AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.825

Vad göra vid ev oljekris?!

Sida 2 av 3
Nja diesel kommer som sagt också från olja så där är det väl kört. Etanol är väl inget bra alternativ om jag har förstått det rätt. Redan nu när en högst måttlig konsumtion av etanol förekommer så är det problem att producera det. Mycket av etanolen kommer väl från brasilien och dess miljövänligstatus har ifrågasatts då regnskog skövlas till förmån för etanolproduktion (rätta mig om jag har fel det var länge sedan jag läste om detta). Etanol är väl få som tror på...

Visst blir det problem med storskalig produktion och distruberingen till kunderna (vätgas) men det tror jag man kan lösa relativt snabbt. Likaså fordonen, bla BMW har ju kommit en bra bit redan. Nej nöten är ju att kunna producera vätgas utan nettoförlust i energi. Löser vi det är det nog lugnt!

Vissa menar att vi når piken vad gäller oljeproduktion väldigt snart. Med Kina och andra stora länder (tex Indien) på kraftig frammarsch så kommer oljan sina alltför fort. Och problemen börjar inte när oljan är slut utan långt tidigare när det blir verklig konkurrans om oljan (med DYRA priser som följd). Sa inte G. Persson att vi skulle vara oljeoberoende 2025... Vi får väl se!
Fast det är väl frågan om hur mycket disel/bensin som behövs i "framtiden". Världens snålaste bil klarar 538 mil på en liter bensin. Rekordet sattes under Shell Eco-marathon i Frankrike 2005. Mera info och podcast ---> Länk

Således inget egentligt problem, utan snarare politiska och ekonomiska förvecklingar som vanligt. ;)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Dumpar lägenheten och sover i E32:an...?!
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Sågar upp ett stort hål golvet och gör en Flinta-bil av den...?
Jurasic park nästa... ;) Det är lite dinosaurie varning över tunga bensinslukande förpestande pansarkryssare. När får vi se BMW:s version av denna? ---> Länk
Vi kommer sannolikt inte behöva bry oss om bensin eftersom vi snart har lyckats smälta polarisarna. Lika bra att skaffa en segelbåt med en gång.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Skulle i ju för sig se ganska kul ut att se dåtitens Formel 1 stjärnor, kanske
sadlar om till steroidtrimmade pållar med sulky bakom,eller speedwayförarna åka runt runt med mountainbikes med solcells påhängsmotor! ;)

MVH Patrik
Ci
531
CiM
325ciM-04
trampbil kanske?
Bensinsnåla bilar kommer nog aldrig bli ett alternativ. Titta bara på 2000-talet där den nya trenden var SUV, 2 ton tunga bilar som vi oftast åker en och en i... Gärna med V8 :).

Haha bästa alternativet hittills, segelbåt! Klockrent MattiasH!

Ah, fram tar vi oss ju. Cykel, häst-o-vagn är ju alternativ. Det luriga blir ju att frakta billiga xboxs från Kina! Tar ett tag med cykel...
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Keiser

Vadå lång tid?? Vet du inte att Lance Armstrong numera jobbar heltid för US postal service....;)

Min svarta: Länk
Min blå: Länk
Jag skulle fortsätta tanka gas ;-)

289:an får man väl etanolkonvertera alt. hänga i en bränslecell och åtta elmotorer ;-)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Keiser "Nja diesel kommer som sagt också från olja så där är det väl kört "

Jag skrev FT-Diesel vilket är syntetisk diesel vilken framställs av förnyelsebar biomassa.

Även denna har ju fördelarna att kunna använda dagens lagring, distribution, försäljning och motorer utan modifiering.

Att importera Etonol från Brasilien och samtidigt betala ut stora summor till Sveriges jordbrukare för att de skall hålla stora arealer i träda är ju fan skamligt.

Keiser: 2000-talet är redan sex år gammalt. Trenden i staterna nu går åt elhybrider. Snart är det bara lantisar och wannabees som kör SUV där. Om jänkarna vill behålla sina låga soppapriser måste man börja köar snålare bilar. Det kommer snart även amerikanarna begripa.

BMW_MAN: just nu framställs det ur naturgas så det är ju i princip lika illa. Framöver kanske ur biomassa. Dock innehåller ju tillverkningsprocessen både hög temp och tryck så det borde ju kosta en del energi.. Men ok, inte lösningen kanske men ett alternativ!

pruttgas: tycker suvarna tar ganska mycket plats fortfarande. Audi kommer med en ny snart, likaså BMW och Volvo. Mercedes har precis släppt sin nya M-klass. Tror tyvärr andelen elhybrider är försvinnande liten men du får gärna motbevisa mig! Och nog kommer amerikanerna också få anpassa sig framöver men räkna inte med att det går snabbt (i landet med drive-in-movies/weddings/...).

