AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.704

Snabbaste tid med BMW på Nürburgring

Sida 3 av 4
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Bridge To Gantry

Bron är några hundra meter efter påfarten, och "gantryn" (gammal reklamskyltshållare över banan), några hundra meter innan avfart.

Det är denna mätsträcka som vi "dödliga" kan använda (brukar om man är der mycket) oss av. Det är lite svårt annars att avgöra vilken tid man får, när ska man starta klockan?...vid bommens öppnande...när man precis kommit ut på banan...

Vid motorsporttävlingar på Nordschleife, tex "24 Stunden" mäts tiden under ett helt varv.

*BAWORAK*
Jag vet att par svenskar kört på 8:05 BTG. Med en lätt preparerad M3 E46 resp en M3 CSL.

Sedan har vi ju den kompressormatade "Loaded" M3 CSL:en, som Richard Göransson kört 7:45 Sport Auto-tid.
Och varvet efter var han sju sekunder snabbare på första 9,5 km, men tvingades slå av för att en bil läckt ut olja.

De siktade på att slå 7:32. Dvs att vara snabbare än vad både Porsche Carrera GT, Koenigsegg och Pagani Zonda körts.
Tyvärr fick de avbryta rekordförsöket i höstas pga av regn.
Men det ryktas om att de skall göra ett nytt försök i april.
Och då är det SportAuto-tider vi pratar om. Dvs c:a 26 sek längre än BTG-tiderna.

Så visst finns det både snabba chaufförer och BMW-bilar. :o)

Det är dock många som är emot att man tar tider och under turistkörningen på ringen är det dessutom förbjudet.
Jag rekomenderar ingen att ta tider och framförallt inte för att slå någon annans tid.

Själv tar jag dock tider i TV-soffan i efterhand från videoinspelningar, för att se om och var jag ev förbättrat min körning.
Inte för att slå någon viss tid!

Och innan man hittar ordentligt runt ringen så ser jag ingen anledning till att ta tider överhuvudtaget.

Under turistkörningarna känns det fö som att det är väldigt få som kör under 8:20 BTG över huvud taget, oavsett vad de kör för bil.

Mvh, Peeter

852
Sörpan
325xi -02
Om någon undrar så är Toomas och Peeter bröder. ;) Dessutom duktiga chaufförer.

Jag har avverkat ca 50 varv på Ringen och har aldrig tagit tid. Jag finner nöjet med körningen så stort att tidtagning är helt onödigt. Detta gäller alltså turistkörning/bankörning med gatbil. Om jag hamnade i en tävlingsbil däremot...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om jag hade kört ett varv så hade jag gärna velat veta tiden och då inte för slå någon annan utan för att få en förståelse för hur fort det går när t ex Sabine kör runt en dieselvan på drygt 10 min...men i första hand är det väl, som många skriver, körupplevelsen man vill åt oavsett om det går på 8 eller 14 minuter...

___
//Ulf
Toomas Pahv:

Jo det är en faslig skillnad. Ca 20-30 sek beroende på hur snabb bil man kör. En Porsche GT3 avverkar BTG sträckan på ca 23-24 sek.

MVH/ Qvarnis
BMW tider:
M5 E39, BTG ca 8.16.
M3 E46 med slicks och på VLN race ca 7.47 fullt varv, dvs ca 7.23 BTG.

MVH/ Qvarnis
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Så mina 1980-talstider bör reduceras med uppemot en halv minut för att vara jämförbara med vad folk kör på idag?
När jag körde låg på och avfart vid den del som ligger allra närmast GP-slingan, där man idag förbinder GP-slingan och Nordslingan.
Tycker givetvis också att tidtagning ej tillhör det viktigaste på ringen. Tog själv ingen tid på de 400 första varven. M en blev sedan nyfiken på att jämföra min egen körning mot mer namnkunniga chaufförer och då är klockan ett sätt att mäta. Alla tilldelade minusprickar på förarkurserna inkluderar även fart , men baseras likamycket eller ännu mer på hur man kör i idealspåret. tidtagning utesluten av försäkringsskäl.Ser till min oförställda glädje att det finns många som liksom jag finner att ringenkörning är det roligaste man kan företa sig med sin BMW. Tyvärr har det inte framskymtat så tydligt på forumet där körglädjen stått tillbaka för posörerna och spoilerproffessorerna. Freude am Fahren!

mrMPOWER
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Men det är ändå kul att se hur tiderna blir bättre ju mer man lär sig banan. Eftersom nästan alla min Ringen-varv har gjorts med MC var det lite bökigt med tidtagning, men medföljande kompisar som tyckte att depå-stämningen var glädje nog klockade en hel del av mina varv. Fast det var ju sällan som ett varv kunde köras utan att störas av andra trafikanter.
300
höfläkt
535daT -05
Alltså, om du kört 8,39 helt varv, så skulle det innebära 8,15-8,20 BTG. Detta med en std sportevo med lite bättre väghållning eller?
Det är en Sport Auto tid dvs utan depårakan eftersom vi var tvugna att lämna banan där. Dessutom var bilen chiptrimmad till 255-260 hk lägre slutväxel 3, 45 istf 3,15 YOKOHAMA A0008R däck Och det viktigaste av allt teddytärningar på backspegeln. Men rattmuffen tog jag av, för ratten blev så tjock att den var svår att greppa. Eftersom det gällde uppkörning låg kocentrationen främst på ideallinjen ej på fart. Möjligen har snabbare varv avverkats när farten var det viktiga. Fast det viktigaste har trots allt varit att ha roligt och det har det varit på alla mina c:a 500 varv. Roligast första gången -87 med 528 automat. Bredsladd överallt med urusla tider som följd, men skitkul, såg väl närmast ut som Sabines dieselvan?Men första varvet med sportevon då jag vågade köra betydligt fortare än med gamla M3an eftersom den ingav en otrolig säkerhetskänsla genom att vara lika stabil i 240 som 50 km/ tim glöms heller inte i brådrasket. Önskar alla BMWägare få möjligheten att ha så kul som jag haft där nere./ Föredettingen.

