AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.187

Basen försvinner eller piper?

Nu räcker inte mitt tålamod mer, min jä*la bas får massa störningar verkar det som. Ibland så kommer det ett pip ljud medans den dunkar och ibland slår den på,av och börjar lysa Rött (Protect) och får störningar så det rasslar m.m.
Jag har provat att byta RCA kabel men det hjälpte inte, men ialla fall även om jag drar ut RCA kabeln så är störningarna kvar.

Utrustning: Harman/Kardon TC300 slutsteg, MDS 12" basar, MDS Kondensator 1.5Farad, Grova Plus och minus kablar, och ett kopplingsblock.

Koppling: Plus och minus in i kopplingsblocket och därifrån plus och minus till kondensatorn som är parallel kopplad med steget.
Plus är givetivs kopplat till batteriet och jord är kopplad i bagaget. Det är bryggat och basarna är parallelt kopplade på lådan.

Är väldigt taksam för all hjälp jag kan få, mitt tålamod är helt slut. Jag har svärt,sparkat,spottat, stått i snöstorm och försökt koppla om det och nu orkar jag inte mer. Tack i förhand
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Om du har bryggat steget o paralellkopplat basarna så kör du nu 2 ohm bryggat, nu vet ja inte om ditt steg pallar det med det är ovanligt.

Antigen får du seriekoppla elementet eller köra en bas på vardera kanal.

Störningarna låter dock märkligt, prövat utan kondningen?

_______
/Chrille Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Störningen kommer förmodligen inte pga paralellkopplingen!
Skulle kolla din jordning, om det är ordentligt rengjort från ev.färg eller fett!
Kolla även polerna på baselementen att de är kopplat likadant!
Låter för mig som att du har problem med jordningen i allafall.

MVH Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tror för övrigt att ditt steg klarar utan problem drivning av bryggat till 2 Ohm

MVH Patrik
Tack för snabba svar.
Ska prova att ändra jord kabeln, men sen glömde jag skriva att det ibland funkar kanon utan störningar och pip ljud. kan det fortbarande bero på jord. Och oftast så förekommer pip ljudet när jag startar bilen och sedan så är det då ett medel svagt pip ljud.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Pip ljudet kan även bero på dåligt batteri, om det är generatorvisselljud du menar?? Men kolla jorden också

//Simon
Låter som det ligger på gränsen för vissa parametrar. 2 ohm teoretiskt för högtalarna innebär både lägre och högre i praktiken, beror på frekvens, avstämning, lådtyp osv. Jag tror inte som redan nämnts att steget gillar ens låga 2 ohm vid bryggkoppling, prova och lägg högtalarna i serie och spela ett tag. Allt blir enklare för steg och matning osv, det är frågan om inte ljudupplevelsen blir lika bra eller bättre i realiteten.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Bryggkopplat 2-kanals steg på paralellkopplade 4-ohms högtalare: 1-Ohms last för steget! Serie koppla istället så funkar det nog.
2-Ohm får man om du hade kört ett mono steg på basarna.
Tack för alla svar hittils.
Blev en hel del siffror och vet inte om jag har förstått allt rätt. Menar ni att jag skall koppla varje bas till varsin kanal. Jag köpte själv baslådan av en kompis till mig och han hade det kopplat som det är nu och det funkade för honom. Tänkte också förklara min koppling en gång till för er, kanske jag som förklarat fel. I steget så är det då två kanaler och från en kanal har jag tagit + och från den andra - , och sedan har jag kopplat in varsin kabel i röd och svart på baslådans kopplingsblock och sedan från röd och svart på lådan finns det två "plintar" ner till dem understa kopplings skruvarna då röd och svart så på det viset blir det väll parallelt. Och steget är inställt på mono. Men kan det kanske inte va så att sladdarna från kopplingsblocket till högtalarna är skadade eller inte riktigt är fast så att det kanske är därför det rasslar, men vi säger att problemet då är att sladdarna är lösa skall det då även rassla när jag dragit ut RCA kablarna vilket jag har provat och det rasslar fortfarande. Men som jag sa innan så försvinner alla störningar och pip ljud ibland. Nu har jag skrivit en hel bok hehe ni får ursäkta.
Tack i förhand // Hooligan
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
De låter helt enkelt som jord fel. Leta ett bra ställe att jorda o ström kablarna ska inte med lågnivå kablar. se till ha rent i polerna av fett o smuts.
Men detta är det fel många gör , tyvärr !
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du har mkt riktigt parallell kopplade basar nu och du bör koppla dom i serie istället dvs från + i kopplings blocket till + på första basen sen från minus på den basen till + på andra basen och från minus på andra basen tillbaks till minus i kopplingsblocket.Då får du 4-ohms belastning på steget istället för 1-ohm som du har nu och som steget ej är byggt för att klara av.Protect går in helt enkelt för att med den låga impedansen du har nu tror steget att det är nästan kortslutning på högtalar utgången.Många gör det misstaget du gjort för dom tror slutstegslasten blir 2-ohm med parallell kopplade basar och mono kopplat 2-kanals steg vilket är fel.Hade du haft ett mono steg hade det varit hel rätt koppling.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.