Tänk att inte få höra en vass 6:a eller skönt v8-muller...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Keiser. Biomassa som input till FT processen är det som gäller, då blir det 100% förnyelsebart.

Då ett av stegen i processen är partiell oxidering (en slags delförbränning) så genererar faktiskt processen energi ut då en del av biomassan blir värme , du får alltså överskottsvärme som kan använda till tex fjärvärme.

1000 kg biomassa räcker till ca 200 kg diesel vilket ligger långt över hur mycket diesel jordbruket behöver för att odla 1000/transportera bimassa, kanske 10 kg max.

Varför krångla till det med solfångare, vätgas och elbilar, vi har redan världens bästa solfångare klar, och den producerar sig själv, nämligen växter.

Då är det fanimig skamligt och sjukt att vi importerar regnskogssokerörsetanol och betalar våra bönder för att låta bli att odla.

Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Fanns säkert de som en gång i tiden trodde ekonomin skulle stanna med stenkolet, men så blev det ju inte. Det troliga scenariot är att när ”oljan” inte längre är lönsam, så kommer oljeindustrin troligen ändå att hållas i gång en tid med konstgjord andning. Tillslut kommer emellertid någon arabisk Thatcher att stänga den sista kranen, trots omfattande fackliga protester.

Men vid denna avlägsna tidpunkt, så har en ny generation miljöaktivister med säkerhet fått något nytt att förfasa sig över…
BMW_MAN: "En förstudie genomförs nu för en pilotanläggning med placering i Sundsvall". Tekniken är väldigt ny och vi får se hur det fungerar. Hittills har det som sagt gjorts på naturgas. Svårt att se att detta skulle kunna försörja världens behov av bränsle. Odlingsmarken räcker nog inte till. Tror inte detta är Lösningen (med stort L) men kanske ett alternativ framöver! Tyvärr finns risken att det inte tar då man oftast letar efter EN lösning. Vi får se...

Håller förövrigt med om regnskogen och våra bönder.

"Fackliga protester", hehe ja de har säkert strka fackföreningar i saudi och Iran :).
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Staten tar in +100.000.000.000 Skr i energiskatter. Av dessa satsas en andel som är 0.004 delar på förnyelsebara energiprojekt. Tex den du pratar om i Sundsvall. Av varje 1000-lapp i energiskatt går alltså 4 kr till ny energi.

Så säger vi att vi är bäst i världen. Löjligt......

Skogsavverkningen närmar sig 100 millioner kubikmeter/år vilket skulle kunna ge 20 millioner kubikmeter etanol/FT diesel vilket räcker till hela sverige.

Nu är det ju helgalet att ta skog som odlas i 50-80 år för virkesproduktion och göra bränsle av, ta energiskog som ger mångdubbel avkastning på några få år.

Inga problem för Sverige att bli självförsörjande alltså.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Något jag upptäckt lönar sig är att tanka så snart nålen når under halv tank. Har slagit lite på genomsnittpriser jag betalt på drivmedel vid tankningar de senaste månaderna.
Accelerera snabbt upp till laglig fart och sedan på med farthållaren kan göra så mycket som -25% i förbrukning på landsväg. Det blir tusenlappar om året om man kör en hel del.
Asken
kilroy
Det är en vida spridd missuppfattning att Sverige skulle kunna bli självförsörjande med biobränslen. Dels så strider det mot enkla och självklara matematiska regler när det gäller disponibel odlingsareal kontra mängd producerade biobränslen och dels så strider det mot de av riksdagen fastställda jordbrukspolitiska målen.

Förhållandet i övriga Europa är ännu sämre med tanke på att de flesta andra länder är mer tättbefolkade än Sverige vilket innebär mindre odlingsareal/individ.

Inom EU är inte biobränslen någon prioriterad fråga även om det finns ett antal EU-finansierade projekt som rör biobränslen.

Vätgas är ett ur både teknisk och miljömässig synvinkel ett attraktivt alternativ i framtiden. Det förutsätter dock en mycket god tillgång på billig elkraft vilket i klartext betyder oförminskad eller ökad användning av kärnkraft.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.