AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
761

Hemska vibrationer som upphör?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Efter att ha skottat av/runt bilen i en timme kom jag loss. Körde in mot stan och när jag passerade 70km/h så började hela framvagnen och ratten att skaka och vibrera något fruktansvärt. Trodde jag hade punktering eller ngt, körde in vid en mack men såg inget. Körde vidare och problemet bestod. Efter parkering på ca en och en halv timma körde jag sedan hem och det var BORTA...som om inget hade hänt...

Vad kan ha orsakat detta? Kan det ha varit så enkelt som snö/is innanför fälgarna på framhjulen? Kan det verkligen göra så mycket obalans?
Andra tankar? Kan ngt ha tagit skada?

*BAWORAK*
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Börja med att tina av bilen i värme för att utesluta isbildning. Har sälv varit med om det...
Parkerade du i garage? Kna ju kommit snö på insidan av fälgen med obalans som följd.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Nix,
Stod utomhus, hade en fiiin stor snövall till höger om bilen där snö liksom rasat ner mot bilen, samt att det var ett helsike att komma ut, fick "gunga" ganska många gånger. Så att det har kommit snö/is in genom fälgen ser jag som mycket möjligt tom troligt.
Men kan det ha varit det?

Det försvann ju när jag skulle köra hem...

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Var kan ISBILDNINGEN ha satt sig för att skapa detta fenomen?

*BAWORAK*
Hade samma fenomen, det var snö och is på fälgarna.
jo
97
jol

540 iT -97
När man balanserar ett hjul så är det inga stora vikter man använder... oftast mellan 5-40gram. Det behövs alltså inte särskilt mycket is, snö, jord för att det ska bli riktigt jobbigt att köra.

Det kan göra ont att jaga älg med bil.!!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Oki,
tack för alla lugnande svar.
Hoppas bara inget skadades eller så utav vibrationerna.

*BAWORAK*
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Svante, har du fått ordning på problemet?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja jo som jag skrev så var problemet bara på vägen till stan och tennisspelandet. När jag väl spelat färdigt och skulle hem så var det som bortblåst, hade kanske smält undan då eller ngt.

En av mina kollegor hade samma problem igår på sin 535a, snö och is i höger framfälg.

Lustigt att så lite kan påverka så mycket. Det är då man fattar hur jäkla fininställt allt måste vara, inte bara på en bil som min utan tänk på en M5a eller ngt...helt sjukt ju:-)

Men tack för att du frågade.

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.