|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min vinterbil 318i -89 har börjat krångla vid kallstart. Den går inte på tomgång och lägger av vid gaspådrag. Går endast vid jämn gas på ca 1700 varv. Problemen försvinner när motorn börjar bli varm. Det händer bara när bilen är riktigt kall, fungerar helt ok när man kört med motorvärmare osv. Vad kan det vara för fel? MVH. | |
|
kollat kall start's ventilen ? .. smöja upp tumgångs motorn ? |
|
|
Jag skulle nog föreslå ett oljebyte om det var längesedan? Jag hade bekymmer med min förra bil förut när det var riktigt kallt ute. Men byta olja och tändstift gjorde susen (förutsatt att den gamla är dålig). Gammal olja är mycket segare då den är kall, segt för motorn. Så pröva med det kanske? |
|
|
Bilen är välservad så tändstift och olja/filter är ok. Borde inte bilen tappa tomgången även när den är varm om felet skulle ligga i tomgångsmotorn? Kallstartsventilen låter mest trolig om det finns en sådan på M40-motorn? Ser man i så fall att den är dålig och var sitter den? |
|
|
Tempgivarn till styrboxen... den kommer du åt under insuget (imellan) brun eller blå kontakt... tror den är blå.. _______ /Chrille Länk |
|
|
OK tempgivaren. Har du eller någon haft samma problem som jag med din E30 M40 och vad var då felet? |
|
|
Hej! Har nu fått vinterkärran fixad. Felet var trottelpositionsgivaren. Tydligen en spricka i en plastdetalj på den som gjorde att det kom in fukt. Därför gick bilen så dåligt kall. |
|
| var finns trottelpositionsgivaren då? | |
| Vet faktiskt inte. Verkstaden tog 1300 för material och arbete. Bilen går fint igen. | |
| är det den som sitter vid gasspjället kanske? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.