AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.161

Struliga dörrlister på E38

Hej ! Jag har upptäckt ett problem med de dörrlister som sitter fästade i dörrarnas underkant på E38. På min högra framdörr har listen en tendens att hänga ner för mycket i bakkant. Detta gör att när man stänger dörren så tar bakre delen av listen (som är inramad med hårdplast) i tröskellådorna. Färgen har skavts av på ett par ställen med åtföljd att det har börjat rosta. Har tagit bort samtliga lister för att tvätta rent inuti men de vill fortfarande inte riktigt "sitta fast" utan hänger ner på dessa ställen med problemet att färgen skavs av. Nån som vet hur man får dem att sitta fast i rätt läge ? Hjälper det att köpa nya lister ? Tacksam för svar snarast./ Nysse
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Köp nya.

Jag får mina på Torsdag. Har samma problem.

Mvh Björn
netsix
Vad kostade dom? Har tänkt byta mina till det nyare looken.

/netsix
Undrar samma sak, Vad kostar nya lister och hur vet man att de sitter bättre ? / Nysse
Visa användare
1.621
balmgren
Kommer inte ihåg priserna exakt, det var under £10/styck men plus moms, här 17,5%.

Jag antog helt sonika att de nya listerna kommer att sitta bättre och med tanke på skicket på de gamla listerna verkar det högst troligt, de gamla är lite trötta minst sagt.

Återkommer med rapport om hur de nya sitter och vad de kostade när det är monterat och klart, antagligen på Fredag.

Mvh Björn
Varför beställer Du från England (antar att Du gjort det eftersom priset är i £) ?
Jag kollade med BMW här i Sverige och listerna kostade ca 90-95 kr styck, dvs under 400 kr runt om. Verkar ju helt o.k. förutsatt att det löser problemet. Rosten får jag ju naturligtvis ta hand om själv. Jättekul !! / Nysse
Visa användare
1.621
balmgren
Ehh, jag bor här i England så det är enklare så ;-) Är ursprungligen från Stockholm.

Kolla i "Användarinformation", dvs klicka på gubben till vänster på inläggen.

Jo, rosten är inte så kul att ta hand om men det måste ju göras. När det är klart kan man ju glädjas desto mer åt resultatet.

Mvh Björn
Visa användare
1.621
balmgren
Här är nu priserna:

51 21 8 150 093/94 £8.53 = 125.47 SEK Främre dörrar
51 22 8 150 099/100 £7.66 = 112.68 SEK Bakre dörrar
51 13 8 125 833/34 £5.63 = 82.82 SEK Bakre flygel

Tog ej med listerna för de främre flyglarna då de var dyra och i gott skick på min.

Alla delar/nummer är för E38 upp till 09/98

Har inte klämt dit dem än då det är skruttväder och garaget är fullt med bråte så återkommer med passform.

Mvh Björn
Tack ! Jag har precis varit ner till BMW och beställt fyra nya till min. Jag tog varken fram- eller bakflyglarna för de sitter bra. Jag betalade 356 SEK för alla fyra. Mycket överkomligt. (kollade för säkerhets skull de numren som står på mitt kvitto och de stämmer med Dina nummer) Hoppas att det blir bra nu och att de håller sig på plats !
Trevlig helg !! / Nysse
Visa användare
1.621
balmgren
Nysse, inga probs. Jag hoppas det blir bra.

Priserna jag listade var per styck så de fyra dörrlisterna kostade mig ~476.30 SEK här. Låter som man skall köpa grejer av BMW Sverige inte BMW UK :-| Detta trots att momsen är 17.5% här och inte 25% som i Svedala. Man kan ju undra varför de tar 33% högre priser här.

Mvh Björn
Visa användare
1.621
balmgren
De nya listerna passade utmärkt och sitter med hygglig kraft, mycket större än den de gamla satt med så det verkar bra. Hade ingen rost under listen någonstans till min förvåning och bara avskavd färg på ett ställe men inte igenom. All rost var inuti listerna då de har en metallremsa inuti. "Offerlist"? :-)

Mvh Björn
Vad bra ? Då är vä Ditt problem löst. Hoppas på att få mina lister imorgon så att jag kan byta. Oerhört korkad konstruktion på en bil i den prisklassen tycker jag dock ? Vore väl smartare om listen hade nån sorts "snäppfäste" så att det bara klickade till !!
mvh / Nysse
Hej på er!
Balmgren, jag undrar om det blev mindre vindljud från dörrarna när du bytte listerna?

Livet Leker!
Säger Peter!
Visa användare
1.621
balmgren
Nysse: Det är snäppfäste på dem när de inte är sönderrostade så det blir nog bra nör du får dina.

Peter: Det blev inte så mycket mindre vindljud att jag har tänkt på det. Kanske en marginell förbättring men inte mer.

Mvh Björn
netsix
Jag ringde för ett par timmar sen och beställde till min, 750:- skulle det gå på runtom.

/netsix
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.