|
|
|
|---|---|
Njuren |
Hej! sökt inlägg/tittat bilvårdtips. Tänkte prova på och gå steget längre i bilvårsdvärlden,har endast vaxat bilar. Vad innebär rubba och polish? Vilket gör man först och hur gör man? Tacksam för en kort instruktion! mvh Njuren BMW - i nöd och lust? |
|
Här hittar du alla svar ---> Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Rubbing kör du OM du har en väldigt sliten lack. Rubbingen har alltså mer slipmedel än polishen. Så är lackan övrigt fin och bara lite sträv av saltet etc, så tror/tycker nog jag att du ska låta bli rubbingen. (Ofta på röda bilar som blivit väldigt oxiderade kan det behövas rubbing). Gå på med polishen och sedan vaxet (olika skolor, en del säger att man ska låta vaxet ligga på en längre tid, andra säger att man ska ta bort det så snart det torkat, annars så kan man få en flammig yta). Tejpa alla svarta lister innan, så spar du mycket tid, bara drygt att försöka undvika dem och man får alltid stänk på dem, vilket resulterar i tråkigt vitaflammiga lister. Och du kan med fördel köra över alla rutorna med vaxet (dock inte framrutan). ,,, detta är iaf hur jag gör det, sedan finns många andra åsikter om hur man ska göra. |
|
|
Undvik rubbing om du kan på röda bilar, använd oxidlyftare istället undvik vax på rutorna det finns medel att använda om man vill ha avrinningseffekt på rutorna, vax är inte avsett att ha på rutor det är något som man absolut bör undvika det blir flammigt och "mjölkigt" Alltid roligt med glada amatörtips annars !!! Om man inte vet nåt om bilvård så ska man inte uttala sig tycker jag eller ?????? Några ord från nån som drivit eget i många år !!! |
|
|
Som sagt,,, det finns många olika varianter. Jag har polerat kompisen utställningsbilar ett par gånger. (ram-renoverade bilar (totalt renoverad veteranare) ett antal bilar, så inte helt tappad bakom flötet). Vad jag vet så ska inte vaxen iaf förstöra/repa tutorna iaf. Men som sagt, jag är ingen expert på området, bara "glada amatör". |
|
|
,,, svårt att vara ödmjuk nör man är bäst! Är det så man säger? (Nej, syftar INTE på mig själv, då jag inte äger filma som jobbar med rekond). Jag poängterar att man ska undvika rubbing om bilen inte är i ett ganska så dåligt/illa skick. Jag säger INTE att man ska gå på alla röda bilar för att dem börjar bli oxiderade. Är bilen mer rosa/vit, då tycker iaf jag att det kan vara läge med rubbing (OM inte polishen ger ett tillfredställande resultat). Men tydligen finns det mer effektiva medel, så klart du ska använda dessa. Hur som hellt, pröva dig fram, börja med milda medel och se hur det verkar på lacken. Är du osäker så pröva på en liten "dold" yta som inte förstör utseendet av bilen. Lycka till! //Micke |
|
|
Jag kör alltid vax på sidorutorna,och har aldrig fått "mjölkiga eller flammiga" rutor.Beror nog på vad man använder....Brukar köra med samrtabs Platinum eller Mirror image..Blir hur bra som helst!!!! |
|
porta |
Platinumoch Mirror funkar helt ok på rutorna. Men om man skall behandla rutorna så finns det bättre medel. |
|
Korta tips. Endast oxiderad lack: Använd en kemisk rubbing(utan slipkorn) eller oxidlösare. En repig lack: Använd antingen kemisk rubbing eller grövre rubbing med slipkorn. I alla fallen ska du efterarbeta med oscillerande maskin för att jobba bort rosor som kan uppstå. Tejpa in all plast och gummi du inte vill nöta på eller missfärga. Jobba med lågt varvtal och jämnt tryck över ytor stora som att du delar in motorhuven i fyra delar åt gången. Sen som med allt hantverk finns det tusen sätt att göra det på och alla särr är bra utom de dåliga. Ta god tid på dig!! Mvh Jörgen Jojje |
|
Njuren |
Tack so jettemycket for era svar! BMW - i nöd och lust? |
RoyalShine Sverige |
jobba i denna ordning: Rubbing. välj Grov Medel Eller Fin bedöm vad lacken är i behov av. Polish. om lacken är i god kondition eller som sista steg innan waxning. Wax. slutprodukt för att skyddda den polerade ytan mot nedbrytning. |
|
jag brukar göra enligt följande 1, avfetta och tvätta 2, turtelvax color back 3, turtel vax gröna plåtburken 4, sonax röda plåt flaskan bara vax ingen rengöring fördelen med collor back är om det finns dåliga fläckar så kan man alltid gnida en gång till (bättre skynda långsamnt) det tycker jag brukar bli bra sen så brukar jag efteråt tvätta bilen och lägga sonax vax på den en gång i vekan 3 gånger sen blir jag nöjd |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.