|
|
|
|---|---|
|
Idag när jag körde hemmåt efter att ha varit och handlat så började batterisymbolen att lysa när jag låg på motorvägen. Tänkte jaja, vi får se om den klarar dom 2 milen hem (motorväg, snöstorm, 30m sikt=max 70km/h) på batteriet. Efter en stund så tänds ABS och antispinn/sladd-lampan. Kör vidare ca 5min till och då tänds även airbaglampan. Bilen går foretfarande bra. Efter ytterligare ett par minuter när motorvägen har övergått i 50-väg så piper checkcontrolen till och säger att växellådan nu kör i failsafe. Kommer till en rondell och där börjar dom stora problemen. Motorn orkar inte dra. Kommer precis in på macken som ligger efter rondellen (ca 3km hemmifrån), lägger i neutral och motorn står då och gungar i varvtalet på tomgång. Stänger av motorn och öppnar huven. Ser då att sidan där generatorn sitter (högersidan) är fullpackad med snö! Ända från lyset bak över luftfiltret och en liten bit till. Gräver ur så mycket jag kan och resten smälter bort av värmen från motorn. kliver in i bilen (som nu dessutom har blivit tyskspråkig) och försöker starta. Klickar bara precis som det brukar göra när batteriet är dåligt. Får bogseringshjälp så att jag kan ställa bilen innomhus och med laddare. Vad kan ha hänt? Har generatorn pajjat av snön? Hur kan snön ta sig in där? Var ju iofs snöstorm, men det ska den väl klara. /Jesper | |
| Det låter onekligen som om generatorn slutade ladda pga snön , kanske kolen frös fast? Tina upp allt och se om inte den börjar ladda igen.Dock bör du kolla varför det kommit in så mkt snö i motorrummet , det skall det nog inte göra. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du har väl en vattenkyld generator ?? jag har det, finns ingen kol i den utan laddningshaveriet beror på överledning i generatorn dvs kortis. Dessutom så ger felaktiga/utslitna kol ingen laddningslampsindikering. Misstänker att den kan vara körd och diodern är paj. Men snö ska du väl knappast få upp i generatorn normalt som ovan påpekar , det finns ju en luftkanal iofs men ska knappast leda in snö om den är hel. Jag har generatorn på vänster sida och luftfiltret på höger märkligt ?? AC kompressorn sitter däremot på samma sida som luftfiltret. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Aha.. Så är det. Generatorn är vattenkyld och sitter där du säger Hasso. Men det var vid luftfiltret som det var packat med snö. Såg ut att ha kommit in mellan lampan och motorhuven. Fattar bara inte hur. Möjligtvis så har jag inte fått igen huven ordentligt på den sidan och den har varit lite öppen där, men det tror jag inte. Var ju ett tag sen som jag hade den öppen och jag hade nog sett om den satt snett. Får se imorrn hur det går när batteriet är uppladdat. /Jesper |
|
|
Ända bak till där påfyllningen för spolarvätska är (som syns på Hassos bild) var det packat med snö. /Jesper |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja efter en halvtimme i bastun började jag fundera. Problem ett snön. Du har förmodligen kört på/bort täckplasten mellan fronten och innerskärmen där yttertempgivaren sitter därav snön i motorrummet. Problem 2 vilket kan vara riktigt illa. Skadas kablaget till yttertemperaturgivarn så att det blir kortis i detta, så tänds laddlampan och generatorn slås ut, troligtvis leder det över via instrumentet. Så koppla loss batteriet från bilen och undersök detta först noga. Fick ett mejl för några år sedan av en kille som lämnat in bilen hos BMW i Skövde de böt generator 3 ggr och kunde inte lösa problemet, hans bilfunkade i mellanåt men förstörde generatorn direkt när han hamnade på ojämn väg så började det flippa i laddlampan och så var det kört. han kom på på att han hamnat i en snövall och yttertemgivaren var bort inklusive plasten kabeln hängde kvar och dinglade och kortslöt i bland. Väldigt långtänkt men som sagt BMW var beredda på att koppla in expertis från hmm. Malmö:) Jag har för mig att jag satt och traglade med schema flera dagar för att hjälpa killen, enda jag hamnade i var instrumentet som gemensan nämnare när problemet var löst. Skulle nu generatorn gett sig så finns det dioder att byta ut, det enda inklusive lager som kan gå sönder i själva generatorn. MB använder för övrigt identisk generatortyp. ///MVH Hasso Länk |
| Hasso: Man lär sig ngt nytt hela tiden , hur ser uppbyggnaden ut på en sådan generator som inte har kol? Kanske generatorn i min bil är av samma typ eller är det bara V8 bilarna som har den? Hur mkt ger den i Amp? | |
