|
|
|
|---|---|
|
Har kollat i ETM, och kan inte lista ut hur ASC funkar! Man borde ju jämföra hjulhastighet mellan fram o bakhjul, men EML verkar inte få någon signal från ABS, varken hjulhastigheter eller 'strypsignal vid spinn', och inte heller verkar det gå via AEGS. Någon som har en systembeskrivning för ASC, eller kan förklara hur det går till? Existerar väl ingen busskommunikation mellan burkarna, k-linan finns väl bara i diagnossyfte? | |
|
Är ASC beskrivet i ETM? ETM finns här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ASC var för övrigt tillval. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Var inte antispinn (ASC) standard på alla V12? Var väl ASC+T som var tillval? Nä, det är ju inte beskrivet, därför har jag försökt kolla på schema för att hitta var man skulle överföra signalenfrån ABS till EML. ABS är ju enda som har hastigheten från framhjulen & bakhjulen, och kan ge denna info till EML. Antingen rådata med hjulhastighet, så EML kan göra beräkningarna och dra ner på spjällvinkel, eller att beräkningarna görs i ABS och den skickar ut en 'stryp-signal'. Alternativet skulle vara att det gick via AEGS eftersom den redan skickar en 'strypsignal' vid växlingar. Men jag kan inte luska ut hur det går till.. Får nämligen 'ASC malfunktion' när jag står på i halka.. |
|
|
ASC+T är ett modernare system som ersatte ASC, år 1991 tror jag, 1989 var ASC tillval, men senare blev ASC+T standard på 750: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Både ASC o ASC+T, känner väl av huruvida ett hjul snurrar fortare än det andra, o då förutsätts hjulspinn o alltså förs kraften över till det andra hjulet. Det borde inte spela någon roll hur fort framhjulen snurrar, eller??? Det är väl bara om man har "ESP+ASR, D-STC+, DSC, eller nått annat nytt" alltså ASC+T, "version nyare" som jobbar med ett centralt placerat gyro, som känner av om vagnen tappar grepp i sidled...(ungefär som en tväracc.sensor för airbagsystemet...)men då aktiveras ju både EML, ABS o ASC+T, o man åker som på räls...dynamisk stabilitetskontroll, alltså. På min 735iA-92, så hämtade ASC+T:n endast info från de bakre ABS-givarna. (Enligt BOSCH:s stora dator). De främre var helt egala. Jag pulade med systemet i en hel vecka, o endast med nya ABS-givare BAK, fungerade det...fram gjorde bytet ingen som helst skillnad..trots att de såg skabbigast ut, så funkade de tydligen UA! Alla kransar var fina, dock...DÄREMOT, kan det ju också vara så att EML:en spökar... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Jag har tyvärr inte örnkoll på hur BMW:s system funkar, men har jobbat med utveckling av motsvarande system för andra bilmärken:... ASC tror jag BMW uttyder "Anti Spin Control". Denna funktion brukar realiseras i ABS aggregatet genom att den jämför medelhastigheten av de drivande hjulen med medelhastigheten av de släpande hjulen. Om de drivande snurrar fortare än de släpande har man ett hjulspinn, och man skickar då antingen en signal till motorstyrsystemet som drar ned på motormomentet genom minskad insrutningsmängd, eller så har man ett extra don på gaswiren som "släpper av på gasen". Med T:et i ASC+T tror jag BMW avser "Traction Control", viken också brukar sitta som ett programvarutillägg i ABS aggregatet: Detta är en slags "elektronisk diffspärr"-funktion, som fungerar som så att man jämför de drivande hjulens hastigheter, och om det ena driver fortare än det andra bromsar man det snabbare så att mer kraft överförs till det längsammare drivhjulet. Denna funktion brukar vara begränsad till endast låga hastigheter, den är framför allt tänkt att vara en starthjälp vid s.k "split-my" underlag, dvs hjälpa till att få iväg fordonet då det ena hjulet står på ett halt underlag medan det andra har bra fäste. ESP brukar betyda "Electronic Stability Program", och är det avsevärt mer avancerade anti-sladd systemet. Ett sådant system använder sig av accelerometrar och en rattvinkelgivare för att avgöra om fordonet svänger med samma vinkelhastighet som föraren avsett, och om så inte är fallet går det in och hjälper föraren genom en kombination av att släppa bromskraft på vissa hjul medan den styrbromsar med andra. Systemet brukar oftast vara kombinerat med spinnreglering så att den även reglerar ned motormomentet vid sladdhävning. K-linan brukar de flesta biltillverkare endast använda för diagnoskommunikation, jag tror inte BMW heller använder den till något under drift. Pga att K-linan är kopplad till så många styreneheter runtom i fordonet brukar man undvika att kommunicera på denna enkla buss under normaldrift för att undvika "radiated EMI"=störningar på annan elektronik från busskablaget. På nyare modeller använder de definitivt kommunikation över CAN för dessa funktioner. På E32 tror jag att de antingen använder separata diskreta signalkablar mellan enheterna, eller så använder de troligen någon ISO-9141 (samma lösning som K-linan) baserad punkt-till-punkt buss. Mvh. /Kjell |