mrMPOWER
300
höfläkt
535daT -05
Både tiden och effekten efter chipningen låter väldigt bra.
Men du blir diskad på grund av teddytärningarna. ;)

Du skulle ha sett vilken uppståndelse det blev när folk upptäckte att det var rattmuff och teddytärningar i en sportevo. Inga fälgar i världen hade fått den uppmärksamheten. Effektökningen uppmätt på rullande landsväg . Provade både original och trimchip om original gav utlovade 238 kusar så låg BBR chipet på 255-260. Stor effektökning på en sugmotor tycker jag också. Desto bättre att ha papper på det.

mrMPOWER
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Jag har själv aldrig kört på ringen, plånboken trilskas lite, men varit där ett par gånger. Senast i påsk. Fick åka ett varv med en Carrera GT! Det gick undan...
Be
18
Becker DTM
Till förfogande:
540iA (M-fahrwerk) -93
850CiA (M73) -95
Är nyligen hemkommen efter mina första varv på Nordschleife och måste säga att det var en närmast euforisk upplevelse. Känslan när man utan något som helst förmynderi löser sin biljett och bara någon minut senare flyger ut ur kurvkombinationen Adenauer Forst på lätt fyrhjulssladd med backspegeln full av vråltrimmade Golfar, frustande 911:or till höger och vänster och med en Ducati som drar förbi på bakhjulet är obeskrivlig och det är svårt att inse att det som försigår faktiskt är helt o hållet lagligt :D

Som redan påpekats är det ju inte särskilt väsentligt för upplevelsen att klocka sina varv. Trafiken och de relativt frekventa avåkningarna på banan gör dessutom att det är sällan man kan köra ett helt varv i "fulltempo" utan att distraheras. Men visst är det kul att se ungefär var man ligger tidsmässigt och eftersom färddatorn har en tidtagarfunktion var det svårt att låta bli :)
Bästa varvtiden under dagen, mätt enligt "bridge to gantry", hamnade på ca 9.50 med gamle trotjänaren 540:n -93a, utrustad med den relativt varvtids-ovänliga kombinationen 15,6 tums fälgar på TRX-däck och automatlåda. Då gick det undan ganska bra - så pass att en storsint hojåkare signalerade att jag skulle passera honom på höger sida innan Schwalbenschwanz-kurvan, något som ju egentligen inte är tillåtet (endast omkörningar till vänster är tillåtna) men uppenbarligen var han mån om min varvtid och jag ville ju inte göra honom besviken... :D

Jag hade också fömånen att få åka ett varv med en synnerligen entusiastisk och kompetent engelsman i en race-preparerad 318ti med utsliten inredning, bur och BTCC-liknande vrål under huven... när han genade över kurbsen i Wipperman-sektionen förväntade man sig halvt att se fjäderbenen skjutas upp ur framskärmarna :D

Det var också kul att se hur verklighetstrogen Nordslingan i playstationspelet Gran Turismo 4 är sin verkliga förebild - det spelet är tveklöst ett utmärkt sätt att lära sig hur banan går och ungefär vilka spårval som gäller.

Hursom helst så råder jag alla som ännu inte upplevt kicken att köra på Nordschleife att göra slag i saken och åka dit. Jag har aldrig haft så kul bakom ratten förut och en mycket svår abstinens har redan satt igång... :D

Licht an?
Kul läsning, Becker!

Välkommen till "Ringoholic-gänget"! ;o)
Det är ett beroende som är mycket svårt att ta sig ur...

Nu har även jag skaffat mig en BMW, som dragbil till Lådbilen(Seven).
Det är en 330i Touring-03, som även den ska få bekänna färg på ringen lite senare i höst. :o)

Peeter
M5
45
M5kungen
Bmw M5 E34 -95
Bmw M3 E36 -93
Mini Cooper S JCW
Opel Kadett GT -91
har ingen aning vad btg och deras riktmärken är för något men kom hem i morse från ringen.
körde 4 varv varav inget varv var helt torrt men ok
körde en Bmw M3 e46 -03 och klockade när man släppt ut efter konerna och fram till insläppet på rakan. 9.15 blev bästa tiden med ökat regn efter 80% varvet. går att putsa mycket men ett bra riktmärke till nästa år.
varför dissar alla varandra här?? följ tråden å fram med tider som inte e satta i huvet!
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Precis under 10 min med en Z3M, då missade vi lite med tidtagningen och dåliga bromsar. kommer bi en resa till i år. då skall de kollas hur fort en Z3.a kan ta sig runt Ringen.

Daniel

Länk
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Kan inte annat än erkänna att jag är extremt avis på er som kört på ringen! Jag har själv tänkt att åka dit, men hittills har det helt enkelt inte blivit av. I år blev det Gotland Ring vilket torde vara det närmaste man kan komma, men ändå så långt ifrån.
Fram tills jag själv fått tummen ur röven för att köra mina första varv på Nurburgring kollar jag filmklipp samt läser inlägg från er andra som fått en upplevelse utöver det vanliga!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.