|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilket är ballast/häftigast/grymmast och roligast tycker ni? Själv är jag näst intill inte det minsta intresserad av strippen eftersom jag inte tycker det ger mig något att från stillastående bara gasa rakt fram i 201/402m.... Att däremot ligga och nöta på en bana är skitskoj och ger mig som förare lärdom av både hur jag själv och bilen fungerar och det även är en lärdom jag även har nytta av i vardagstrafiken. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! | |
| Håller med till 100%!! Ställer ju helt olika krav på bilarna dessutom. På stippen behöver du ju varken bromsar eller väghållning... | |
|
Skulle inte Hammarström och de andra bilarna ha rejäla bromsar och chassi/väghållning så skulle nog strippenkörningarna bli rätt riskfyllda. Har ni sett Hammarströms chassi reaktion så förstår ni nog vad jag menar. Så att man inte behöver väghållning/chassi och bromsar på strippen köper jag inte. |
|
|
Dubilidu: Antiloop menar antagligen i samma utsträckning som en banbil. Det är stor skillnad på schassiuppbyggnaderna i en banbil och i en strippenbil om vi ser till seriösa byggen. tänk själv: en banbil har krafter både fram/bak/sidor mm medans en strippbil oftast har största kraftuppfånget baktill antar jag... borde därför va olika konstruerat.... //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Det är ju på strippen man börjar med för att behärska hästarna och lära sig växla rätt, men tyvärr med alldeles för mycket ras på div drivlina och motor! Gäller ju främst då konv. med överladd. På banan lär man ju sig att bemästra bilen och bli ett med denna, vilket man kanske skulle börjat med för att ev slippa ras och avåk rakt fram. Hur som helst kostar all motorsport en j...a massa dough,och de e då prioriteringen gör sig påmind igen.(vilket tagits upp i många tidigare trådar) Tänkte själv prova på lite bana i år,se hur bilen ter sig i kurvor med lite högre farter.¨ Det absolut manligaste enl mig måste vara Rally,och kanske då mest som kartläsare, att lita 100 procent på att föraren håller sig kvar utan att åka av. MVH Patrik |
|
Av att köra på bana och stripp föredrar jag helt klart bankörning. Av att gasa på rak väg och köra inspirerat på kurvig väg väljer jag gasa på raka vägar, mest pga att riskerna med att köra fort när det svänger på allmän väg. Dessutom är chansen större att stöta på en jämlik som vill kraftmäta. :-) Flåklypa |
|
|
Har kört 911:a på bana några gånger. Det är sjukt kul!! Strippen tycker jag suger rätt hårt, har iofs bara kört mot kompisar osv. Tycker skicklighetsfaktorn på strippen mest består i att reagera snabbt och att kunna växla snabbt. Det är jag inte så bra på... hehe Men bana ger mycket mer tycker jag...! mvh |
|
|
Jag är en "strippen-person"... Banracing tar sådan tid, energi och planering(vid körning)... man får hela tiden tänka på bakomvarande och se upp för ev. kracher osv... 201 meter(rakt fram) har man provat på och jag är fast... _____Vraum!_____ |
|
|
Se upp för bakomvarande på bana??Glömt att gasa?Den som är först väljer spår, den bakom får ta vad som blir över. Eller hur?Har du ingen BMW? mrMPOWER |
|
|
man ska givetvis va extremt uppmärksam på bakomvarande. Att försöka stänga nån bakomvarande som kör snabbare än sig själv när man kör för skojs skull med gatbilen låter bara dumt.. Större risk att nåt händer oxå när man blir lite uppjagad av bakomvarande. LÄTTARE ATT JAGA ÄN ATT BLI JAGAD. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Jag kan inte påstå att jag har kört mkt rakt fram åka...men en och annan tur har det blivit i några vassare jänkejärn, visst det är kul....men det är inte riktigt min grej. Men därimot att både gasa, bromsa och svänga är jäkligt kul.....tycker iaf jag. Iaf när det går så pass fort så att e30an knirkar i karossen när chassit vrider sig ;) Det ni skriver att man inte behöver kolla bakåt; hur fort man själv kör så är det alltid någon annan som kör fortare! Och börjar man stänga någon annan på en banträff...så blir det snabbt svartflagg och ett obokat depåbesök. |
