|
Sida 6 av 22
|
|
|---|---|
| Johan, jag funderar att köpa en 525i -06 och därför är jag mycket nyfiken vad du tycker om din nya bil sammantaget. Jag har ju läst en hel del här på forumet om allehanda problem med splitternya BMW's. Jag står i valet och kvalet mellan den och en Lexus IS250 och skulle gärna vilja höra alla + och - med en ny splitterny 525i. | |
|
Avataren: Enligt min mening och olika forum som tyska ADAC etc är det så att om du vill ha ett problemfritt ägande så köper man lexus, vill man ha körglädje köper man BMW. Jag är själv tysk - född, har jobbat som underleverantör till bilindustrien och är helt klart besviken på den tyska bil-byggar kvaliteten. Det enda tyska märke som jag kan rekommendera (jag har flera kompisar som jobbar där) är Porsche. Dom skickar sina kvalitetstekniker till Toyota 1ggr/år. Jag kommer att sälja min 530 Xi touring men har ej bestämd vad det blir istället (Sedan väntar jag på att min Z4M kommer om 5-6 veckor) |
|
|
En lista till om bra bilar: Länk |
|
|
Domsten: Tack för ett ärligt inlägg. Jag har provkört en Lexus IS 250 och fann rolig att köra men när jag satte mig i en 525i så kände mig jag som en kung, faktiskt, så komforten är ju bättre i en 525i, men det är ju å andra sidan en större bil :). Men nu är jag nyfiken på vad är det för fel man kan "förvänta sig" på en fabriksny 525i (eller någon annan modell ur E60 serien). Jag har sett att det är en hel del här på forumet som har -05:or eller -06:or och jag är nyfiken på vad ni har för "ros och ris" gällande fabriksnya E60:or. |
|
| Domsten, det var trist att du säljer din Touring. Får man fråga varför du säljer den? | |
|
Avataren: Jag säljer den för att jag har trötnat på att åka till verkstaden 2 ggr i månaden. Jag tycker en bil i denna prisklass skulle vara bättra, jag skulle har hört mig för med mina kompissar som leverarar till BMW. När det gäller komfort och körglädje 100% lyckad för BMW När det gäller el fel, så finns stora problem, dels med infodisplay och sedan med en hel del andra saker. Jag har tittat på en Lexus GS 430, men tycker att den saknar lite finesser för detta pris (vi har idag eluppvärmd baksäte, klimat baksäte), dessa går ej att få hos Lexus för ca 660.000 Jag tittar just nu på Audi A6 4.2 eller S6 eller Cayenne eller något annnat. Nya E Klasse skall ju blir bättre, dom byter tillbaka dom electriska bromsar som ej fungerar bra. |
|
wowwe |
Jag har faktiskt också haft samma tankar som du Domsten. Men nu har jag hittat en annan serviceverkstad som förstår mig bättre och som har insett att BMW har problem med kvalitén. Ett jätte stort plus med verkstan är att man får ha egen kontakt med mekanikern som är duktig på alla E60/61/63. |
|
wowwe: Denna verkstad ligger inte i Skåne eller? (Son tur har väl inte jag). Min verkstad trodde första 2 ggr att jag hade fel för att diagnos visade inget felmedelande... |
|
wowwe |
Jo då den ligger ca 2 mil ifrån dig :) |
wowwe |
Domsten: Samma sak sa dem till mig och till slut hittade man att bilen behövde en uppdatering. |
|
Två andra siter: Amerikas "Konsumentverk" Länk Svensk näringsliv: Länk |
|
|
Wowwe, jag har redan fått en uppdatering, men just nu är problemet att man kan bara ha 1 nyckel till min bil, man har bytt reservnyckel2 3ggr, bilen kände igen dom första 2 i 2 veckor och sedan slutade dom att fungera, den sista fick dom alldrig att komunicera med bilen. Kul när man är 2 personer som kör bilen och man har komfortsolar med minne.. eller kul när min fru åker till köpcentrum i snöstorm med sin nyckel och 1 tim senare kommer ut och bilen gick ej att öppna (nödnummer till BMW assistans fanns i handsfacket) |
|
|
Avvataren, För att få balans i detta finns det problemfria bilar också. Min 530:a (tillv. 0408) har i min ägo rullat 2000 mil på 7 månader utan verkstadsbesök. Utöver en service och omställning av talstyrning från Tyska till Engelska. De första 950 milen i bilens livstid vet jag inte något om. Det enda negativa är att bränsleförbrukningen motsvarar normen medan den gamla 523:an drog en dl/milen mindre än normen. Dynamic Drive och HeadUpDisplay är den mest värdefulla utrustningen medans sportstolarna skulle gärna bytas mot komfortstolar. (elelektriska sportstol med el.svankstöd är dessutom dyrare än komfortstolen) Analog TV börjar dessutom bli rätt onödigt i stora delar av Sverige;( |
|
|
Mats, Kul att höra att det finns "normala" BMW :) Nä skämt åsido, jag vet att det finns en hel del måndagsexemplar som rullar där ute, det går inte att förneka det, men det drabbar inte bara BMW. När den nya serien E60 kom drabbades den av en del barnsjukdomar vilket drabbar de flesta nya karossseriemodeller, det är jag medveten om och anledningen till att jag frågar om fel på fabriksnya E60's är att kunna få ett hum om BMW lyckats bota barnsjukdomarna, är de nya bilarna som nu rullar av bandet felfria? Om de inte är det, vad är det för (förhoppningsvis) smärre fel som de är behäftade med? |
|
|
Hej, jag köpte min bil fabriksny, tillverkad 2005/07. Men helt klart finns det inte bara fel med 5 serien, men det tycks vara många fel som ej är lösta efter ca 2 år. Jag vill bara tillägga en sak, min bästa bil någonsin var en ALFA 156 första årsmodellen, 12.000 mil utan något problem. Min värsta köp en Volvo V70R2003, som togs tillbaka av ÅF. Men det är surt att ha en bil för ca 630.000 somhar vrit på verkstaden 8ggr / 8 månader. Men som sagt, jag få min BMW Z4M om några veckor, och hoppas på att den inte är ett måndagsex (om det är det, säger jag inget ) *smile* |
|
|
2005/07... Innebär det att det är första bilen efter ombyggnad för ny årsmodell? |
|
|
Helt rätt, och det är nya 3l motorn och x-drive (som är helt perfekt) |
|
andha45 |
Hej, vad har ni för erfarenhet av olika däck-/hjulkombinationer? Vi har en 525iA-04 sedan med std-chassi som går ganska hårt på 245-45-17 Bridgestone run flat. Rullkomforten är faktiskt sämre än i en S60 med 16". 525:an med friktionsdäck 225-55-16 rullar dock mycket mjukt och tyst. |
|
Hej, enligt vissa biltidningar är runflat hårdare, pga av hårdare "kanter". Även väghållning kan vara lite sämre. Skulle jag välja, så väljer jag säkerhet (runflat) istället för lite bättre komfort. |
|
|
Som ganska ny E60 ägare blir man ju lite nervös när man läser om alla fel som finns uppdagade. Eftersom min bil är en importbil så misstänker jag att det inte finns lika bra garantier tillgängliga för mig. Eller är alla garantier utfärdade av fabriken? Sen undrar jag om det är skillnad på kompetens på de autoriserade bmw-verkstäderna i stockholm? Nån som har några negativa respektive possitiva erfarenheter? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.