AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.959

E46 steptronic "hugger" vid nerväxling

Sida 1 av 2
SR
Blir fundersam på min steptronic-låda... Sitter på en e46 320 touring 2002/3, gått 6800 mil. Följande observation har gjorts;

När bilen är kall, typ de 5 första minuternas körning och jag bromsar in för t.ex. rödljus, så "hugger" den/"motorbromsar kraftigt" när den skall gå från 2:an till 1:ans växel. Det är nästan så att man "slungas" framåt i bilen.

Detta sker alltså enbart när jag bromsar in (dvs. den växlar ner) och när bilen är kall och främst från 2:an till 1:an. När bilen är varm och i övrigt så växlar den hur fint som helst...

Allvarligt fel? Någon som råkat ut för/har, samma problem/fel? Vad göra? Normalt?

Tacksam för kommentarer!

P.s. Japp, jag har försökt söka och läsa inlägg, men har ännu inte hittat något som passat... D.s.

//SR

.............................
Jag har 3 hjärnceller; två spridda och en i klunga
SR
Ingen här som har erfarenheter av en hårt växlande steptronic på en e46:a???

//SR

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Inte på det sättet du beskriver. Klart att den "känns" lite mer i just ner växling när det är riktigt kallt ute som nu och bilen inte fått upp värmen. Men det försvinner på min efter bara någon minut. Låt bmw kolla den, kanske behövs ny olja i automaten? Är den import?
SR
Nix, är svensksåld. Jag är andra ägaren. Visst, inte slungas jag framåt och däcken skriker för att den kastar i en lägre växel, men den växlar som sagt var betydligt hårdare, främst från 2:an till 1:an och då när den är kall, dvs. typ dom första 5 minuternas körning.

Skall det verkligen vara så??? Själv funderar jag på att bara köra den, serva den som det är tänkt å se vad som händer typ. Rasar den, så kan det ju orimligt vara något som man själv skall bekosta... ELLER, å då kommer nästa fråga; är det verkligen rimligt att en 3 år gammal bil som inte ens passerat 7000 mil, fullservad, skall ha ett växellåderas??? Tycker det hela verkar mycket märkligt/dåligt...

//SR

Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Nej det är inte rimligt med ett ras på din bil men jag hade pratat med Bmw om det. Dom kanske kan uppdatera programvaran som styr lådan. Jag själv är väldigt nöjd med min steptronic, har faktiskt inte hört eller läst om några direkta problem med dom.
Ja hade typ samma fel på min och va förbi på bmw i solna. Jag trodde de hörde ihop med att jag hade glapp i länkarmarna men de gjorde inte så stor skillnad när jag bytte dom. Dock så tipsade bmw om en uppdatering på programvaran i lådan och efter de så försvann problemet.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
v800: Vad tog BMW för uppdateringen av lådan?
Gjorde de hos "pelle-bakom-hörnet-verkstan" för 800 men de va helt ordinariepris me moms o allt. Bmw skulle ha 1500 tror ja. Tar tydligen olika tid beroende på vikken plats i kön man får mot programuppdateringsdatorn som sitter i tyskland eller nåt. Tycker dock att de där borde va goodwill-gratis från bmw´s sida eftersom en programvara i växellådan ska fungera och inte va som microsoft windows å få "tillfälligt fel - var god starta om datorn" mitt på e4:an.... Hörde dock att så kommer de bli framöver, tror de va fiat som börjat ha windows program i sina nya modeller.. scary!!!

Jobbit om man ligger på autobahn i 250 blås å instrumentbrädan visar att man har slut på internminne och måste starta om bilen inom 5 sekunder HAHA
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag betalade 400 spänn för att uppdatera lådan hos Borgs bil.

//Player
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
*hummm*

Mn har gått 7600 mil nu och jag har märkt en tendens åt samma håll.. alltså att den växlar väldigt "abrupt" ner till ettan när den är kall. Märks även när man går snabbt på bromsen när man har låga varv på tvåan (typ om man sitter i kö)

Försvinner spårlöst när lådan fått lite värme. Själv tror jag bara att det är frågan om dålig anpassning för kylan i Sverige. Händer enbart på vintern, aldrig på sommaren.

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
SR
amullo: låter som vi har identiska bekymmer... kan inte annat än instämma exakt i din beskrivning...

Men allvarligt talat... Skall man verkligen; dels acceptera ett "sånt beteende", dvs. så abrupta växlingar, även om det är "skrämmande 10 minus typ" (nej tycker jag...) å för det andra; skall man verkligen behöva flisa för det, om det är ett "programvarufel"??? (Återigen, nej tycker jag) Egentligen hårresande att ens diskutera en ev. kostnad för det... (låt gå för slitage osv, men när det är fel i programvaran, dvs. man har fått fel program/defekt program, så kan det ju knappast åligga ägaren att stå för att bmw tillhandahållit kex-program?!?

//SR

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejsan!

Kör själv en steptronic låda men upplever absolut inte nedväxligen som brutal eller abrubt på något vis. Jag tror antingen på en uppdatering av mjukvaran för växellådan eller ett oljebyte på växellådan eller båda två i kombination.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hört nåt om ett "vinterprogram" eller liknande som går in innan lådan är varm. Osäker på om det stämmer dock.

Carl
Pa
27
Pama
E28 M535i, 1985
E36 328i Cabrio, 1997
Hej SR!

Jag har haft exakt de problem som du beskriver och de försvann efter en uppdatering av programvaran.

Hälsningar

Per i Norr
SR
Tack för det Pama!
Får helt enkelt ta mig en tur till bmw-doktorn och åtgärda detta!

//SR

SR!
Har du uppdaterat än?Vart det bättre!
Har samma strul själv.

Blackbird

Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Samma problem här, trodde det skulle vara så :-)
Blir till att ringa BMW.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Nu var det gjort! Carlsson bil i Örebro uppdatera mjukvaran och vips var problemet borta,kostnad 1021:-.
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Samma här. Uppgraderade idag. 600:- ink moms hos BMW i Segeltorp. Problem solved!

//Joakim

Hmm..

Hej hej, lider fortfarande av dessa problem, har inte uppgraderat programvaran. Såg Era svar först nu...

Hur som helst: Finns det något "namn" på den uppgradering Ni gjort? Vad sa Ni/bad Ni om när ni gick till bmw? "Hejsan, skulle vilja fräscha upp programvaran till vxl-lådan" eller vad? Pratar vi månne olika uppgraderingar här, beroende på modell och års-modell?

Tack så här långt!

//SR-touring
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
"Hejsan, skulle vilja fräscha upp programvaran till vxl-lådan" var ganska exakt vad jag sa.. och det hjälpte.

//Joakim

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.