AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.022

körkostnad med 535

_r
72
_robban_
e39 528 -98
jag funderar på att köpa en bmw 528(e28) med en 535 motor och 4 stegad automat. bilen ägs av en bekant som bytte motor och rostlagade den för 1,5 år sedan. men min fråga är hur dyr är igentligen en 535 att äga och köra? typ skatt å försäkringar, bensinförbrukning. jag tror att bilen fortfarande är reggad som 528. jag kolla på folksam å då skulle dom ha 8000 om året för trafikförsäkring! jag tycker de e lite dyrt men kan ha å göra med min ålder(18). priset på bilen är 7000 med kass topplockspackning. hur mycket går det på att byta?alltså matriel, skruva gör jag själv.
Daniel_
Försäkringen är det dyraste på dessa bilar, betalar själv 7xxx kr i trafik/år.
Skatten ligger väl på ca 2000 kr men skall om jag inte missminner mig höjas i sommar med 25% (gäller alla bilar årsmodell 88 eller äldre som ej är skattebefriade).

Bensinförbrukningen är inte så farlig, går att köra på 0,8 l/milen i 90-100 och ca 1 l/milen i 130, men kör du hårt så drar den givetvis mer!

7000 kr låter lite väl dyrt med tanke på automatlådan, tänk även på att om topplockspackingen gått till följd av överhettning kan det även finnas sprickor i toppen (i värsta fall får du skaffa en ny). Sedan är det naturligtvis viktigt att bilen inte körts långt med defekt topplockspackning.

En rullande besiktad halvdan 535 (ej M) med manuell låda börja på kring 10 000, automatlådan gör att bilen inte blir lika eftertraktad.

7000 kr kan den dock vara värd om den är fin i övrigt och inte gått så farligt långt, men har den gått kring 30 000 mil och har rost lite här och var är priset för högt.
Miper335
Tycker inte att du skall köpa en defekt bil till de pengarna..Dessutom låter din?...733 som en fetare bil..!??

Om du "känner" bilen bra och vet att den är bra för övrigt så kanske....
Är ju svårt att hitta en E28 som är fin under 15000...men som sagt...är det lönt?

Har hört att att de ligger runt litern men det vet i fan då min 523 med snäll landsvägskörning drar ca 0.9 ( med dubbade vinterdäck )..får nog va bra väder och nerförbacke också förresten.

Men men...nä du får nog gå på lite "känsla"

Bor du förresten i Skåne?
larre
när jag hämtade min m535:a från borlänge till sthlm drog den runt 0,8.
så nog går det att köra snålt med dem!

jag har bilen på farsan, då sjuker försäkringpriserna till mänsklig nivå.
vet inte hur mycket det är exakt men det sjönk rätt kraftigt i pris ;)

i övrigt skulle jag aldrig köpa en automat.
_r
72
_robban_
e39 528 -98
okej. jo jag var me på nått hörn när dom bytte motor å rostlaga den. okej men runt litern är endå inte så farligt! ganska liknande som min 140.
hehe jo visst är 733 fet men dock totalt kass. totalt sönderrostad och nu "lättad" så den e bara en leksak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.