|
Vet bara att jag har 110 amp batteri och att generatorn är vattenkyld. Tror att det bara är så är det är v8 som är vattenkyld generator på. Det där med kolen vet jag dock inte hur det fungerar. Är det nån typ av induktionsgenerator? /Jesper |
|
|
Har provstartat bilen nu och batterisymbolen lyser :( Blir till att transportera bilen på till BMW imorrn på något sätt. Kan det vara skadligt för bilen att köra dom 2 milen till BMW i Nacka? Jag klarade ju den sträckan igår med ett antagligen sämre laddat batteri och fler strömförbrukare på så jag kommer nog fram. /Jesper |
|
|
Då har man fått tillbaks 540:in. Byte av generator till okänt pris (säkert mycket dyrt) då en försäkring jag har täcker den biten. BMW hittade ett litet hål i överkant på sidan av kylaren, så dom fick byta den. Passade även på att få nya remmar och spännrullar. Allt till priset av 6786kr och då kostade kylaren 2424kr. Vet inte om dom hade laddat batteriet efteråt bara eller om det kan vara nått annat som hänt. På vägen hem så stannade motorn vid en stoppplikt. Startade utan problem efter det. Har dock aldrig hänt förut. Har kopplat på laddaren så jag får väl se om det händer igen och då vet jag ju att det inte beror på dåligt med kräm i batteriet åtminstone. /Jesper |
|
|
Är väl inte helt ovanligt med trasig plast och avsliten givare, låter konstigt att en kortslutning där ska slå ut generatorn. |
|
|
Har kollat.. Plasten är hel och inga andra skador i det området vad jag kan se. Man har slutat att förundras vad dom till synes mest obetydliga fel kan få för konsekvenser :) /Jesper |
|
|
Tjena J.Dredd! Måste säga att jag befinner mig i samma sits som dig just nu, batteriindikatorn är tänd hos mig också och batteriet vägrar ladda samt att temperaturmätaren står på kallt hela tiden. Men allt detta efter en skada med min bil för några dagar sen då jag körde över en hög isvall eller liknande med ganska hög fart vilket även medförde att hela den svarta täckplasten under bilen gick sönder plus lite andra skador underifrån. Bilen stängdes av strax efter denna skada/krock och jag fick sätta igång bilen lite efter så jag upptäckte att denna indikator som aldrig indikerat tidigare började lysa i rött och att stereon blev svag samt att temp mätaren gick ganska snabbt ner till det blå området, väldigt märkligt tyckte jag. Hursomhelst körde jag bilen snabbt till verkstan (bmw i solna) för en fel diagnos. Nu påstår dessa killar som jag personligen tycker är väldigt otrevliga och okunniga, att dem inte med säkerhet att säga att detta skedde pga av skadan! Dem sa att generatorn är paj men att det inte behöver har orsakats av skadan, men detta hände ju exakt efter skadan så man undrar ju? Hursomhelst så ringde jag även upp försäkringen och berättade om bmw:s diagnos och det var då inga problem enligt dem, betala bara självrisken så fixar det sig oavsett vad som gått sönder sa killen trevligt. Ringer upp bmw solna igen, samma kille svarar men ber mig vänta en sekund, dessa sekunder blir ca 20 min långa så jag lägger på och ringer upp igen, en annan kille svarar och säger att dem e upptagna men att dem återkommer snart! Det går ca 4 timmar!!! inget svar så jag ringer upp igen och klagar på deras service och att dem inte har något koll alls bla bla bla...hursomhelst så berättar jag vad försäkringen sagt och att allt e som det ska. Men han vägrar och envisas med att han själv vill ringa till försäkringen och tala om allt. Vilken snubbe asså:S man blir så sur! Så nu väntar jag på svar och hoppas att allt ska ordna sig bara bmw killen inte snackar alltför dåligt.... Hursomhelst var hela bemötandet från och med att jag lämna in bilen till dem i morse dåligt, direkt när jag kommer in i hallen skriker en kille: Hallå!!! åk hit! hehe ja väldigt konstiga typer och även otrevligt bemötande från personalen i disken. Hade hört dåliga saker om bmw solna men nu fick jag uppleva detta! Brukade annars lämna in till bmw i tyresö som var hur trevliga som helst och alltid utförde jobbet snabbt utan snack. Men men man lär sig... Hoppas bara nu på att allt ska ordna sig, vad tror ni om detta? Någon som varit med om liknande? Kan dem jävlas så att försäkringen inte betalar för all skada? Har dem rätt att göra så? Tacksam för svar. mvh bmw39 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.