|
|
Nja,,,,där delar vi nog inte riktigt mening... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
Paap Reeder |
ASC på min V12:a sänker tändningen vilket gör att all kraft försvinner. Helt totalt värdelöst ... ty när du vill styra med gasen ur en situation - finns bara 22 hk att använda till 2 ton. MVH /// Paap R |
|
Kjell: Jag är helt inne på din linje där, dessutom är jag ganska säker på att dom styr ner momentet med spjällvinkel, eftersom det finns elstyrda spjäll att tillgå! (det gör andra tillverkare när dom har tillgång till elspjäll, på 540:n jag hade så fanns det ett extra elmanövrerat spjäll för ASC) Det jag inte kan hitta är den hårdtrådade förbindelsen mellan ABS och EML. Därför kan jag inte fatta hur det hänger ihop. Inga lamptändningar på ABS heller, så det borde inte vara fel på hjulsensorer. |
|
|
Det är inte säkert att momentneddragningsbegäran går från ABS:en direkt till EML (om med EML menas ett elektriskt styrt gasspjäll?), mer troligt går den från ABS till motorstyrenheten, som i sin tur styr EML:en. Detta för att motorstyrenheten inte bara skall kunna dra ned på spjällvinkeln, utan även minska insprutningsmängden och hålla koll på temp, lambda etc. De varianter jag sett som inte kommunicerar via en buss har haft en 0-12V PWM signal (pulser, där pulsernas längd i förhållande till frekvensen är den överförda infon). Paap: Har inte haft tillfälle att testa spinnregleringen på E32, men även på min E38/750 kan jag hålla med om att den dels är alldeles för långsam och dels gör ett alltför stort ingrepp för att jag skall uppskatta funktionen. Modernare system är dock ofta avsevärt bättre, så man får väl se dem som en dinosaur i spinnnregleringshistorien - tidig men oförfinad :-) Tractionfunktionen tycker jag däremot är helt OK på min, och antisladddfunktionen i min DSC är hyfsad även om antisladd fortfarande utvecklas och förfinas än idag (inser nu att BMW kallar antisladd för DSC, då vet jag inte vad de menat med ESP!). Mvh. /Kjell |
|
|
Kjell har helt rätt i hur systemen fungerar. Jag kan bara tillägga att senare E32 och E34 har styrvinkelsensor på rattaxeln. Jag vet inte om den används för ASC+T och AGS (adativ automatlåda), men enligt ETK används den för EDC: Länk. BMW var tidigt ute med antispinn, jag har en kompis som köpte en ny S**B 9-3 185hk-2000 och kunde då inte välja till varken antispinn eller ESP. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Erik! En god vän och "Saab-polare" på jobbet talar om att han vill köpa en 95:a 1999-2002 och som är långmilare - 26000 mil ... varvid jag säger frågande: är inte en sådan skrotfärdig? Har jobbat endel med poliser i utb och de historier man får höra om befälsbilarna som är Saab, är i stil med "att vid 15000 ... går motorn och när man satt dit en ny sådan går vxllådan vid 18000". Eftersom varje polismyndighet är ett eget resultatområde syns dylika reparationer direkt i budgeten .. s a s .. och när budgetpengarna är slut får dom ta cykeln och sätta efter tjuvarna. Vad säger du? Alla dessa problem med vevhusvent och kamkedjor, vxllådsras o s v. När jag for runt med mina V12-toppar till olika firmor träffade jag 2 renoverare som hade "hyllmeter" med Saab-toppar som skulle repas. Skriver litet skämtsamt men vad är ett seriöst svar? Man ser inte många Taxi-bilar som är gjorda i Trollhättan ... men de kanske beror på andra orsaker. MVH /// Paap R |
|
Har själv jobbat med utveckling på Saab, och kan bara hålla med.. Senaste tiden har dom haft sanslöst med garantireparationer, till stor del på grund av motortrubbel. Dåliga växellådor är ju en saabtradition! :-) |
|
|
Motorbyte efter 15 000 mil? Gudars skymning ... jag hörde siffran 150 000 mil från en taxiåkare. Då handlade det om V70. Är skillnaden så stor mellan Volvo och Saab förstår jag varför 9-5:or inte kostar någonting längre... Wilhelm Svenselius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.