|
|
Har kört på bana ett antal gånger med en riktigt lättad bil och rena slicks, och kört på strippen en massa gånger med olika bilar. Jag kan inte säga att bana är så mycket roligare. Visst är det kul men inte så överdrivet. Sen är det oftast så att man blir förbannad på en massa grejjer. Bromsar som överhettas, däck som inte greppar, bilen som niger och rullar, folk som drar ifrån. Sen skulle jag vilja påstå att man kör betydligt hårdare på strippen än på bana, oavsett hur mycket man pressar på bana. |
|
|
>Toomas Pahv Humor? |
|
| Fördelen med strippen är att det är mycket roligt för pengarna, bana tenderar att kosta, superstripp eller slalom är ju ett kul mellanting också -), jag gillar alla 3 ! | |
|
Ferox: jag förstår inte hur du menar med hårdare på strippen än på bana oavsett hur hårt man än kör på bana.. På bana måste va hårdare eftersom du sliter mer på hela bilen (broms/koppling/däck/ bussningar mm, mm) Så att de skulle vara hårdare kan jag inte hålla med om.. Jag kan däremot förstå att strippen blivit så populärt. kör man med en normal gatbil utan jättepåkostade trimsatser mm så är ju srippen fördel kostnadsmässigt, och sliter inte däck på samma sätt. på strippen kan du ju slänga på en uppsättning billiga högprofilsdäck och köra på , men vem vill göra det på bana? jag har endast vart och kollat strippen en gång. (Emmaboda) och det va kul men fanns också riktigt störande moment. Roligt: se alla grymma bilar och va de kan prestera. Få lite inspiration om va som kan göras på den egna kärran mm Piss: Idioter som super sig fulla och tvunget ska sitta utanför de markerade områden trots att funktionärerna tjatar på dem mest hela tiden. Visst. nån öl är helt ok men varför i he...vete ska man supa sig full på en sån tillställning. Killar i 18-25årsåldern som brottas på olämplig terräng om vilket bilmärke som är bäst.. växer inte folk upp? Hur mkt jobb och angagemang som läggs ner från de som ordnar allt så finns det alltid folk som ska förstöra. Jag kan inte påstå att jag e snål me spriten när jag festar till de lite, men jag väljer iaf mina tillfällen bättre än en del andra! Bilar och alkohol hör inte ihop anser jag. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
Gemini__ |
Håller med dig, helt otroligt vad folk super vid dessa tillställningar. Vilka nötter, finns väl bättre ställen att festa järnet på. Mvh: Thomas Den enda sanna E34 M5-sidan - www.e34m5.se |
|
Det jag menar att man ger 101% på strippen när man kör. Man pressar extremt på koppling, växellåda, motor osv. På bana brukar man inte alls ta i så extremt då det inte är någon tävling man håller på med. Tar man i ordentligt är det en risk att man glider av och blir svartflaggad. Och inte sagt att ju mer man tar i dessto snabbare går det. Man tar i som fan och ska bromsa senare än förra gången, och så missar man bromspunkten. |
|
|
Har varit på en del Stippen körningar och kan bara hålla med ang Emmaboda. Det är för mycket fylla och bråka. Jag va på Tullinge förra året och jäklar vilken skön tävling Noll fylla MAX körning och upplevelser. Men iår så är ju Emmaboda helt nytt så då får man hoppas att det blir bättre. |
|
|
Ok förstår hur du menar Ferox och håller med! //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
| Bankörning, helt klart. Strippen är helt ointressant för min del. | |
|
Bankörning alla gånger. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.