AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.447

Svårstartad Kall

4-
46
4-Banger
528Ia Touring -99
Hej! har problem med min 525i-90, den är svår startad när den är kall. så fort man släpper nyckeln så lägger den av om inte ger lite gas. inga som helst problem när den är varm, då håller den ca 600-700 i tomgång. någon som vet? tacksam för svar.
4-
46
4-Banger
528Ia Touring -99
ingen som har någon ide? funderar om det är tempgivaren till insprutningen? någon som vet om det går att mäta den samt vilka värden det ska vara?
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har haft snarliknande problem ganska länge - min är mycket svårtstartad (kräver ca 5 sek startmotor gnisslande) samt att när den väl kommit igång kan den vara lite nersurad.

Ditt problem kan som sagt bero på tempgivaren till insprutningsenheten.

Den är enkel att mäta upp (har redan gjort det på min och den visade tyvärr på normala värden - misstänker själv läckande spridare på min bil som orsak till mina problem).

1.
Leta upp den blåa pluggen som sitter vid termostathuset. Den är markerad med en röd pil i denna bilden Länk

2.
Koppla bort kontakten och mät resistansen mellan de båda stiften från sensorn.
-10 Celsius => 7-11.6 kOhm
20 Celsius => 2.1-2.9 kOhm
80 Celsius => 0.27-0.40 kOhm
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kan tyvärr även vara lmm!
4-
46
4-Banger
528Ia Touring -99
om det är fel på lmm borde inte den gå illa då? när den är varm går den kalas bra, nåja bra ialla fall.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Hej.

jag har ungefär samma problem. Bilen startar väldigt lätt, men inget tar emot fallet när jag släpper startmotor, dvs bilen stannar lika fort. Jag får gasa upp rejält, 3-4000 rpm, då funkar det sen.

Sprayade kontakter häromdagen och hittade en som verkade oxiderad. Vet ej vad den heter. Den sitter under insprutet, tror det är kallstartventilen. Sitter en kontakt på en hård slanginföring. Bilen fungerade bra några dagar.

Imorse provade jag att spraya innan första starten, och den startade klockrent. Prova får ni se, kan vara samma sak.
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Har startproblem med min med, när den är kall/ljummen. Hmm.. Har fått för mig att det inte sitter någon kallstartsventil på våra bilar. Menade du slangen som kommer ifrån avluftningen till tanken?
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej det stämmer alias_112, det finns ingen kallstartsventil på någon modell av E34 karossen. Denna försvann i och med att BMW uppgraderade sig och började använda Bosch DME 1.3 på 520, 525, 530 och 535 (530 med M30 motorn alltså - 530 med M60 motorn har DME 3.3). Den tidigare varianten DME 1.1 hade just denna "sjunde spridare" men ersattes i 1.3 med att helt enkelt öka duty cycle på ordinarie spridare vid uppstart när motorn är kall.

WmBrejzer, har du möjligtvis en bild eller närmare beskrivning vilken kontakt det var?
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
okej..
du verkar ju vara ganska påläst om bmw. du kanske kan ha något förslag på hur jag kan fixa min, som har svårt att starta när den är kall/ljummen?

till saken hör att jag har bytt motor i min 520-88 till 525:ans (m20b25) och den va inte lika svårstartad innan jag bytte..

något som jag har funderat över är att på b20 motorn så satt det 2 tempsensorar på termostathuset, en som va enpolig och en som va tvåpolig..på termostathuset på b25 motorn så satt det 2 sensorer som va 2 poliga..detta gjorde att sladden som gick till den enpoliga sensorn hänger löst nu.. det fanns iaf 2 st tvåpoliga sladdar så jag kunde koppla in båda de "nya" sensorerna..

För det första så visas inte på tempmätaren i bilen att temeraturen stiger nått och för det andra så funderar jag på om det kan vara denna givare som fattas som gör att den kan vara svår att starta kall?

pinsamt att stå och nöta läänge på starten innan den hoppar igång..
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det där med kontakterna på termostathuset känner jag igen då jag av en händelse jämförde min M30B35 motor med min M20B25 motor.

Se tråden i länken nedan för lite info kring detta.
Länk

Men låt oss sammanfatta (all information i princip från ErikW från tråden ovan).

[-] Båda tempsensorer (både B20 och B25) mäter temperaturen på kylarvattnet.
[-] Brun (enpolig på B20 och tvåpolig på B25) används av instrumenthuset
[-] Blå (tvåpolig på både B20 och B25) används av insprutningsenheten

Så sett ur motorstyrningens perspektiv spelar det ingen roll om den enpoliga sladden inte är inkopplad. Rent praktiskt (och kosmetiskt) är det ju kul att kunna se temperaturen på sitt kylarvatten.

För det blev väl inte fel - så du råkade vända på placeringen av brun och blå när du tryckte ner B25:an? Bara en tanke... Den där pinsamheten känner man igen. I mitt fall är jag dock övertygad om att mina spridare läcker.
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
naa man kunde ju ha hoppats på att jag råkat vända på dom, men inte de..

Väldigt bra att jag fick lite klarhet i det där med sensorarna, då kanske jag kan stryka att det är den sensorn som gör att den är svårstartad för jag har mätt upp dom båda och det verkar som om motståndet är som det ska i dom..
Tror inte att det är spridarna som läcker i min, för den är lika svårstartad om jag kör den ca 5min och sen stänger av och startar igen, men om jag har kört den en kvart typ, så startar den direkt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.