|
|
|
|---|---|
|
Hej, Köpte en 525i E34 från 1994 igår och gjorde en nogran genomgång idag. Kom fram till att jag bör byta kamrem plus lite oljor för att vara säker på att det är gjort. Även fast den hade full servicebok så vet man ju inte alltid om det är gjort... Då jag aldrig har meckat BMW tidigare så har jag några frågor. 1)Hur långt tid tar det att byta kamrem och behöver man specialverktyg? 2)Hur mycket behöver man demontera för att göra detta byte? 3)Finns det saker som sitter bakom kamremen som bör bytas när man ändå har rivit bort kamremmen? 4) Vattenpumpen är inte bytt. bör denna bytas i förebyggande syfte då bilen gått 26.000 mil. 4.1) I så fall hur långt tid tar det? 4.2) Gör man det samtidigt som kamremsbytet... m.a.o. kan jag byta vattenpump utan att byta kamrem eller sitter kam och vattenpump på samma rem. 5)Listerna runt om sitter lite sissådär... är detta vanligt förekommande, finns det nya lister alt. nya listfästen. */Danne | |
Helga |
Är det inte kamkedja på en 525 -94?? //Helga |
|
Stämmer att det är kedja. Mvh Johan |
|
|
Det sitter väll en kedja mellan kammarna och en rem mellan vevaxel och kamaxel... eller?? Drivrem typ */Danne |
|
|
hmm... ok... Det förklarar... Tyckte remmen i framkant såg lite vek ut för att driva kamarna. HAr som sagt inte läst på ordentligt om motorn ännu... :)) |
|
| kedja! kolla vanosen med vilket jag förmodar din bil har,lite klydd med det ibland. | |
|
Hur kollar man den på ett enkelt sätt. Kan man lyfta på kåpan och kolla eller är det massiv demontering för att komma åt den? |
|
|
Det finns inga remmar i din motor så var det klart. Finns normalt inga problem med vanosen om bilen blivit servad normalt. Mitt råd är byt v-pump finns risk för haveri på den vid 15-20mil, med dyra reparationer som följd.Kolla eller hällre byt lock till kylsystem så har du minimerat risken för högt tryck i kyl med alla prob det innebär. Listerna finns att köpa på bmw för mellan 200-300:-st Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.