|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Helsyntet 30-50, är det bra att använda? MVH/ Qvarnis | |
| Castrol rekommenderar GTX 9 Magnatec 5W-30. | |
|
Skulle inte hälla Magnatec i någon av mina bilar, då den inte är en "ätka" syntetolja. I en 730d E65 skulle jag använda SLX 0W30, Edge 5W30/0W40 eller Valvoline SynPower 0W30/5W40 Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Tror ni inte att alla syntetoljor i dagens moderna samhälle är bra och överkurs? Ska det vara syntet elr mineral? Är 30-50 okej? Den olja jag tänker på heter 76. MVH/ Qvarnis |
|
|
Skulle aldrig komma på tanken att hälla något annat än syntetolja i en modern bil, 30-50 är på tok för svävt intervall, ang mineral/syntet läs det som skrivits här på forumet av JohanB. Val av olja beror på hur bilen skall användas? Vanlig vardagskörning, använd SLX 0W30, lite hårdare men inte bana SynPower 5W40 eller edge 0W40. /Fredrik |
|
|
Jag håller med Kalle! Castrol eller Valvoline & självklart helsyntet. Det är ganska stor skillnad mellan olika märken. Och handen på hjärtat, du väljer nog inte vilken olja som helst till Porchen? |
|
|
Jag skulle vilja påstå att det är förhållandevis liten skillnad mellan olika märkesoljor så länge du jämför likvärdiga produkter. En olja med kallviskositet 30, skulle jag aldrig slå i en bil som går i vanlig trafik, i synnerhet inte under det kalla halvåret. En sådan olja är förmodligen en ren racingolja och de motorerna varmkörs mycket noga innan de belastas. Dessutom helrenoverar man dem rätt ofta, vilket jag inte tror att så många vardagsbilister är beredda att acceptera... Det finns inga fördelar med mineraloljor förutom literpriset, så solklart bör man välja en helsyntetisk olja om man vill använda det bästa som finns för motorn. E65 är gjord för lågviskös olja så max 40 i varmviskositet skulle jag använda. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
3 liters dieselmaskinen ska enligt BMW ha minst en LL.98 godkänd olja. OW-5W.30-40 i viskositet Finns 100 talet godkända helsyntet att välja på ///MVH Hasso Länk |
|
Det är samma olja som är i Porschen så den är bra men det verkar vara olika åsikter? Jag förstår inte riktigt vad du menar hasso med 0W-5.30.40?? Jag har tre oljor - alla av märket 76 och jag anser den oljan vara precis lika bra som alla andra oljor - i garaget att välja på i dagsläget: Syntet 30-50, mineral 30-50 och en 76 olja det står "Racing performance oil" på i 10-30 men den sista kan jag inte tyda om det är syntet elr mineral?? MVH/ Qvarnis |
|
| Qvarnis - Kallviskositeten på en "normal" bil bör vara 0, 5 eller 10, inte 30 som du skriver att du har. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Din 76 olja är inte godkänd för serviceintervall upp till 2500 mil och för tjock för att ha en en bruksbil åtminstone under vintertid dessutom är inte motorn konstruerade för den viskositeten. Motorn kommer att gå utan smörjning om det blir/är kallt. Vad jag menar är att att alla LL-98 godkända oljor har kallviskositen 0W-30 el 0W-40 alt 5W-30 el 5W-40 ursäkta att jag förkortade. Jag tycker inte du ska laborera med olja utanför dessa godkänd värden. Sedan är det upp till dig själv. 76 är säkert ingen dålig olja men den passar inte till en BMW. ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Kan man använda 76 oljan 10-30 då som jag har stående och även kört Porschen på den oljan? jag vill inte snåla bara använda det som huset hava. MVH/ Qvarnis |
|
|
Jag är inte den typen som skriker "det måste va BMW original" eller "det måste va vad BMW rekommenderar" Men med tanke på att det är långa serviceintervaller på bilen så bör oljan va longlife godkänd. Det går naturligtvis att använda annan olja men då bör du göra ett oljebyte extra mellan de ordinarie servicarna. Av dom oljorna du har på hyllan skulle jag använda 10-30 oljan, förutsatt att det är en syntetolja. Här är en länk till 76 oljorna. Länk |
|
76 ägs tydligen av Jets ägare Conoco. Länk Visst kan du det vem skulle hindra dig :) Men den är inte godkänd till BMWmotor men det är ju bättre än ingen olja alls. Den är ju "för tjock" när det är kallt till din motor, vet ej vilka toleranser smörjsystemtet har vid -15-20C, sommartid borde det inte vara några bekymmer, men du lär nog byta oljan oftare än vad serviceindikatorn visar om det är 2500 liter bränsle på en diesel mellan intervallen. Har du bilen står ute i kylan med kallstarter skulle jag använda rätt olja. ///MVH Hasso Länk |
|
76s oljor är av hög kvalitet, dock verkar dom sorter som föreslås här inte vara lämpade till en modern BMW diesel.. BMW CS #5139 |
|
|
Skulle som sagt inte använt någon av de nämnda oljorna i den bil som det gällde. Dumt att snåla på en sådan sak bara för att man råkar ha lite olja över... 0W30, 0W40 eller 5W40 är lämplig viskositet och då givetvis helsyntetisk olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vilken olja och viskositet anbefaller BMW och vad är det som är så speciellt med den jmfr en annan syntet i samma viskositet? MVH/ Qvarnis |
|
|
BMW Anbefaller Castrol SLX 0W30, vilket också vore mitt förstahandsval till en 730d. Givetvis kan du lika gärna använda en Valvoline Synpower 0W30, den är också LL 98- godkänd, eller vilken annan LL 98-godkänd 0W30- olja. 76-oljorna i de viskositeter du nämner ska du under inga som helst omständigheter slå i en 730d. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Vad skiljer Castrololjan 0-30 mot 76 10-30? MVH/ Qvarnis |
|
|
SLX Är longlifegodkänd, har lägre kallviskositet och större viskositetsspann = en bättre olja för ändamålet. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Det enklaste svaret är att 0W30-oljan är betydligt mer lättflytande än 10W30-oljan, när det är kallt. (under +40 grader Celsius) 76 10W30 är troligen en helsyntetisk olja (om det är denna olja: Länk ) och den är säkert inte dålig, men när det är kallt är den inte optimal och den är som sagt inte godkänd för förlängda oljebytesintervall i BMW:s motorer. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.