AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.341

Tona eller ej?

do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Funderar på att tona rutorna på min alpina som är en sedan, cosmossvartmetallic...
Är lite kluven och kan ej bestämma mig.
Anledningen att jag tvekar är om den klassiska looken försvinner om man tonar?
Om man tonar vilken "styrka" bör man ha på en svart bil?
Om jag tonar så tonar jag runt om, inget annat...

Tacksam för svar baserat på erfarenhet!
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Tonar du runt om blir det nog snyggt förutsatt att du inte kör för mörkt. Däremot brukar farbröderna på bilprovningen gnälla om man tonar runt om.
Personligen har jag tröttnat på tonade rutor, hade det alltid på mina bilar förut. Skulle möjligtvis kunna tänka mig att tona endast bakrutan litegrann.

En sådan vagn skall hållas orginal. Det är inte en dussin E34 och det är något du bör tänka på innan du ger dig på den med diverse styling jox. Det blir som att beställa BigMac på gurmet restaurang ihop med chateau margot 52 och anklever. ;)
Jag tycker att du ska köra den ljusaste toningen runt om.
Jag tycker också du ska köra den ljusaste toningen runtom, och för att klara sig på bilprovningen finns mycket enkla vägar, nu snackar vi inte att dra ner rutor eller byta säkring utan garanti saker :) hör av dig om du får problem.
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
itouch: hur ska man bete sig på bilprovningen för att gå igenom me tonade rutor?

Mvh
lindström83: Det var relativt enkelt, fanns xx antal framrutor på skroten, finns till din 330i med, en frampassagerarruta kostade ca 400kr, så istället för att jag rev min film fram som jag betalat massa för så köpte jag bara hem en högerruta, monterade av båda rutorna fram, satte på denna och lämnade vänstersidan öppen, åkte och besiktade, han frågade varför ruta saknades på vänstersidan och jag sa att det varit inbrott, vips var jag igenom och nu är båda de tonade monterade och den vanliga rutan ligger till nästa besiktning, ingen lag säger att du måste ha framrutor, så om de eventuellt skulle klaga skulle jag bett dem kolla sin regelbok.
Så 400kr för en extra ruta är det värt :) och alla knep med rycka säkringar, eller chansa med ljusaste toningen funkar inte längre, men detta går ju prima.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
itouch: Varför köpa en ruta på skroten istället för att bara demontera de tonade rutorna?
Och varför stå och ljuga istället för att bara säga som det är om du får en fråga?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado: förstår att du är besiktningsman, men jag vet väl att du vet vad vi vill, och att du själv skulle försökt med olika lösningar, då min toning är i ljusaste form, och dyrbara pengar lagts på den så tänker jag inte bara riva och slänga. Ärligt talat är det löjligt att du ens bryr dig, du vet att alla söker utvägar och sitter fast i samma sak. Tycker du ska sköta ditt arbete och inte lägga dig i andras uppg, bara för du jobbar på sbp bestämmer du ej vad andra ska göra.
Jag har även sett i andra trådar att du själv som besiktningsteknike gett tipset att folk ska köra in utan rutor, då ingen lag är på det, så vad ska man säga när de frågar vart rutorna är, säga att man älskar o köra utan framrutor? vore inte det lögn med, vem vill plocka av sina framrutor liksom?
Dåligt svar av dig.
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
itouch: spelar nog ingen roll vad du säger att du gjort av rutorna. du kan ju säga som det är om dom nu e så intreserade. vad ska dom göra, ge dig en anmärkning i förebyggande syfte?

Mvh
lindström83: Du har rätt, men kändes ändå bättre att ha ena rutan rätt. Skadar heller inte o ha den som reserv sen om någon pajar framöver.
Men vad skulle man då säga? plockade av rutorna för jag visste att den ej skulle passera med toning? låter knas.

Hade fint.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Bader meinhof wagen:
Är bilen i fråga inte en e39 .

Tona ljus ända fram klart snyggt om det görs proffsigt.

Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
itouch: Kan faktiskt hålla med Jesperado här. Varför inte bara låta båda rutorna vara bortmonterade istället för att köpa en som inte är tonad o sätta dit?
du skriver själv "ingen lag säger att du måste ha framrutor, så om de eventuellt skulle klaga skulle jag bett dem kolla sin regelbok." Så varför inte bara köra in utan framrutor som Jesperado skriver? Du behöver ju inga enligt deras regelbok ju?

// M.v.h. Daniel
Spajjs: Jovisst skulle det gå, men jag ansåg det mindre krångligt än att strida med om varför 2st framrutor saknades. Men visst hade det funkar lika bra, så han har rätt.
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
PowerMac;
Jag vet att en Alpina ska hållas original och just därför har jag nyligen satt dit originalspeglar istället för m3 speglarna som satt där när jag köpte bilen.
---
Tyvärr så saknar min bil gardiner på bakrutan och bakre sidorutorna vilket bidrar till min vilja om toning. Besiktningen kommer att ske på vintern då slutsiffran är en 7:a så det vet jag ej hur jag kommer att lösa, får kolla om jag hittar nån som har en bekant på bilprovningen och som kanske är intresserad av att göra en "fuling".
Toningen kommer att ske imorn hos en proffstonare samt valet är rök alternativ ljus toning runt om. Har hört att man kan tona mörkare bak och sen ljusare ju längre fram man kommer med gott resultat men tror att ljus toning runt om passar bättre, eller har jag fel?!
---
Före och efter bilder på bilen kommer komma till forumet efter toningen då den har fått lite flera uppdateringar nu under vintertiden ;)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
itouch: Jag misstänker att du missförstod syftet med mitt inlägg lite, så jag väljer att inte kommentera din otrevliga inställning vidare.
Vad jag menade var att det är helt onödigt att köpa och montera en annan ruta, det går precis som du säger lika bra helt utan. Och om du får frågan varför du besiktar utan rutorna uppskattas svaret "för annars hade jag fått anmärkning på mina tonade rutor" betydligt mer än en uppenbar lögn.

Förutsättningen för en kontrollbesiktning är att bilen är i det skick som ställs på den just där och då, vad du gör med bilen efter besiktningen ska både jag och den tekniker som besiktade bilen skita i (som du så fint påpekade), och det gör vi också...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado: Jag missförstod dig nog ganska rejält, trodde du ville påpeka att jag var skyldig som kom undan och nu kör med tonat fram, är ledsen.
Japp, du har rätt, ångrar lite att jag inte gjorde så med tanke på att bilen inte behöver ha framrutor. Ber om ursäkt.

//jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.