|
|
|
|---|---|
| Hej! undrar vilken motor olja jag ska välja till min 525:a? ska jag ha en synthet eller mineral ? är ny bliven bmw ägare så därför frågar jag. | |
| Vilken Du vill. Syntet är bäst men inte nödvändigt...... | |
| Huvudsak att oljan är av hög kvalitet | |
| ok, får tacka för svar. att jag fråga är att det är dax för besiktning, verkar som oljan kan inverka på avgas värderna? om det är länge sedan service menar jag. tack än engång för snabbt svar. | |
| kan intyga att frisk olja är väldigt viktigt för bra avgasvärde!! | |
|
Håller med föregående men du bör kanske inte ta vad som helst. Olja är det viktigaste på hela bilen. (förutom allt annat viktigt förståss) I racingsammanhang så kan man vara nära 90% säker på att om man får ett motorhaveri så är det p.g.a. att man har en olja som "gått sönder" d.v.s att oljans långa molekyler har gått av...eller att den är smutsig.sot metall etc.. eller att den blivit för varm och tappat smörjförmågan. Castrol TVS. (10W60 tror jag...) dyr men bäst.(om du frågar mig) m.a.o. håller mycket bra... tror dom har den på mekonomen om du inte vill köpa den hos BMW. Castrols oljor är "hemkokade" oljor. d.v.s. att dom har tagit en ren mineralolja(d.v.s en syntetolja) och gjort den bättre med tillsattser. Man skall heller inte räkna ut Statoil raceway som är en ren mineralolja. d.v.s en syntetolja utan tillsattser. Den håller bättre då den inte har några tillsattser och har kortare mollekyler. Obs!!! att Statoil gör många oljor... dom gör även olja till gräsklippare och det har väll inte BMW gjort så många av...Oftast så brukar personen bakom disken se ganska frågande ut om du frågar efter Statoil Raceway men det finns undantag. Det är därför bättre att ta Castrols TVS. Och byta för ofta. Oljefilter ska man alltid byta samtidigt... */Danne |
|
|
Sök på Länk olja and Johan så får du läsning hela natten... Länk Länk Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
DAB - ärligt talat förstår jag inte riktigt dina påståenden...de verkar lite "okonventionella" och motsägelsefulla! ;o) Givetvis är oljan viktig, men för att göra det enkelt: Satsa på en äkta (PAO- eller Esterbaserad) syntetolja med klassning API SJ, SL eller SM, ACEA A3 och någon av följande SAE-klassningar 0W40, 5W40, eller 5W50. Med ovanstående klassningar finns det mängder av bra oljor att välja mellan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Jo jag håller med dig till fullo. Dock så är det så himla vanligt att man inte tar oljan på allvar. Det finns massor av oljor som funkar jätte bra... men att säga att man kan ta vilken som helst är kanske inte alltid riktigt rätt. Frågan va ju vad skulle han ta för olja och att säga " vilken som helst" "med bra kvalle" tycker jag är lite fel... om man inte vet vad man skall välja Därav gav jag exempl på två som är bra. */DAB |
|
|
Fast följande citat har ju inte ett enda rätt i sig: "Statoil raceway som är en ren mineralolja. d.v.s en syntetolja utan tillsattser. Den håller bättre då den inte har några tillsattser och har kortare mollekyler." Jag misstänker att det var det Johan menade med motsägelsefulla. /Jesper |
|
|
HEhe Och hur menar du att man gör syntetolja.... */Dab |
|
|
Sök på Johan B's tidigare inlägg om oljor. Han ger en klart mycket bättre beskrivning över den processen än den jag kan ge. Det jag kan säga direkt är att en mineralola inte är en syntetolja utan tillsatser :) /Jesper |
|
|
Äkta syntetisk PAO-olja gör man genom att man låter etylenmolekyler (normalt från crackningsprocessen av råolja) reagera kemiskt så de byggs ihop till längre kolvätekedjor i den längd man vill ha. Därefter tillsätts additivpaketet som man skall ha i oljan. Syntetiska esteroljor tillverkar man genom att man låter en syra och en alkohol reagera kemiskt med varandra, varvid man får en olja och vatten. Vattnet tas bort och man tillsätter additivpaketet i oljan. Med andra ord "bygger man" syntetisk (som betyder konstgjord) olja. Att säga att en olja är mineralisk och i nästa andetag säga att samma olja är syntetisk är att säga emot sig själv... ;o) För övrigt är det en hel del andra spektakulära påståenden som kom i samma inlägg, DAB. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Kommer det nå'n uppdaterad version av din förträffliga excel-fil? Om jag läser rätt i TIS'en från 2005 så är bl.a. Castrol RS Power and Protection 0W40 LL-01 klassad av BMW numer. Freude am fahren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.