|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Undrar vad alla här skulle göra med sina Beemers, om det ev skulle bli en riktig oljekris,med bensin subventionering alt.ingen bensin tillgänglig. Bygga om för drift E85 eller sälja? Själv skulle jag nog.... inte faaan vet jag, vad skulle ni? MVH Patrik |
|
Jag skulle väl klara mig utan bilen, men det är ju inget man vill. Det får bli E85 för min del då. 328 [Avställd]: Länk 318: Länk /Daniel |
|
| Tjaa..det gick ju att åka buss och tåg nar det var bränslekris och ransonering 74 så det fick väl gå igen | |
Conan999 |
Jag köper lite oljeaktier och fortsätter att köra bil Conan999 |
| Starta krig med oljerika Norge, lägga ner vapnen snabbt som fan och sedan hoppas på att de vill utöka sin landarea genom att ta över Sverige. =) | |
| Blir nog väldigt svårt att sälja om bensinen blir svindyr... | |
|
men tänk vad snuskigt billiga alla finbilar kommer bli!:) halva nöjet är ju ändå att skruva och dona med pärlan sin så då behöver man ju inte köra den!:) |
|
|
Well, just köpt en Bronco 5.0L.. så jag sitter i skiten ordentligt isåfall :) För min del vore helt säkert bilpool ett alternativ, har väldigt begränsat bilbehov. Egentligen ett ganska vettigt sätt att ha tillgång till bil för oss som har litet till måttligt bilbehov. Synd bara på miljönissestämpeln som kommer med fenomenet, jag skulle aldrig få för mig att börja odla alfa-alfagroddar. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Köra diesel om det blev dåligt om bensin:) | |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Asken! Vet inte riktigt va din diesel framställs av men OLJA är väl rätt troligt =D MVH Patrik |
| Du skrev själv bensinransonering alt ingen bensin tillgänglig. Alltså kör man diesel som inte blir ransonerad eller hur:)) | |
|
Jag gör nog ett akvarium av min bil, sen annonserar jag den på Ebay och säljer den otroligt dyrt till en excentrisk miljonär med en stor passion för tyska kvalitetsakvarium. /Anton |
|
Njuren |
Anton:Haha! Läste att det finns överflöd av olja igår ju!? Hade förresten min egen oljekris på min rörjour, 10kubik olja fixar man inte fram husomhelst 1 på natten BMW - i nöd och lust? |
|
Våra BMW är nog det absolut minsta problemet vid den oljekris som kommer förr eller senare. Hela världsekonomin kommer ju att få sig en rejäl törn vilket säkert ger. -Massarbetslöshet. -Husprisbubblan spricker -Spänningar och stora krig här och där -Världsdepression och hyper inflation/deflation på olika varor. Hela väldsekonomin är ju beroende på fossil energi. Det kommer inte att gå att producera eller transportera varor. Det som ger vår höga levnadsstandard är ju tex billiga massproduerade varor från Kina/Asien, de varorna kan varken produceras eller transporteras. |
|
BMW_MAN! Detta panikartade scenario du beskriver ovan kommer säkerligen som tur är inte att ske under vår livstid, om detta nu ens kommer att ske någonsin! Nya drivmedel samt energikällor forskas för fullt på och har under längre tid varit på tapeten men ej med större allvarskänsla. Skulle tro att just fossila bränslen ej hinner ta slut innan dessa substitut presenteras med goda resultat och tillgängligt för allmänheten. MVH Patrik |
|
Elkonvertering givetvis! Wilhelm Svenselius |
|
|
Oljan kommer INTE att "ta slut" det handlar bara om hur ekonomiskt försvarbart det är att utvinna drivmedel ur oljesand. Det finns en herrejösses massa oljesand hörde jag på ett radioprogram. Dock ingen färdigutvecklad teknik för detta. Diselhybrid vagnar är nog framtiden skulle jag tro. Vid en långvarig "oljekris" köper jag en sådan eller börjar cykla lite oftare. ;) |
|
|
M535 forever "Detta panikartade scenario du beskriver ovan kommer säkerligen som tur är inte att ske under vår livstid" Är du pensionär eller tänker du inte leva så länge :-) Vi behöver inte vänta så länge, många tror ju att oljeproduktionen "peakar" 2010. Efter det minskar produktionen medans behoven i Kina/Asien fortsätter öka. Och vi vet ju alla hur "nervösa" alla världens aktörer är. Börserna hoppar ju upp och ned och detta utlöser lätt panikreaktioner. Det är en enorm skillnad på att "forska på nya energikällor" och att faktiskt kunna producera enerig som motsvarar milliarder ton med olja. Varför tror du USA krigar i Irak, för att man bryr sig så mycket om folket där eller för att 80% av all olja finns i mellanöstern? |
|
|
BMW_MAN har definitivt rätt. Klart det kommer bli en tuff övergång. Ekonomin kommer få en riktig smäll och viss kaos kommer säkert uppstå. Med den bakgrunden kan man ju bara skaka på huvudet åt bilsalongerna i USA som bara fortsätter producera bensinslukande 2-tonsmaskiner. Eller åt konsumenterna som köper dem... Vätgas verkar väl mest lovande som ersättare just nu men mycket återstår. Sen har vi nog inte sett det sista av kärnkraftverk (dock inte i fordon :))... |
|
|
Håller med dig Keiser. Vätgas är nog det bästa men eftersom hela den kedjan måste uppfinnas och produceras storskaligt i allt från produktion, transport, lagring och nya fordon så kommer vi att behöva enklare saker under en lång övergångsperiod. Etnaol, Metanol, RME, FT-Diesel etc där vi kan använda dagens produktion, transport, lagring och fordon tills den dag då vätgas kan börja bli verklighet. |
|
|
konventera bilen till vatten eller solceller är inte helt fel och omöjligt sägs det så man får börja experimentera med detta. Utan bil klarar jag mig inte till jobbet...jo cykel kan bli aktuell men 2.5-3 mil til jobbet och så hem igen är nog inte så kul. MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.