AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.835

Lödning av avgas, smälter det?

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jo, jag bytte bakre burk på 520:n, igen. Fick panikköpa pirat men men. Nu till frågan, vi har bara gassvets i labbet (brukar köra TIG) och jag hade bråttom. Använde nån Brons/mässing tillsats som lod, kommer den att palla med avgasvärmen? Jag kan i.o.f.s. montera ett yttermoelement och kolla med handjagare. Lödningen är precis efter första burken, jag antar att det är max 300 grader där, max. Då bör lodet hålla. Eller?

Länk
Länk

Tanken med lodet var just att slippa rost, experiment... Silverlod ville inte alls fastna på galvad avgasplåt, men brons/mässing blandning gick bra.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
kan tillägga att under själva lodet ligget det en rörstump, den bakre burkens rör dras ju på den främres stump. Gillar att svetsa/smälta ihop avgas, HATAR klämmförband som man vanligtvis använder vid service etc.

Lodet bör ha en smälttemp på minst 600 grader.

Mvh:

Zoltan
ro
44
roxxs
BMW 130i -06 Saphirsvart
Googlade lite och fann följande:

(kopierat direkt från terosystem.se)
Hårdlödning
Lodets arbetstemperatur är högt, vanligtvis omkring 900°C. Lodtyper är främst olika mässing- eller bronslegeringar med tillsats av nickel, tenn och ibland även lite silver. Hårdlödning sker vanligtvis som spaltlödning. Lodstället värms till lodets smältpunkt, lodet smälts i fogen binder ihop fogytorna sedan upprepas proceduren. Mässinglod med lägre smältpunkt uppför sig som kapillärlod. Fogen har en hållfasthet som motsvarar grundmaterialets.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Vad bra, tack.

Mvh:

Zoltan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.