|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har två fel som jag ska tag i men vet inte riktigt var jag ska börja titta. 1)Idag efter ca 1 timmes körning i -8 så ville inte temp-nålen peka rakt upp. Detta kan ju vara min mätare men jag skulle nog tro att det antingen är givaren eller så är tempen för låg. Spontant så vill jag kolla termostaten eller rent av bara byta den. Men frågan är ju om det kan vara något annat som gör att tempen är låg. 2) tomgången!!???... Vid start vid kallt väder(typ -8)..(som nu) så lägger sig tomgången på typ 1200-1300 rpm... efter att "duttat" på gasen så lägger sig tomgången på 1500rpm och kan ibland lägga sig på 2000rpm. Efter att ha kört en stund så lägger sig tomgången på 2000rpm när jag stannar och lägger i friläge. Förslag */Danne | |
|
Det där med varvtalen låter ju onekligen knepigt verkar som det är nåt spjäll som kärvarkan det vara tjuvluft men då brukar väl tomgången vara orolig eller väldigt låg . tempen är nog en termostat som sagt sitt hur långt upp går tempen? på min 530IA så gick tempen upp men föll när jag körde efter landsväg och det blev bra efter termostatbyte. har du sökt på (sök inlägg) där kan man hitta mycket att läsa. sök på (hög tomgång)..(låg temp) prova det Hoppas det löser sig Bimmer |
|
|
Hej, okej.. låter som samma fel med tempen... byter termostat i kväll. Rörande tomgågnen så har jag tittat i TIS manualen från BMW och det ser ut som att vara "Idle Controll Valve Selenoid"... Men den säger att den borde ligga runt 1300varv i så fall och inte runt 2000... Frågan är om denna "Idle Controll Valve Selenoid" kan driva upp tomgången till 2000 varv eller om det är något annat spjäll eller "pjupp", "flupp" eller "moj" som kan vara felet */Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.