinkers samt klantig omlack av bakskärmen så lär han aldrig få ut 25 för den där första årsmodells E36:an. Även framskärmen ser muggig ut längst ner vid tröskeln. Det är först 94 som E36 har förarairbag och ABS som standard vill jag minnas. Tidiga compacter kan vara ett tips då dom även har M43 motorn som är mycket bättre samt airbag och ABS. Dessutom så står dom lägre i pris än övriga E36.
20tkr och bruksbil. Jag säger spontant E34 518i. Årsmodeller 90-92 går att hitta besiktigade i bruksskick för 20tkr och något under. Lägg ner till några tusen och du kan få en hyfsad 520i 24v i bra bruksskick.

/Olof

Sportsfahrzeug aus München
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
dd, Det var precis det jag menade, att jag inte ville ha e30 och därför har e34 blivit aktuellt trots att jag in te behöver storleken.

Olof, jag vill ju helst ha en sexa under huven, och jag tycker också att 520i är intressant.
hade du fragat tidigare hade du kunnat kopa min e36 91. salde den for 10 tusen kronor. allt som skulle fixas va bromsarna, o blinkersen. hehe ha de bra
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
blackmanswish, fråga mig nästa gång du ska sälja så undviker vi sånna här misstag ;)
Annars får du en fin E30 320i, eller hyfsad 325i, för de pengarna. Då har du både sexa och körglädje. Jag tror man får slanta upp lite mer än 20tkr för en hygglig E36 320i där allt står rätt till.

/Olof

Sportsfahrzeug aus München
Det var inte mycke till urval i dina hemtrakter. Men denna tycker jag verkar lovande. Länk

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Powermac, det är ju det jag säger!

Jag har också sett den där och ägnat den lite fundering, men ska nog avvakta med köp en månad eller två. Jag tycker det har varit trevligt att få höra lite andras åsikter och bredda sina vyer.

Tack för alla svar!

/ Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.